dat V.V.D. met 2 raadszetels zich als een van de winnaars heeft gepresenteerd. Onze fractie zal zich gedurende de lopende zittings periode inzetten om het verkregen vertrouwen te rechtvaardigen in het belang van de Steenbergse gemeenschap. 2. De wethoudersverkiezingen en de formatie van de commissies Gedurende de periode voorafgaande aan de verkiezingen hebben alle partijen democratie hoog in het vaandel geschreven. Vele kiezers hebben zich daardoor laten leiden. Nadat de stemmen ge teld waren en de zetels verdeeld, hebben een aantal partijen t.w. CDA, Toekomst en Kruisland zich onwetend getoond van het feit wat de betekenis is van democratie en het verschil in concrete zin met het begrip macht. De huidige situatie is nu een gegeven en gebleken is, dat los van emoties op verstandige wijze het gemeenschapsbelang, naar onze mening een optelsom in overdrachtelijke zin van individuele burgers ook gediend kan worden zonder dat persoonlijke situaties geweld wor den aangedaan. In dit verband willen wij niet onvermeld laten de onvolwassen wijze waarop het bestuur van het CDA, let wel, mijn heer de voorzitter, het bestuur dat zich via haar spreekbuis de heer de Geus, 4 jaar geleden de lijstvoerder van de V.V.D.naar buiten hoog opgaf over democratie en ethisch reveil, maar zich tijdens de onderhandelingen over de bezetting van de wethouderszetels gedroeg als een wedergeboren beeldenstormer t.a.v. deze begrippen. Niet alleen diverse partijen in deze raad vertegenwoordigd hebben dit ervaren, ook de kiezers zullen wij aan dit onwaardig gedragen herinneren, omdat zij moeten weten door wie en op welke wijze met hun stem, hun vertrouwen is gegoocheld. Dat uiteindelijk Kruisland door de knieën is gegaan i.e. de steun voor de kandidatuur van de heer Everaert is naar onze mening een politiek onwaardig geburen, samen te vatten als "heersen en verde len". De heer Rademakers, de fractievoorzitter van de partij Kruis land, deed in allerlaatste termijn afstand van zijn aanspraken op de tweede wethouderszetel in ruil voor het voorzitterschap van de commissie openbare werken. Gezien de verhoudingen binnen de nieuwe raad, gemeten aan het stemgedrag bij de wethoudersverkiezingen op basis van de cijferverhouding en niet op basis een geponeerde me ning op feiten gestoeld, werd zeer doorzichtig de commissie open bare werken voorgesteld als een commissie van 7 personen, waarbij de heer Rademakers een meerderheid zou kunnen vinden in zijn streven het voorzitterschap te bemachtigen. Met ons inmiddels aanvaard tegen voorstel hebben wij blijk gegeven van onze grieven tegen deze metho de en in de stemmingsprocedure hebben wij ons ongenoegen nogmaals onderstreept; resultaat: dhr.Heijmans toch in de commissie openbare werken volgens onze wens en geen voorzitter volgens zijn eigen wens. 3. Begroting en investeringsstaat fpepZiefe 41—42) Mijnheer de voorzitter, misschien wat ongebruikelijk, maar wij zouden graag eerst resumerend willen beschouwen om daarna in details enkele hoofdstukken nader te voorzien van onze op- en aan merk i ngen Wij vinden, dat niet alleen de uitgaven van belang zijn, maar in dezelfde mate van belangrijkheid bezien wij de inkomsten van de begroting. De eerste kanttekening, die wij willen plaatsen is bij de rijksbijdragen en uitkeringen. Procentueel is dit 72,4% van de te verwachten opbrengst. Elke Nederlander heeft inmiddels gehoord van Bestek'81 en onze conclusie is geen andere, dan dat ook gemeen telijk de tering naar de nering moet worden gezet.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1978 | | pagina 205