-20- Wanneer de algemene economische situatie zich niet snel gunstiger ontwikkelt en wie is daarover optimistisch, mag verwacht worden dat de centrale overheden de geldstromen naar de gemeenten zullen beperken en het lijkt ons een goede zaak toch enigszins cliché matig er aan te herinneren dat wie zich brandt op de blaren moet zitten, m.a.w. wanneer wij als samenleving i.e. als gemeente meer besteden dan ons inkomen toelaat, zullen wij na het opsou peren van de eventuele reserves vervallen tot een armlastige gemeente, waarin grotendeels op een ander niveau dan het gemeen telijk bestuur wordt beslist wat voor het functioneren van de Steenbergse samenleving niet wenselijk, doch toelaatbaar wordt geacht De belastingen en heffingen laten naar onze mening weinig mogelijkheden open om de extra benodigde gelden te fourneren omdat de totale belastingdruk op de individuele burger is ge stegen tot een zeker niet populair niveau. Per inwoner is de bijdrage aan de gemeentebegroting 1979 gestegen tot 2.150,== in vergelijking met 1978 een stijging van 11,6%. Voor ons is het een duidelijke zaak, dat bij de beslissingen over uitgaven ten laste van deze begroting maar een criterium mag gelden als hoogste norm en dat is het nut van de voorziening voor de gehele Steenbergse bevolking. In de praktijk zal dit betekenen dat verschillende politieke opvattingen elkaar zullen tegenspreken t.a.v. het veronderstelde nut en onze partij is zeker bereid in discussie te komen tot een verantwoorde besluitvorming waarbij wij zeker ook voordien aan individuen en groepen uit de Steenbergse gemeenschap zullen vragen visies kenbaar te maken. Wij zullen politieke doordrammerij en het inlossen van schone doch irreële verkiezingsbeloften aan de kaak stellen wanneer daarvan sprake zou zijn. M.b.t. de uitgaven merken wij op, dat 43,5% wordt besteed aan sociale zorg. Ofschoon dit een leeuwenaandeel is van de begroting is de sociale zorg een groot goed en dit willen wij niet aantasten, wel willen wij grote vraagtekens zetten bij de financiering van deze lasten wanneer de stijging in dezelfde mate wordt voortgezet. 4. Investeringsstaat 1978 4.1 uitbreiding gemeentehuis (dupliek 9) Met belangstelling zien wij voorstellen van het college te gemoet m.b.t. de uitbreiding van het gemeeentehuisQua dienst verlening aan het publiek lijkt ons voorhands een gedecentraliseerde opstelling niet aantrekkelijk. (repliek 65-64j dupliek 12) 4.2 Overdekt zwembad - ontwikkeling Triangelrecreatiepark - recreatie Overdekt zwembad: onze fractie onderkent de noodzaak voor een overdekt zwembad in Steenbergen, nu echter verwacht mag worden, dat binnen de grenzen van de gemeente een recreatiepark kan verschijnen,waarin een overdekt zwembad is opgenomen, willen wij graag een pas op de plaats maken en deze ontwikkelingen afwachten om twee redenen: a. financieel is een overdekt zwembad weinig aantrekkelijk voor de gemeente, daar wij grote tekorten verwachten in de exploitatie door de gemeente voorzichtig getaxeerd op ca. 500.000,== per jaar; b. in dit recreatiepark zijn meerdere accommodaties voorzien welke al jaren prijken op het verlanglijstje van de Steenbergse bevolking en wij verzoeken het college de maximale medewerking te verlenen aan dit project, niet in het minst in het kader van de te verwach ten werkgelegenheid voor c.a. 100 personen. Van belang zou zijn te vernemen de visie van het college t.a.v. de watersportrecreatie

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1978 | | pagina 206