-33- Ik heb namelijk gehoord, dat dit bedrijf het oude CH.Vgebouw wil opknappen, zodat het haventje een veel mooier aanzicht krijgt, maar de zekerheid om voor langere tijd dit gebouw te kunnen blijven, weerhoudt hen hiervan. Mijnheer de voorzitter ik wil besluiten met de hoop uit te spreken, dat de onderlinge verstandhoudingen in de gemeenteraad mogen blijven, zoals zij thans zijn en dat we zakelijk van mening mogen verschillen, maar dat men elkaar kan blijven ontmoeten". 4. KRUISLAND '78 De heer RADEMAKERS spreekt als volgt: "Bij de aanbieding van de begroting en de investeringsstaat 1980 maken wij graag van de gelegenheid gebruik z.g.n. algemene beschouwingen te houden. Op de eerste plaats onze dank aan de samenstellers en aan degenen die ons toelichting gaven. Wij zijn de grootste niet politieke partij. Wij hebben het algemeen belang op het oog zonder dat wij een partij bestuur verantwoording schuldig zijn en kunnen zo reëel en zonder politieke stelling de belangen van de gemeente dienen. Bij de aanvang van de zittingsperiode hebben wij gesteld dat we datgene zullen steunen wat wij denken dat goed is voor onze bevolking. Het afgelopen jaar hebben wij dat gedaan en volgend jaar zullen we dat weer doen De begroting 1980 geeft voldoende ruimte om de investeringsstaat te realiseren. Wij moeten dan niet denken aan een overdekt zwembad. Wij vinden dat zelfs de goedkoopste realisering, omdat het een te zware belasting voor ons gemeentelijk budget is. Voor de rest kunnen wij de investeringsstaat 1980 onderschrijvenHet valt ons wel op dat zo goed als niets voor het kerkdorp Kruisland is opgenomen. Daar over direkt meer. Onderwi j s De teruggang van het leerlingenaantal in de komende jaren zal nog groter zijn dan in het P0Nrapport is vermeld. Wij moeten hier bijzonder attent op zijn en zorgen dat de in de toekomst leegstaande lokalen en zelfs hele gebouwen een goede bestemming kunnen krijgen. Wij moeten toch in deze minder goede tijden de ruimtes die we hebben optimaal benutten. Won i ngbouw. N.O. zal zeker 't volgend jaar van start gaan. De stelling, dat tussen de eerste streep voor een nieuw bestemmingsplan en het eerste huis bouwen-HE 8 jaar zit, gaat ook hier op. Wij vermelden dit, omdat wanneer men in 1988 huizen wil bouwen in Kruisland wij nu aan dat plan moeten beginnen. Het bestemmingsplan "'t Hoogje" zal volgens voorzichtige schattingen in 1986 vol zijn. Dus zijn we eigenlijk al 2 jaar te laat. Vorig jaar hebben wij hier reeds op gewezen doch het is ons niet bekend of de eerste streep al gezet is. Als er in 1988 geen bouwgrond beschikbaar is in ons dorp, dan zal jnen ons niet kunnen verwijten dat we niet op tijd deze zaak aan de orde hebben gesteld, Onroerendqoed belasting Bij de vaststelling van de verordening voor de onroerendgoed belasting in onze gemeente is onze fraktie toen akkoord gegaan. Dit was toen wel onder voorwaarde dat bij de taxatie rekening zou worden gehouden met het feit wanneer woningen niét op de riolering waren aangesloten. Ons werd toegezegd dat dit 't geval zou zijn. Bij latere informatie op een hoorzitting in Kruisland werd ons door de vertegenwoordiger van 't Kafionderwiens supervisie de schatting is gebeurd, medegedeeld dat de woningen, die niet op de riolering waren aan gesloten, 5 lager werden geschat. Dijt is nu het probleem waar wij mee zitten. Een rekensom laat ons het volgende zien: Gemiddeld zijn onze woningen geschat op ƒ.120.000,--. Een woning op riolering aangesloten betaalt: 40 x ƒ.10,05 402,-- Een woning niet op de riolering aangesloten betaal t: (120.000 - 5 is ƒ.114.000,--) 38 x ƒ.10,05 382,--

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 208