-29-
Nu de plannen voor de ruilverkaveling in de Gewijzigde Cruyslandse Polders
meer gestalte krijgen geeft het C.D.A. het college in overweging om het
beheer van de wegen in die polder over te nemen. Bij overname door de ge
meente krijgt zij mede inspraak bij de aanleg en het verbreden van het we
genbestand. Dit om te voorkomen, dat bij verplichte overname het beëin
digen van de ruilverkavelingswerkzaamheden alsnog verbreding van wegen
uitgevoerd dient te worden. Het voorbeeld van de polder "Het Westland"
staat ons hierbij nog helder voor ogen.
3.2 INSPRAAK - OPENBAARHEID
Het G.D.A. verwacht, dat na de verbouw/uitbreiding van het gemeentehuis
er een ruimte zal zijn, vrij toegankelijk voor het publiek, waar iedereen
volledige informatie kan verkrijgen cq wordt doorverwezen. Ter plaatse
zal informatie- en documentatiemateriaal, ook de officiële ter inzage-
leggingen, voorhanden moeten zi.in,(receptie en "stadswinkel").
Het C.D.A. ziet duidelijk winst op het terrein van informatie aan de
raad en de bevolking. Toch is er nog verbetering mogelijk. Zo valt het
op, dat niet steeds de raadsagendadossiers compleet zijn en alle op de
zaak betrekking hebbende stukken bevatten. Voor een goede afweging en
beslissing is volledige informatie noodzakelijk, zoals het college zeker
zal onderschrijven. Wellicht is dit meer een kwestie van organisatie dan
van verzuim.
Graag wordt het college gevraagd na te gaan welke literatuur op vakge
bied van belang is voor het werk van de raadsleden. Wij denken o.a. aan
De Nederlandse Gemeente, die veel practische informatie bevat, en welk
weekblad b.v. aan elke fractie of een combinatie daarvan ter beschikking
zou kunnen worden gesteld. De raad zou via een literatuuroverzicht op de
hoogte kunnen worden gehouden van actuele, interessante en lezenswaardi
ge artikelen in andere periodieken.
3.3 SPORT EN RECREATIE
Het C.D.A. vraagt om actief mee te helpen aan de oplossing voor de ruiter
sport in Kruisland. Zij ziet hier een bemiddelende rol voor de sportraad.
Ondanks de toezegging vorig jaar is er nog geen informatie verstrekt over
de mogelijkheden van het verstrekken van investeringssubsidies aan sport
verenigingen t.b.v. accommodaties. Het CDA bepleit nogmaals het tot stand
komen van een z.g. "l/3-regeling" o.i.d., die enerzijds een drempel legt
voor de wildgroei van clubhuizen, anderzijds de zelfwerkzaamheid en ont
plooiingskansen van verenigingen stimuleert. De tot nu toe toegepaste re
gelingen wijken alle van elkaar af en van enig gericht beleid was tot nu
geen sprake.
Het C.D.A. is wat teleurgesteld over de aanpak van de overdekte zwemacco-
mmodatie. met het resultaat waarmee niemand gelukkig is. Zjj herinnert aan
haar verzoek eerst de V.N.G.herbergend de landelijke zwembaden-commissie,
in te schakelen, zodat een goede basis aanwezig is om te zien welke moge
lijkheden er in het algemeen voor een gemeente als Steenbergen zijn. Gezien
de tendens van het teruglopend zwembadbezoek over geheel Nederland is een
zorgvuldig handelen zeer gewenst, waarbij er voor moet worden gewaakt, dat
de jaarlijkse exploiatiekosten niet andere voorzieningen goeddeels blok
keren. Het C.D.A. neigt voorlopig naar de mogelijkheid voor een eenvoudig
instructiebad of een grotere voorziening in samenwerking met enkele buur
gemeenten. Ook dit laatste zou moeten worden onderzocht.
Aan de eventuele uitbreiding van het sportpark te Steenbergen zou o.i. moe
ten worden gekoppeld het resultaat van en de beslissing op het in te stel
len leefbaarheidsonderzoek Welberg. Als Welberg meer als een kerkdorp en
minder als wijk van Steenbergen zal worden gezien dan is de mogelijke con-
ssquentie uitbreidjng van de sportaccommodatie in Welberg zelf.