-29- Nu de plannen voor de ruilverkaveling in de Gewijzigde Cruyslandse Polders meer gestalte krijgen geeft het C.D.A. het college in overweging om het beheer van de wegen in die polder over te nemen. Bij overname door de ge meente krijgt zij mede inspraak bij de aanleg en het verbreden van het we genbestand. Dit om te voorkomen, dat bij verplichte overname het beëin digen van de ruilverkavelingswerkzaamheden alsnog verbreding van wegen uitgevoerd dient te worden. Het voorbeeld van de polder "Het Westland" staat ons hierbij nog helder voor ogen. 3.2 INSPRAAK - OPENBAARHEID Het G.D.A. verwacht, dat na de verbouw/uitbreiding van het gemeentehuis er een ruimte zal zijn, vrij toegankelijk voor het publiek, waar iedereen volledige informatie kan verkrijgen cq wordt doorverwezen. Ter plaatse zal informatie- en documentatiemateriaal, ook de officiële ter inzage- leggingen, voorhanden moeten zi.in,(receptie en "stadswinkel"). Het C.D.A. ziet duidelijk winst op het terrein van informatie aan de raad en de bevolking. Toch is er nog verbetering mogelijk. Zo valt het op, dat niet steeds de raadsagendadossiers compleet zijn en alle op de zaak betrekking hebbende stukken bevatten. Voor een goede afweging en beslissing is volledige informatie noodzakelijk, zoals het college zeker zal onderschrijven. Wellicht is dit meer een kwestie van organisatie dan van verzuim. Graag wordt het college gevraagd na te gaan welke literatuur op vakge bied van belang is voor het werk van de raadsleden. Wij denken o.a. aan De Nederlandse Gemeente, die veel practische informatie bevat, en welk weekblad b.v. aan elke fractie of een combinatie daarvan ter beschikking zou kunnen worden gesteld. De raad zou via een literatuuroverzicht op de hoogte kunnen worden gehouden van actuele, interessante en lezenswaardi ge artikelen in andere periodieken. 3.3 SPORT EN RECREATIE Het C.D.A. vraagt om actief mee te helpen aan de oplossing voor de ruiter sport in Kruisland. Zij ziet hier een bemiddelende rol voor de sportraad. Ondanks de toezegging vorig jaar is er nog geen informatie verstrekt over de mogelijkheden van het verstrekken van investeringssubsidies aan sport verenigingen t.b.v. accommodaties. Het CDA bepleit nogmaals het tot stand komen van een z.g. "l/3-regeling" o.i.d., die enerzijds een drempel legt voor de wildgroei van clubhuizen, anderzijds de zelfwerkzaamheid en ont plooiingskansen van verenigingen stimuleert. De tot nu toe toegepaste re gelingen wijken alle van elkaar af en van enig gericht beleid was tot nu geen sprake. Het C.D.A. is wat teleurgesteld over de aanpak van de overdekte zwemacco- mmodatie. met het resultaat waarmee niemand gelukkig is. Zjj herinnert aan haar verzoek eerst de V.N.G.herbergend de landelijke zwembaden-commissie, in te schakelen, zodat een goede basis aanwezig is om te zien welke moge lijkheden er in het algemeen voor een gemeente als Steenbergen zijn. Gezien de tendens van het teruglopend zwembadbezoek over geheel Nederland is een zorgvuldig handelen zeer gewenst, waarbij er voor moet worden gewaakt, dat de jaarlijkse exploiatiekosten niet andere voorzieningen goeddeels blok keren. Het C.D.A. neigt voorlopig naar de mogelijkheid voor een eenvoudig instructiebad of een grotere voorziening in samenwerking met enkele buur gemeenten. Ook dit laatste zou moeten worden onderzocht. Aan de eventuele uitbreiding van het sportpark te Steenbergen zou o.i. moe ten worden gekoppeld het resultaat van en de beslissing op het in te stel len leefbaarheidsonderzoek Welberg. Als Welberg meer als een kerkdorp en minder als wijk van Steenbergen zal worden gezien dan is de mogelijke con- ssquentie uitbreidjng van de sportaccommodatie in Welberg zelf.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 204