IT 2.3 m-.i diens tand - attractief stadscentrum Het C.D.A. volgt met voldoening de pogingen tot het creëren van een par- keercordon. direct rond de binnenstad. De zorg, vorig jaar uitgesproken, t.a.v. het parkeerterrein binnen het Charitascomplex, van vitaal belang voor het winkelcentrum, bl\jft be staan, vooral ook omdat hierover nog geen uitspraak is gedaan. Gevreesd wordt n.l., dat het parkeren in de parkeertuinen problemen zal opleve ren: 1. enerzijds hinder aan de omwonenden, die op langere termijn wel eens tot het terugdringen van het parkeren aldaar zal kunnen leiden; 2. anderzijds het ontstaan van zoekverkeer i.v.m. in het groen verscho len parkeerplaatsen, die daardoor weinig overzichtelijk zijn; 3. toeneming van het auto-bezit. Het C.D.A. dringt er op aan het resterend terrein aan de Rozemarijn straat voor het parkeren te reserveren, althans voorlopig niet tot wo ningbouw ter plaatse over te gaan. De logische verkeersstroom zal leiden tot intensief gebruik van de Roze marijnstraat, andere gedachte verkeersroutes ten spijt. Verbreding van de Rozemari.instraat. waaraan ook de hoofdingangg van het bejaardentehuis zal komen te liggen, moet ons inziens in principe mogelijk blijven. Voorkomen moet worden, dat de bibliotheekbezoekers hun fietsen in de Blauwstraat wegzetten. Goed bereikbare en aantrekkelijke stalling achter de bibliotheek en een ingang aldaar zijn daartoe anmisbaar. Het verkeerscirculatieplan zal hopelijk hieraan alle aandacht besteden, evenals aan verlichte en opvallende parkeerverwi.izingen vanaf de rand van het centrum. 2.4 brandweer Het C.D.A. vraagt om een inventarisatie van particuliere Norton-putten in het buitengebied, zodat met de eigenaren overleg kan worden gepleegd om gebruik bij brand. 3. VERKEER EN VERVOER - INSPRAAK EN OPENBAARHEID - SPORT EN RECREATIE WELZIJN 3.1 verkeer en vervoer Met genoegen wordt geconstateerd, dat er hard aan een verkeerscirculatie plan wordt gewerkt en dat daarop vooruitlopend een knelpuntennota over de acute problemen wordt uitgebracht. Het C.D.A. rekent er op, dat de bevolking tijdig zal worden gehoord en haar inbreng op een zinnige manier zal worden georganiseerd Het is toch tegenstrijdig aan de practijk, dat op de lagere school ver- keersonderwi.is wordt gegeven, terwijl dit op het voortgezet onderwijs plotseling ophoudt. En dat juist als de jeugd zich zelfstandiger in het verkeer gaat bewegen en de bromfiets haar intrede doet. Wij vragen of, zolang het rijk in gebreke blijft, het niet mogelijk is om in de leemte te voorzien door b.v. een oud-politieman te vragen om de verkeersopvoeding op de voortgezet onderwijsscholen te verzorgen. Het el- lege wordt gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken en na te gaan hoe ver men landelijk met deze materie is gevorderd. Belangrijk punt is ook de mentaliteitsverbetering in verkeersgedrag. Ook al zijn er personeelstekorten, toch vraagt het C.D.A. zich af of de poli tie niet door prioriteitenverlegging wat meer aandacht kan besteden aan de preventie. Door een onregelmatige fiets-surveillance direct na de schooltijden by de scholen kan b.v. het steeds toenemend verkeersstorend optreden van sommige scholieren worden aangepakt. Daarvan zal zeker een preventieve en opvoedende werking uitgaan. X J X

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 202