-9-
liever een woning hadden gekocht, maar vanwege de hoge prijzen van de
koopwoningen zich geen koopwoning konden permitteren. De goedkopere woning
wetwoning verschaft hun dan die mogelijkheid.
2. De kopers van de goedkopere woningwetwoningen moeten voor het feit, dat
zij de woning in eigendom willen bezitten zo'n 200,== per maand meer
lasten betalen. Hierbij is uitgegaan van woningen met een huurprijs van
200,== per maand, die bij verkoop toch nog 50.000,== kosten, ter
wijl de bijdrage volgens de laatste regeling in deze gevallen bijna te
verwaarlozen was.
3- Degenen die graag willen kopen hebben vaak een inkomen dat boven de grens
ligt, waarbij aankoop nog mogelijk is.
B. Met de redenering, dat kopers hun woning niet verlaten is alleen getracht
duidelijk te maken, dat deze categorie geen beroep meer doet op de woning
markt en dat de vaak gehoorde stelling, dat de kopers deze woningen alleen
kopen om daarvan grote winsten op te strijken beslist onjuist is.
C. De circulaire geeft geen motiveringen aan om niet te verkopen. Zij wil al
leen richting geven door het noemen van elementen, die een rol kunnen spelen
bij de vraag of verkoop naar de mening van de raad al dan niet door zou moe
ten gaan. Door het niet indienen van de nota laat men de kans voorbijgaan
om de eigen visie weer te geven. De mening van de gemeente wordt juist ge
vraagd, omdat deze nauw betrokken is bij de problematiek en ook direkt contact
heeft met de inwoners, die vaak enorm telerugesteld zijn als zij te horen
krijgen, dat zij om welke reden dan ook niet kunnen kopen. In dit geval dient
de betreffende ambtenaar naar onze mening aan de betreffende verzoeker te kunnen
bewijzendat verkoop in het algemeen belang niet behoort plaats te vinden. Dit
bewijs is naar onze mening niet of nauwelijks te leveren. Alleen indien het
iemand met een te hoog inkomen betreft kan men stellen, dat deze ook op de vrije
woningmarkt terecht kan en dat de betreffende woning in feite niet voor hem
bestemd was, zelfs niet als huurwoning.
C1.De conclusie, dat er te weinig huurwoningen zijn lijkt ons voorbarig. Welke ver
houding juist is wordt vooral bepaald door de bevolking. De laatste jaren is
duidelijk de wens merkbaar om een eigen woning te bezitten en- de verhoudingen
wijzigen zich elk jaar in de richting van meer koopwoningenOnder de ingeschre
venen voor een huurwoning bevinden zich er een aantal, die ook liever een koop
woning zouden willen verkrijgen, maar waarvoor de lasten van een dergelijke
won i nq te hooq i s
C2, 3, A
Volgens de circulaire moet de beleidsnota i nz i cht verschaffen i n de gestelde
vragen. Zij zijn naar onze mening echter niet van belang voor de vraag of ver
koop van huurwoningen de woningmarkt nadelig beïnvloeden.
D. De huurwoningen, die momenteel gebouw worden zijn inderdaad duurder, waardoor
in een aantal gevallen een beroep moet worden gedaan op huursubsidie. Dit is een
gevolg van het feit, dat de regering bewust streeft naar het subsidie verlenen in
de woonlasten van degenen, die daarop aanspraak maken en niet meer d.m.v. subsi
dies in een bepaald complex, waardoor de huren laag gehouden werden en ook dege
nen die zelf de lasten konden dragen een "bijdrage" van het rijk ontvingen.
E. Degenen, die een woningwetwoning willen kopen mogen niet meer inkomen genieten,
dan een door de Minister vastgesteld inkomen, dat momenteel 33-000,== be
draagt. De raad kan de grens verlagen. Door de landelijke federaties van woning
bouwcorporaties wordt thans getracht deze grens te verlagen. Het is namelijk steeds
de bedoeling geweest om de woningen alleen te verkopen aan de lagere inkomenstrek
kers
-10-