- 20 -
Tevens hopen wij dat het college bij de industrievestigingen zal letten op
arbeidsintensieve bedrijven, die geen overlast en stank veroorzaken, en Aan dit
soort bedrijven de voorkeur te geven.
Economj_sche_ zaken
Als regionaal koopcentrum is de gemeente dit jaar ook weer enige middenstands-
bedrijven rijker geworden of hebben reeds gevestigde bedrijven hun zaken uit
gebreid of gemoderniseerd, wij hopen dat het college alle medewerking wil blij-
ven geven om deze mogelijkheden te bieden op plaatsen waar dit naar ons idee
thuishoort, n.l. in de dorpskernen of in de binnenstad.
Verkeer_en_vervoer
Het verkeer in de binnenstad en de woonkernen levert een voortdurend gevaar
op, dikwijls door onvoorzichtigheid, onoplettendheid en onbekendheid, maar
ook omdat veel verkeer zich door te smalle straten moet persen.
Het thans lopend onderzoek naar de totale verkeerssituatie is dan ook bittere
noodzaak.
Vooruitlopend op de uitslag is onze fractie van mening dat omleidingsroutes
moeten worden aangegeven waardoor slechts bedienend vrachtverkeer in de binnen
stad wordt toegelaten.
Oplossingen van éénrichtingsverkeer via Oost- en Westdam vinden wij niet
aanvaardbaar, terwijl ook>een gerucht om de Molenweg hiervoor te gebruiken
niet er hoog op ons lijstje staat.
Als noodoplossing staan wij voor een omleiding van het zwaar verkeer via de
bestaande Rondweg en Franseweg, Burg. v. Loonstraat vice versa, terwijl op
de lange termijn gestreefd zal moeten worden naar een totale nieuwe omleidings-
weg, een snelle aanleg van de Zoomweg met Westelijk tracé zou hierbij grote
voordelen bieden.
In de woonwijken en rondom b.v. scholen zullen verkeersremmende maatregelen
moeten worden gestimuleerd, waarbij de inbreng van leefbaarheidsgroepen en
oudercomité1s zal moeten worden meegewogen. Hierbij is ook de medewerking
van de automobilist onontbeerlijk. Dat hard rijden niet zoveel uitmaakt mag
blijken uit een proef die wij hebben laten nemen, met het gevaar van bekeu
ringen ingecalculeerd en misschien niet helemaal verantwoord, waarbij de vol
gende route werd gereden, één maal met veel te hoge snelheid en éénmaaf met
inachtneming van alle verkeersregels: Nassaulaan - Grote Kerkstraat - Markt -
Westdam - Fabrieksdijk - Burg. v. Loonstraat - Molenweg - Oud 1andsestraat -
Seringenlaan - Molenweg - v. Gaverenlaan - G. Vinckenstraat - Kaaistraat -
Blauwstraat - Wouwsestraat - Wipstraat - Rondweg - Nassaulaan, wat zegge en
schrijve een tijdwinst van amper 2 minuten opleverde.
De parkeerproblemen van vrachtauto's in Steenbergen zuid dienen zo snel moge
lijk opgelost te worden. Wij hebben er begrip voor dat de chauffeurs een par
keerplaats voor hun dikwijls zeer zware combinaties moeten hebben, maar de
meeste straten lenen zich hier niet voor omdat ze veel te smal zijn en daar
door het uitzicht wordt belemmerd terwijl daarbij ook de mogelijke aanwezig
heid van gevaarlijke stoffen in tankwagens bij eventuele ongelukken catastro
fale gevolgen kan hebben. Wij verzoeken het college dan ook spoedig met voor
stellen te komen die aan deze toestand een einde maken.
Vojksgezondhejd
Onze fractie is nog steeds van mening dat alles in het werk moet worden ge
steld om te komen tot een medisch- of gezondheidscentrum in Steenbergen, wij
zouden graag vernemen of op dit gebied nieuwe stappen zijn ondernomen of zul
len worden ondernomen, de slechte verbinding met Roosendaal en de dikwijls
zeer lange wachttijden in de ziekenhuizen voor eenvoudige behandelingen recht
vaardigen naar onze mening deze wens volkomen.