>nob
n
nsn
ane>)
-5-
De VOORZITTER citeert het volgende antwoord van B en W:
"Zoals reeds in de commissievergadering is geantwoord oefent de
invoering van een puntenstelsel geen invloed uit op de groei van
een kerkdorp. Een puntenstelsel houdt niet meer in dan toewijzing
volgens bepaalde vastgelegde normen. Deze normen worden ook nu
gehanteerd, maar ze liggen niet vast, waardoor de toewijzing minder
goed controleerbaar is.
De vrees van de heer Rademakers doet veronderstellen, dat hij
van mening is dat de groei van Kruisland alleen gewaarborgd is als
er meer vreemdelingen worden toegelaten in Kruisland.
In het bestemmingsplan "Kruis1 and-11 Hoogje" is echter bepaald,
dat het bestemmingsplan in 13 jaar zal worden uitgevoerd, terwijl er
met een aangewezen gedeelte van het plan slechts begonnen mag worden
na 1986. Door deze bepalingen ligt het woningaanbod dus vast. Indien
voor de beschikbare woningen de voorkeur zou worden gegeven aan niet
Kruislanders zou dit inhouden, dat een aantal van de Kruislanders
niet aan bod zou komen. Enerzijds zal Kruisland dan groeien door de
vestiging van niet-Kruis 1 andersterwijl deze groei weer teniet ge
daan wordt door het vertrek van eigen inwoners, die noodgedwongen
een woning moeten zoeken in een andere gemeente. Wij zi jn van mening,
dat wij in eerste instantie dienen te zorgen voor de huisvesting van de
eigen inwoners en dat hierdoor de groei van een kerkdorp niet afgeremd
wo rdt
Indien er behoefte bestaat aan een grotere groei van Kruisland
kan dit ons inziens alleen bereikt worden door een wijziging aan te
brengen in het huidige bestemmingsplan, waarbij bijvoorbeeld de uit
voeringstermijn wordt verkort. Vanzei fsprekend moeten Gedeputeerde
Staten met een dergelijke verkorting willen instemmen".
De heer RADEMAKERS is blij met dit voorstel, omdat het belang
hebbenden houvast biedt. Mocht in de toekomst door een plaatselijke
verzadiging grond voor niet-gemeentenaren beschikbaar komen dan voor
ziet het puntensysteem hierin niet. Hij zou graag ook voor deze
categorie een bepaalde urgentie-volgorde geregeld zien. Met name denkt
hij dan aan een voorkeur voor streekgebondenenDaardoor wordt ook
aangesloten op uitgangspunten van hogere overheden, die ook onder
scheid maken.
Wethouder JANSEN acht de interpretatie van de heer Rademakers juist.
Het gaat dan om economisch of sociaal gebondenen aan de streek, i.e. de
direkte omgeving. Hij stelt voor, dat B en W zich nader over deze materie
bui gen
De heer HOENDERVANGERS is bijzonder blij met het voorstel. Loten
is z.i. georganiseerde willekeur en bevredigt dus niet. Uiteraard
kan een puntensysteem niet alles regelen. Hij denkt bijvoorbeeld ook aan
een medische indicatie. Als basis is het voorgestelde systeem pure
winst en uit ervaring hiermee kan t.z.t. aanpassing plaatsvinden.
Mochten er problemen rijzen dan kunnen B en W daarop inspelen.
Wethouder HERBERS is het volledig met de heer Hoendervangers eens.
Er zullen inderdaad nog veel kinderziektes overwonnen moeten worden.
Dat kan z.i. doordat B en W het beleid niet bepalen volgens de letter,
maar volgens de geest. Voorbeeld is het boetebeding van 50-000,= bij
te snelle verkoop. Toch kunnen zich gevallen voordoen, dat toepassing
onredelijk is, zoals bij een sterfgeval enz. B en W zullen dan ook in
staat moeten worden gesteld om het systeem naar eer en geweten toe te
passen
-6-
JfcJD I
H9V
IGD I on ID I