dat V.V.D. met 2 raadszetels zich als een van de winnaars heeft
gepresenteerd. Onze fractie zal zich gedurende de lopende zittings
periode inzetten om het verkregen vertrouwen te rechtvaardigen in
het belang van de Steenbergse gemeenschap.
2. De wethoudersverkiezingen en de formatie van de commissies
Gedurende de periode voorafgaande aan de verkiezingen hebben
alle partijen democratie hoog in het vaandel geschreven. Vele
kiezers hebben zich daardoor laten leiden. Nadat de stemmen ge
teld waren en de zetels verdeeld, hebben een aantal partijen t.w.
CDA, Toekomst en Kruisland zich onwetend getoond van het feit wat
de betekenis is van democratie en het verschil in concrete zin met
het begrip macht.
De huidige situatie is nu een gegeven en gebleken is, dat los
van emoties op verstandige wijze het gemeenschapsbelang, naar onze
mening een optelsom in overdrachtelijke zin van individuele burgers
ook gediend kan worden zonder dat persoonlijke situaties geweld wor
den aangedaan. In dit verband willen wij niet onvermeld laten de
onvolwassen wijze waarop het bestuur van het CDA, let wel, mijn
heer de voorzitter, het bestuur dat zich via haar spreekbuis de heer
de Geus, 4 jaar geleden de lijstvoerder van de V.V.D.naar buiten
hoog opgaf over democratie en ethisch reveil, maar zich tijdens de
onderhandelingen over de bezetting van de wethouderszetels gedroeg
als een wedergeboren beeldenstormer t.a.v. deze begrippen.
Niet alleen diverse partijen in deze raad vertegenwoordigd hebben
dit ervaren, ook de kiezers zullen wij aan dit onwaardig gedragen
herinneren, omdat zij moeten weten door wie en op welke wijze met
hun stem, hun vertrouwen is gegoocheld.
Dat uiteindelijk Kruisland door de knieën is gegaan i.e. de steun
voor de kandidatuur van de heer Everaert is naar onze mening een
politiek onwaardig geburen, samen te vatten als "heersen en verde
len". De heer Rademakers, de fractievoorzitter van de partij Kruis
land, deed in allerlaatste termijn afstand van zijn aanspraken op
de tweede wethouderszetel in ruil voor het voorzitterschap van de
commissie openbare werken. Gezien de verhoudingen binnen de nieuwe
raad, gemeten aan het stemgedrag bij de wethoudersverkiezingen op
basis van de cijferverhouding en niet op basis een geponeerde me
ning op feiten gestoeld, werd zeer doorzichtig de commissie open
bare werken voorgesteld als een commissie van 7 personen, waarbij
de heer Rademakers een meerderheid zou kunnen vinden in zijn streven
het voorzitterschap te bemachtigen. Met ons inmiddels aanvaard tegen
voorstel hebben wij blijk gegeven van onze grieven tegen deze metho
de en in de stemmingsprocedure hebben wij ons ongenoegen nogmaals
onderstreept; resultaat: dhr.Heijmans toch in de commissie openbare
werken volgens onze wens en geen voorzitter volgens zijn eigen wens.
3. Begroting en investeringsstaat fpepZiefe 41—42)
Mijnheer de voorzitter, misschien wat ongebruikelijk, maar
wij zouden graag eerst resumerend willen beschouwen om daarna in
details enkele hoofdstukken nader te voorzien van onze op- en aan
merk i ngen
Wij vinden, dat niet alleen de uitgaven van belang zijn, maar
in dezelfde mate van belangrijkheid bezien wij de inkomsten van de
begroting. De eerste kanttekening, die wij willen plaatsen is bij
de rijksbijdragen en uitkeringen. Procentueel is dit 72,4% van de
te verwachten opbrengst. Elke Nederlander heeft inmiddels gehoord
van Bestek'81 en onze conclusie is geen andere, dan dat ook gemeen
telijk de tering naar de nering moet worden gezet.