-20-
Wanneer de algemene economische situatie zich niet snel gunstiger
ontwikkelt en wie is daarover optimistisch, mag verwacht worden
dat de centrale overheden de geldstromen naar de gemeenten zullen
beperken en het lijkt ons een goede zaak toch enigszins cliché
matig er aan te herinneren dat wie zich brandt op de blaren moet
zitten, m.a.w. wanneer wij als samenleving i.e. als gemeente
meer besteden dan ons inkomen toelaat, zullen wij na het opsou
peren van de eventuele reserves vervallen tot een armlastige
gemeente, waarin grotendeels op een ander niveau dan het gemeen
telijk bestuur wordt beslist wat voor het functioneren van de
Steenbergse samenleving niet wenselijk, doch toelaatbaar wordt
geacht
De belastingen en heffingen laten naar onze mening weinig
mogelijkheden open om de extra benodigde gelden te fourneren
omdat de totale belastingdruk op de individuele burger is ge
stegen tot een zeker niet populair niveau. Per inwoner is de
bijdrage aan de gemeentebegroting 1979 gestegen tot 2.150,==
in vergelijking met 1978 een stijging van 11,6%.
Voor ons is het een duidelijke zaak, dat bij de beslissingen
over uitgaven ten laste van deze begroting maar een criterium mag
gelden als hoogste norm en dat is het nut van de voorziening voor
de gehele Steenbergse bevolking. In de praktijk zal dit betekenen
dat verschillende politieke opvattingen elkaar zullen tegenspreken
t.a.v. het veronderstelde nut en onze partij is zeker bereid in
discussie te komen tot een verantwoorde besluitvorming waarbij wij
zeker ook voordien aan individuen en groepen uit de Steenbergse
gemeenschap zullen vragen visies kenbaar te maken. Wij zullen
politieke doordrammerij en het inlossen van schone doch irreële
verkiezingsbeloften aan de kaak stellen wanneer daarvan sprake
zou zijn.
M.b.t. de uitgaven merken wij op, dat 43,5% wordt besteed aan
sociale zorg. Ofschoon dit een leeuwenaandeel is van de begroting
is de sociale zorg een groot goed en dit willen wij niet aantasten,
wel willen wij grote vraagtekens zetten bij de financiering van
deze lasten wanneer de stijging in dezelfde mate wordt voortgezet.
4. Investeringsstaat 1978
4.1 uitbreiding gemeentehuis (dupliek 9)
Met belangstelling zien wij voorstellen van het college te
gemoet m.b.t. de uitbreiding van het gemeeentehuisQua dienst
verlening aan het publiek lijkt ons voorhands een gedecentraliseerde
opstelling niet aantrekkelijk.
(repliek 65-64j dupliek 12)
4.2 Overdekt zwembad - ontwikkeling Triangelrecreatiepark - recreatie
Overdekt zwembad: onze fractie onderkent de noodzaak voor een overdekt
zwembad in Steenbergen, nu echter verwacht mag worden, dat binnen de
grenzen van de gemeente een recreatiepark kan verschijnen,waarin een
overdekt zwembad is opgenomen, willen wij graag een pas op de plaats
maken en deze ontwikkelingen afwachten om twee redenen:
a. financieel is een overdekt zwembad weinig aantrekkelijk voor de
gemeente, daar wij grote tekorten verwachten in de exploitatie
door de gemeente voorzichtig getaxeerd op ca. 500.000,== per jaar;
b. in dit recreatiepark zijn meerdere accommodaties voorzien welke al
jaren prijken op het verlanglijstje van de Steenbergse bevolking
en wij verzoeken het college de maximale medewerking te verlenen
aan dit project, niet in het minst in het kader van de te verwach
ten werkgelegenheid voor c.a. 100 personen. Van belang zou zijn te
vernemen de visie van het college t.a.v. de watersportrecreatie