>nob n nsn ane>) -5- De VOORZITTER citeert het volgende antwoord van B en W: "Zoals reeds in de commissievergadering is geantwoord oefent de invoering van een puntenstelsel geen invloed uit op de groei van een kerkdorp. Een puntenstelsel houdt niet meer in dan toewijzing volgens bepaalde vastgelegde normen. Deze normen worden ook nu gehanteerd, maar ze liggen niet vast, waardoor de toewijzing minder goed controleerbaar is. De vrees van de heer Rademakers doet veronderstellen, dat hij van mening is dat de groei van Kruisland alleen gewaarborgd is als er meer vreemdelingen worden toegelaten in Kruisland. In het bestemmingsplan "Kruis1 and-11 Hoogje" is echter bepaald, dat het bestemmingsplan in 13 jaar zal worden uitgevoerd, terwijl er met een aangewezen gedeelte van het plan slechts begonnen mag worden na 1986. Door deze bepalingen ligt het woningaanbod dus vast. Indien voor de beschikbare woningen de voorkeur zou worden gegeven aan niet Kruislanders zou dit inhouden, dat een aantal van de Kruislanders niet aan bod zou komen. Enerzijds zal Kruisland dan groeien door de vestiging van niet-Kruis 1 andersterwijl deze groei weer teniet ge daan wordt door het vertrek van eigen inwoners, die noodgedwongen een woning moeten zoeken in een andere gemeente. Wij zi jn van mening, dat wij in eerste instantie dienen te zorgen voor de huisvesting van de eigen inwoners en dat hierdoor de groei van een kerkdorp niet afgeremd wo rdt Indien er behoefte bestaat aan een grotere groei van Kruisland kan dit ons inziens alleen bereikt worden door een wijziging aan te brengen in het huidige bestemmingsplan, waarbij bijvoorbeeld de uit voeringstermijn wordt verkort. Vanzei fsprekend moeten Gedeputeerde Staten met een dergelijke verkorting willen instemmen". De heer RADEMAKERS is blij met dit voorstel, omdat het belang hebbenden houvast biedt. Mocht in de toekomst door een plaatselijke verzadiging grond voor niet-gemeentenaren beschikbaar komen dan voor ziet het puntensysteem hierin niet. Hij zou graag ook voor deze categorie een bepaalde urgentie-volgorde geregeld zien. Met name denkt hij dan aan een voorkeur voor streekgebondenenDaardoor wordt ook aangesloten op uitgangspunten van hogere overheden, die ook onder scheid maken. Wethouder JANSEN acht de interpretatie van de heer Rademakers juist. Het gaat dan om economisch of sociaal gebondenen aan de streek, i.e. de direkte omgeving. Hij stelt voor, dat B en W zich nader over deze materie bui gen De heer HOENDERVANGERS is bijzonder blij met het voorstel. Loten is z.i. georganiseerde willekeur en bevredigt dus niet. Uiteraard kan een puntensysteem niet alles regelen. Hij denkt bijvoorbeeld ook aan een medische indicatie. Als basis is het voorgestelde systeem pure winst en uit ervaring hiermee kan t.z.t. aanpassing plaatsvinden. Mochten er problemen rijzen dan kunnen B en W daarop inspelen. Wethouder HERBERS is het volledig met de heer Hoendervangers eens. Er zullen inderdaad nog veel kinderziektes overwonnen moeten worden. Dat kan z.i. doordat B en W het beleid niet bepalen volgens de letter, maar volgens de geest. Voorbeeld is het boetebeding van 50-000,= bij te snelle verkoop. Toch kunnen zich gevallen voordoen, dat toepassing onredelijk is, zoals bij een sterfgeval enz. B en W zullen dan ook in staat moeten worden gesteld om het systeem naar eer en geweten toe te passen -6- JfcJD I H9V IGD I on ID I

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1978 | | pagina 85