-8- Zo zijn er meer aspecten te noemen, die, hoewel zich bewegend op het terrein van de indeling, dus detail, toch van belang zijn bij de keuze-afweging. Bij de ene oplossing kan dit wel en bij de andere niet. Wij vinden, dat de raad eigenlijk te weinig stof heeft om tot een optimale overweging te komen en voegen hieraan toe er spijt van te hebben niet te hebben vastgehouden aan onze wens bij de algemene beschouwingen vorig jaar om de V.N.G. in te schakelen. Niet om gelijk te krijgen, maar omdat het gaat om een keuze met verstrekkende en absolute gevolgen: het wordt een gebouw van vele miljoenen en voor vele tientallen jaren, waarin de inzichten veranderen. Wij twijfelen niet aan de deskundigheid en inzet van het team, dat tot nu toe aan de voorbereidingen heeft gewerkt, maar wij vinden die basis voor een zo'n kapitaal en maatschappelijk belang te smal. Enerzijds om niet opnieuw te behoeven beginnen, anderzijds om tot uitbreiding van de noodzakelijke afwegingsgegevens te komen, achten wij gebruikmaking van de know-how van onze eigen vereniging van Nederlandse gemeenten alsnog een re delijke en goede zaak. Wij stellen U voor om de thans beschikbare stukken, inclusief het voorstel, aan de V.N.G. om advies voor te leggen. Dat behoeft geen groot tijdsverlies op te leveren en mag, gezien de bouwkosten, best wat geld kosten. Wij hopen van harte, dat burgemeester en wethouders en de raad de redelijkheid van ons voorstel inzien en blij zullen zijn met een wat afstandelijk en op er varingen geënt advies. Dit naast de reeds voorhanden zijnde gegevens. Wij zijn er van overtuigd, dat een en ander zal bijdragen tot een betere en volle diger afweging voor het HUIS DER GEMEENTE en dat voor vele, vele jaren." De VOORZITTER antwoordt, dat vanuit zijn ervaringen in het verleden, hij voor advisering door de V.N.G. niets voelt. Dat gaat een ton kosten. Bij de afweging is van grote invloed geweest de plaats in de stad. Bij aanbouw van een vleugel stopt men miljoenen uit het zicht, terwijl bij bouw aan de Westdam een stuk stadsvernieuwing tot stand wordt gebracht. Daarbij komt de wens van de raad om een evenementenhal. Door samensmelting van uitbreiding gemeentehuis en bouw van een evenementenruimte wordt er multifunctioneel grote winst geboekt. De evenementenhal kan dan n.l. ook dienst doen voor gemeentelijke ontvangsten, recepties, bijeenkomsten en de jumelage-contactenEr is duidelijk gekozen voor het bij elkaar brengen van een aantal dingen en dat voor in lengte van jaren. De afstand van de nieuwbouw tot het bestaande gebouw aan de Kaaistraat is ook voor de staf aanvaardbaar. Door deze keuze kan een modern aan de eisen des tijds aangepaste gebouw worden gesticht. Bij de keuze voor een vleugel zou rekening gehouden moeten worden met de stijl van het bestaande gebouw. Voordeel van de voorgestelde keuze is ook, dat, mocht de behoefte aan een evene mentenhal tegenvallen, er altijd een andere gemeentelijke of publiekelijke functie aan kan worden toegekend. De heer BATEN sluit zich volledig bij de woorden van de voorzitter aan. Hij herinnert aan het advies van de commissie een bouwteam te formeren. De VOORZITTER wijst er op, dat een bouwteam de technische leiding van de bouw heeft. De commissie en de heer Baten doelen op een begeleidingscommissie, welke zich bepaalt tot de hoofdlijnen en dat vooraf. S&W zullen daartoe een voor stel doen. De heer RADEMAKERS meent, dat de keuze aan de Westdam ook voorkeur verdient door de aanwezigheid van een groot parkeerterrein. De bouw van een vleugel be tekent, dat afbreuk wordt gedaan aan het winkelbestandZijn fraktie stemt met het voorstel in. De heer VAN MEER merkt op, dat uit de stukken blijkt, dat zijn voorganger Everaert van aanzienlijk lagere bouwkosten is uitgegaan. Ook hij vindt het ge vraagde crediet erg veel voor een uitbreiding. Spreker vindt het van de raad veel gevraagd om in korte tijd te moeten beslissen over een plan, met de opstel ling waarvan vijf jaar is gemoeid geweest. Toch zeker had een informele infor matieavond verwacht mogen worden waarin de voor- en nadelen van de diverse moge lijkheden zouden zijn uiteengezet door ambtenaren en adviseurs.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 184