-9- liever een woning hadden gekocht, maar vanwege de hoge prijzen van de koopwoningen zich geen koopwoning konden permitteren. De goedkopere woning wetwoning verschaft hun dan die mogelijkheid. 2. De kopers van de goedkopere woningwetwoningen moeten voor het feit, dat zij de woning in eigendom willen bezitten zo'n 200,== per maand meer lasten betalen. Hierbij is uitgegaan van woningen met een huurprijs van 200,== per maand, die bij verkoop toch nog 50.000,== kosten, ter wijl de bijdrage volgens de laatste regeling in deze gevallen bijna te verwaarlozen was. 3- Degenen die graag willen kopen hebben vaak een inkomen dat boven de grens ligt, waarbij aankoop nog mogelijk is. B. Met de redenering, dat kopers hun woning niet verlaten is alleen getracht duidelijk te maken, dat deze categorie geen beroep meer doet op de woning markt en dat de vaak gehoorde stelling, dat de kopers deze woningen alleen kopen om daarvan grote winsten op te strijken beslist onjuist is. C. De circulaire geeft geen motiveringen aan om niet te verkopen. Zij wil al leen richting geven door het noemen van elementen, die een rol kunnen spelen bij de vraag of verkoop naar de mening van de raad al dan niet door zou moe ten gaan. Door het niet indienen van de nota laat men de kans voorbijgaan om de eigen visie weer te geven. De mening van de gemeente wordt juist ge vraagd, omdat deze nauw betrokken is bij de problematiek en ook direkt contact heeft met de inwoners, die vaak enorm telerugesteld zijn als zij te horen krijgen, dat zij om welke reden dan ook niet kunnen kopen. In dit geval dient de betreffende ambtenaar naar onze mening aan de betreffende verzoeker te kunnen bewijzendat verkoop in het algemeen belang niet behoort plaats te vinden. Dit bewijs is naar onze mening niet of nauwelijks te leveren. Alleen indien het iemand met een te hoog inkomen betreft kan men stellen, dat deze ook op de vrije woningmarkt terecht kan en dat de betreffende woning in feite niet voor hem bestemd was, zelfs niet als huurwoning. C1.De conclusie, dat er te weinig huurwoningen zijn lijkt ons voorbarig. Welke ver houding juist is wordt vooral bepaald door de bevolking. De laatste jaren is duidelijk de wens merkbaar om een eigen woning te bezitten en- de verhoudingen wijzigen zich elk jaar in de richting van meer koopwoningenOnder de ingeschre venen voor een huurwoning bevinden zich er een aantal, die ook liever een koop woning zouden willen verkrijgen, maar waarvoor de lasten van een dergelijke won i nq te hooq i s C2, 3, A Volgens de circulaire moet de beleidsnota i nz i cht verschaffen i n de gestelde vragen. Zij zijn naar onze mening echter niet van belang voor de vraag of ver koop van huurwoningen de woningmarkt nadelig beïnvloeden. D. De huurwoningen, die momenteel gebouw worden zijn inderdaad duurder, waardoor in een aantal gevallen een beroep moet worden gedaan op huursubsidie. Dit is een gevolg van het feit, dat de regering bewust streeft naar het subsidie verlenen in de woonlasten van degenen, die daarop aanspraak maken en niet meer d.m.v. subsi dies in een bepaald complex, waardoor de huren laag gehouden werden en ook dege nen die zelf de lasten konden dragen een "bijdrage" van het rijk ontvingen. E. Degenen, die een woningwetwoning willen kopen mogen niet meer inkomen genieten, dan een door de Minister vastgesteld inkomen, dat momenteel 33-000,== be draagt. De raad kan de grens verlagen. Door de landelijke federaties van woning bouwcorporaties wordt thans getracht deze grens te verlagen. Het is namelijk steeds de bedoeling geweest om de woningen alleen te verkopen aan de lagere inkomenstrek kers -10-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 109