- 20 - Tevens hopen wij dat het college bij de industrievestigingen zal letten op arbeidsintensieve bedrijven, die geen overlast en stank veroorzaken, en Aan dit soort bedrijven de voorkeur te geven. Economj_sche_ zaken Als regionaal koopcentrum is de gemeente dit jaar ook weer enige middenstands- bedrijven rijker geworden of hebben reeds gevestigde bedrijven hun zaken uit gebreid of gemoderniseerd, wij hopen dat het college alle medewerking wil blij- ven geven om deze mogelijkheden te bieden op plaatsen waar dit naar ons idee thuishoort, n.l. in de dorpskernen of in de binnenstad. Verkeer_en_vervoer Het verkeer in de binnenstad en de woonkernen levert een voortdurend gevaar op, dikwijls door onvoorzichtigheid, onoplettendheid en onbekendheid, maar ook omdat veel verkeer zich door te smalle straten moet persen. Het thans lopend onderzoek naar de totale verkeerssituatie is dan ook bittere noodzaak. Vooruitlopend op de uitslag is onze fractie van mening dat omleidingsroutes moeten worden aangegeven waardoor slechts bedienend vrachtverkeer in de binnen stad wordt toegelaten. Oplossingen van éénrichtingsverkeer via Oost- en Westdam vinden wij niet aanvaardbaar, terwijl ook>een gerucht om de Molenweg hiervoor te gebruiken niet er hoog op ons lijstje staat. Als noodoplossing staan wij voor een omleiding van het zwaar verkeer via de bestaande Rondweg en Franseweg, Burg. v. Loonstraat vice versa, terwijl op de lange termijn gestreefd zal moeten worden naar een totale nieuwe omleidings- weg, een snelle aanleg van de Zoomweg met Westelijk tracé zou hierbij grote voordelen bieden. In de woonwijken en rondom b.v. scholen zullen verkeersremmende maatregelen moeten worden gestimuleerd, waarbij de inbreng van leefbaarheidsgroepen en oudercomité1s zal moeten worden meegewogen. Hierbij is ook de medewerking van de automobilist onontbeerlijk. Dat hard rijden niet zoveel uitmaakt mag blijken uit een proef die wij hebben laten nemen, met het gevaar van bekeu ringen ingecalculeerd en misschien niet helemaal verantwoord, waarbij de vol gende route werd gereden, één maal met veel te hoge snelheid en éénmaaf met inachtneming van alle verkeersregels: Nassaulaan - Grote Kerkstraat - Markt - Westdam - Fabrieksdijk - Burg. v. Loonstraat - Molenweg - Oud 1andsestraat - Seringenlaan - Molenweg - v. Gaverenlaan - G. Vinckenstraat - Kaaistraat - Blauwstraat - Wouwsestraat - Wipstraat - Rondweg - Nassaulaan, wat zegge en schrijve een tijdwinst van amper 2 minuten opleverde. De parkeerproblemen van vrachtauto's in Steenbergen zuid dienen zo snel moge lijk opgelost te worden. Wij hebben er begrip voor dat de chauffeurs een par keerplaats voor hun dikwijls zeer zware combinaties moeten hebben, maar de meeste straten lenen zich hier niet voor omdat ze veel te smal zijn en daar door het uitzicht wordt belemmerd terwijl daarbij ook de mogelijke aanwezig heid van gevaarlijke stoffen in tankwagens bij eventuele ongelukken catastro fale gevolgen kan hebben. Wij verzoeken het college dan ook spoedig met voor stellen te komen die aan deze toestand een einde maken. Vojksgezondhejd Onze fractie is nog steeds van mening dat alles in het werk moet worden ge steld om te komen tot een medisch- of gezondheidscentrum in Steenbergen, wij zouden graag vernemen of op dit gebied nieuwe stappen zijn ondernomen of zul len worden ondernomen, de slechte verbinding met Roosendaal en de dikwijls zeer lange wachttijden in de ziekenhuizen voor eenvoudige behandelingen recht vaardigen naar onze mening deze wens volkomen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 196