-23- We behoeven, dachten we, niet al te lang stil te staan bij de subsidiëring door monumentenzorg. Eén opmerking: Dat er geen geld meer is bij deze dienst kunnen wij haar niet aanrekenen, maar we zijn er wel teleurgesteld over, dat er op wat langere termijn niet iets in het vooruitzicht werd gesteld. Niet over het hoofd gezien mag worden, dat we te maken hebben met een kerkelijke gemeente, die qua aantal gering is. Het is een ieder genoegzaam be kend, dat de gemeenteleden deze kerk in alle opzichten een warm hart toedra gen en daar graag veel voor over hebben. Gelet echter op de grote bedragen, die met het gebouw gemoeid zijn en het in verhouding kleine aantal kerkleden kunnen de lasten onmogelijk op de schouders van de N.H.Gemeente worden gelegd. Als we het er over eens zijn, dat deze kerk van grote waarde is voor deze ge meente, is het dan niet billijk en reëel daarop ook de financiering van het her stel af te stemmen? We weten, dat er een rijksdienst voor monumentenzorg is, maar ook, dat er aan de gemeste gelden beschikbaar worden gesteld voor het behoud van historische stadskernen. Dit gebouw lijkt ons zeer goed passen in de doelstelling van die r i j ksb i j drage Na vooroverleg met de andere fracties hebben de V.V.D., Werkgroep Toekomst, Gemeente Belangen Welberg en Kruisland'78 toegezegd ons navolgende voorstel te ondersteunen: 1. de gemeente verstrekt een renteloze lening, af te lossen over 25 jaar, van 90.000,==; 2. de gemeente verleent een vóórfinanciering op de eigen bijdrage, verschuldigd bij het eventueel toekennen van een monumentensubsidie, van 45.000,ineens; 3. de N.H.gemeente draagt 15.000,== uit eigen middelen en acties bij. Hierbij gaat .h^et C.D.A. er van uit, dat opnieuw een subsidie-aanvraag wordt inge diend, zoaat/nopelijk t.z.t. haar renteloze lening van het rijk en de provincie terugontvangt. De renteloze lening is in dit geval een vóórfinanciering Onze enige intentie bij dit voorstel is te voorkomen, dat dit zo markante en beeld bepalende gebouw in verval raakt en daardoor voorgoed verloren zal gaan. Uitstel van herstel betekent bovendien voor de nabije toekomst aanzienlijk hogere herstel kosten De heer ADRIAANSEN is het met het C.D.A. eens, dat deze kerk behouden moet blijven, vooral omdat zij beeldbepalend is voor Steenbergen. Zijn fractie wijkt in zoverre van het CD.A.-voorstel af, dat zij bevreesd is, dat van de schenking van 45.000,== nooit meer iets wordt terugontvangen. Hij stelt voor om de N.H.kerk een renteloze lening te verstrekken van 150.000,==, terug te betalen in dertig jaar. Dit houdt in, dat zodra Monumentenzorg veer middelen heeft de gemeente 150.000,== terug kan ontvangen. Als de N.H.gemeente de eigen bijdrage van 15.000,== rentegevend belegt, dan kan zij daarmee de aflossing betalen. Na der tig jaar kan zij de gemeente 150.000,== terug geven en heeft zij 15-000,== voor verder herstelwerk beschikbaar. Zijn fractie wil door deze regeling de gemeente een verlies van 45.000,== bespa ren De VOORZITTER deelt mee, dat B&W niet tot een eensluidend advies zijn kunnen komen. Persoonlijk is hij ertegen, dat de gemeente zich op deze weg zou gaan bege ven. In de gemeente bevinden zich zeven kerken, die alle wel één of meer functies vervullen. Er kan derhalve een precedent worden geschapen. Niet vergeten mag worden, dat er van Monumentenzorg geen enkele toezegging is te verkrijgen, nu niet en de eerstvolgende jaren niet. Ook van de zijde van gedeputeerden is gesignaleerd, dat er daardoor een onhoudbare toestand is ontstaan. -24-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 141