-30-
Steenbergen/Nieuw Vossemeer zou dus aan moeten sluiten bij een gro
ter verband. Op dit moment nadert de fatale datum van 1 januari 1979»
vóór welke dag een fusie tot stand moet zijn gebracht op straffe
van subsidiestopzetting. Triest voor deze situatie is, dat iedereen,
zowel departementsambtenaren als kamercommissie, erkent, dat, zoals
het maarschappelijk werk als geïntegreerd onderdeel binnen het re
gionaal centrum werkt, de ideale manier is. Ondanks dat en alle on
dernomen pogingen houdt het ministerie toch vast aan de destijds ge
stelde richtlijn. B&W betreuren deze gang van zaken zeer. Resultaat
is, dat de beide maatschappelijk werkers elders worden ondergebracht
en daarmee de totaal werkzaamheid van het centrum is ondergraven.
Binnenkort is er met de gemeente Nieuw Vossemeer en Landelijk
Contact van het Ministerie uit Den Bosch een nieuw gesprek. B&W hopen,
dat er iets uit komt, maar spreker waarschuwt voor optimistische ver
wacht i ngen
56.bestemmi ngs reserves (P.v.d.A.4)
Ten aanzien van wat de burgemeester al gesteld heeft over de be
stemmingsreserves, die in de augustusvergadering werden toegevoegd
kan hij meedelen, dat aan deze reserves wel rente wordt toegerekend.
Dit in tegenstelling tot de reservering van het overdekt zwembad, die
in 1975 plaatsvond.
57-tri bune-sporthal (V.V.D. 4.12)
De uitvoering hiervan zal geheel afhankelijk zijn van financiële
mogelijkheden en prioriteitenstelling.
T.av. het openstellen van de binnenstraat in het gemeenschapshuis
t.b.v. het sporthalpubliek zal overleg met het bestuur van 't Cromwiel
plaatsvi nden
58.onroerendgoedbelasti ng (V.V.D. 5)
Spreker stelt, dat het college twee jaar geleden heeft voorgesteld
wat nu wordt gesuggereerd. De raad heeft toen met een minimale meerder
heid besloten de ingangsdatum op 1 januari 1979 te handhaven.
T a.v. het daardoor derven van 200.000,== en de voor- en nadelen voor
bedrijven en middenstand kan men, afhankelijk van de benadering verschil
lend oordelen, in die twee jaar latere ingang van de belasting hebben de
bedrijven en de middenstand het voordeel gehad niet de verhoogde O.G.B.
te hoeven betalen.
Wethouder EVERAERT vervolgt de repliek:
59.tracé Zoomweg (C.D.A.3.1)
Wethouder EVERAERT wil spreken van "Zoomweg-1ijdensweg". Het streek
plan kent een tracé, maar tot nu toe is men nog niet verder dan studies
en alternatieven. Rijkswaterstaat bereidt thans een nieuw tracé voor
en onlangs is in de regio een werkgroep opgericht, die met een nieuw
alternatief is gekomen. Tijdens een contact met een der leden van deze
werkgroep heeft hij deze gewezen op het bestaan van de commissie verkeer en
vervoer van het streekgewest, dat hiervan al een studie gemaakt heeft.
Hij heeft gevraagd om met elkaar contact op te nemen.
B&W delen de zorg, dat de rondweg deel zou gaan uitmaken van de
Zoomweg en hebben dit inmiddels bij het streekgewest kenbaar gemaakt.
Hij verzekert, dat B&W hier zeer attent zullen blijven. Desalniettemin
zal de keus een rijksaangelegenheid zijn.