IT
2.3 m-.i diens tand - attractief stadscentrum
Het C.D.A. volgt met voldoening de pogingen tot het creëren van een par-
keercordon. direct rond de binnenstad.
De zorg, vorig jaar uitgesproken, t.a.v. het parkeerterrein binnen het
Charitascomplex, van vitaal belang voor het winkelcentrum, bl\jft be
staan, vooral ook omdat hierover nog geen uitspraak is gedaan. Gevreesd
wordt n.l., dat het parkeren in de parkeertuinen problemen zal opleve
ren:
1. enerzijds hinder aan de omwonenden, die op langere termijn wel eens
tot het terugdringen van het parkeren aldaar zal kunnen leiden;
2. anderzijds het ontstaan van zoekverkeer i.v.m. in het groen verscho
len parkeerplaatsen, die daardoor weinig overzichtelijk zijn;
3. toeneming van het auto-bezit.
Het C.D.A. dringt er op aan het resterend terrein aan de Rozemarijn
straat voor het parkeren te reserveren, althans voorlopig niet tot wo
ningbouw ter plaatse over te gaan.
De logische verkeersstroom zal leiden tot intensief gebruik van de Roze
marijnstraat, andere gedachte verkeersroutes ten spijt. Verbreding van de
Rozemari.instraat. waaraan ook de hoofdingangg van het bejaardentehuis zal
komen te liggen, moet ons inziens in principe mogelijk blijven.
Voorkomen moet worden, dat de bibliotheekbezoekers hun fietsen in de
Blauwstraat wegzetten. Goed bereikbare en aantrekkelijke stalling achter
de bibliotheek en een ingang aldaar zijn daartoe anmisbaar.
Het verkeerscirculatieplan zal hopelijk hieraan alle aandacht besteden,
evenals aan verlichte en opvallende parkeerverwi.izingen vanaf de rand van
het centrum.
2.4 brandweer
Het C.D.A. vraagt om een inventarisatie van particuliere Norton-putten
in het buitengebied, zodat met de eigenaren overleg kan worden gepleegd
om gebruik bij brand.
3. VERKEER EN VERVOER - INSPRAAK EN OPENBAARHEID - SPORT EN RECREATIE
WELZIJN
3.1 verkeer en vervoer
Met genoegen wordt geconstateerd, dat er hard aan een verkeerscirculatie
plan wordt gewerkt en dat daarop vooruitlopend een knelpuntennota over de
acute problemen wordt uitgebracht.
Het C.D.A. rekent er op, dat de bevolking tijdig zal worden gehoord en
haar inbreng op een zinnige manier zal worden georganiseerd
Het is toch tegenstrijdig aan de practijk, dat op de lagere school ver-
keersonderwi.is wordt gegeven, terwijl dit op het voortgezet onderwijs
plotseling ophoudt. En dat juist als de jeugd zich zelfstandiger in het
verkeer gaat bewegen en de bromfiets haar intrede doet.
Wij vragen of, zolang het rijk in gebreke blijft, het niet mogelijk is om
in de leemte te voorzien door b.v. een oud-politieman te vragen om de
verkeersopvoeding op de voortgezet onderwijsscholen te verzorgen. Het el-
lege wordt gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken en na te gaan hoe
ver men landelijk met deze materie is gevorderd.
Belangrijk punt is ook de mentaliteitsverbetering in verkeersgedrag. Ook
al zijn er personeelstekorten, toch vraagt het C.D.A. zich af of de poli
tie niet door prioriteitenverlegging wat meer aandacht kan besteden aan
de preventie. Door een onregelmatige fiets-surveillance direct na de
schooltijden by de scholen kan b.v. het steeds toenemend verkeersstorend
optreden van sommige scholieren worden aangepakt. Daarvan zal zeker een
preventieve en opvoedende werking uitgaan.
X J X