Spreker is dan ook van oordeel, dat het aanbod van 87.000,= geen voordeel, maar een schijn-voordeel is. Nog in de laatst vastgestelde begroting en rekening van het Woningbedrijf is er bij de na-oorlogse woningen een exploi tatie-overschot van 127.232,95, terwijl het batig saldo voor risico-reserve 136.826,38 bedraagt. Dit staat in geen verhouding tot een bedrag van 87.000,=. Voor hem is al evenmin verteerbaar, dat de overdracht geschiedt tegen boekwaarde, inclusief de reserves, terwijl de dagwaarde tienmaal groter is. Daarnaast meent hij, dat de voorzitter als democra- tisch-socialist met hem mee zal denken, als hij stelt, dat de stichtingsvorm wel de meest ondemocratische rechtsvorm is, die in Nederland bekend is. Het wordt z.ihoog tijd, dat de voorzitter van deze stichting overweegt om tot om zetting in een vereniging te komen. Concluderend kan hij namens zijn fraktie verklaren, dat zolang er geen harde cijfers op tafel komen, geen mede werking aan de overdracht zal worden verleend. De VOORZITTER erkent, dat een stichting inderdaad de meest ondemocratische vorm is, maar anderzijds bestaat die nu eenmaal en is erkend. Het besluit tot overdracht mag z.i. daarvan niet afhankelijk worden gesteld. Wel zou de raad aan de overdracht een voorwaarde, b.v. een huurders vereniging of een andere vorm, kunnen verbinden. Zijn erva ring is echter, dat de mensen meer geïnteresseerd zijn in de woning op zich, dan in allerlei vergaderingen en romp slomp van dien. Hij kan zich voorstellen, dat bij renova tieplannen met de huurders overleg wordt gepleegd, vooral als er een huurverhoging aan vastzit. Wethouder JANSEN kan zich moeilijk aan de indruk ont trekken, dat de heer Hoendervangers niet alles wat hij heeft gezegd, helemaal meent. Uiteraard heeft hij gelijk als hij het verschil tussen boekwaarde en werkelijke waarde signa leert. Daaraan moet hij echter dan wel het element huur waarde koppelen, want die is niet gebaseerd op de markt waarde. Was dat wel zo dan zouden de huren veel hoger zijn. De relatie tussen huur en boekwaarde is dus de enig reële, want anders zou er geen exploitatie mogelijk zijn. T.a.v. de bestuursvorm kan hij zeggen, dat daarvoor destijds bewust gekozen is en dat om gewoon praktische re denen. Daarbij mag niet vergeten worden, dat het een regi onale taakvervulling betreft, die liefst acht gemeenten omvat. Een dergelijke organisatie, met een aanzienlijk ge meentelijk belang, onderbrengen in één vereniging lijkt hem vooralsnog onmogelijk. Elke gemeente zou daarin ver tegenwoordigd moeten zijn, waardoor een te omvangrijk en dus moeilijk werkbaar bestuur zou ontstaan. Getracht is om uit alle gemeenten niet alleen gemeentebesturen, maar ook andere groeperingen vertegenwoordigd te krijgen. De heer HOENDERVANGERS heeft niet de bedoeling gehad de verdiensten van de stichting te ontkennen, maar dat wil niet zeggen, dat t.a.v. de struktuur geen opmerkingen kunnen worden gemaakt.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1978 | | pagina 146