Spreker is dan ook van oordeel, dat het aanbod van
87.000,= geen voordeel, maar een schijn-voordeel is. Nog
in de laatst vastgestelde begroting en rekening van het
Woningbedrijf is er bij de na-oorlogse woningen een exploi
tatie-overschot van 127.232,95, terwijl het batig saldo
voor risico-reserve 136.826,38 bedraagt. Dit staat in
geen verhouding tot een bedrag van 87.000,=.
Voor hem is al evenmin verteerbaar, dat de overdracht
geschiedt tegen boekwaarde, inclusief de reserves, terwijl
de dagwaarde tienmaal groter is.
Daarnaast meent hij, dat de voorzitter als democra-
tisch-socialist met hem mee zal denken, als hij stelt, dat
de stichtingsvorm wel de meest ondemocratische rechtsvorm
is, die in Nederland bekend is. Het wordt z.ihoog tijd,
dat de voorzitter van deze stichting overweegt om tot om
zetting in een vereniging te komen.
Concluderend kan hij namens zijn fraktie verklaren,
dat zolang er geen harde cijfers op tafel komen, geen mede
werking aan de overdracht zal worden verleend.
De VOORZITTER erkent, dat een stichting inderdaad de
meest ondemocratische vorm is, maar anderzijds bestaat die
nu eenmaal en is erkend. Het besluit tot overdracht mag
z.i. daarvan niet afhankelijk worden gesteld. Wel zou de
raad aan de overdracht een voorwaarde, b.v. een huurders
vereniging of een andere vorm, kunnen verbinden. Zijn erva
ring is echter, dat de mensen meer geïnteresseerd zijn in
de woning op zich, dan in allerlei vergaderingen en romp
slomp van dien. Hij kan zich voorstellen, dat bij renova
tieplannen met de huurders overleg wordt gepleegd, vooral
als er een huurverhoging aan vastzit.
Wethouder JANSEN kan zich moeilijk aan de indruk ont
trekken, dat de heer Hoendervangers niet alles wat hij heeft
gezegd, helemaal meent. Uiteraard heeft hij gelijk als hij
het verschil tussen boekwaarde en werkelijke waarde signa
leert. Daaraan moet hij echter dan wel het element huur
waarde koppelen, want die is niet gebaseerd op de markt
waarde. Was dat wel zo dan zouden de huren veel hoger zijn.
De relatie tussen huur en boekwaarde is dus de enig reële,
want anders zou er geen exploitatie mogelijk zijn.
T.a.v. de bestuursvorm kan hij zeggen, dat daarvoor
destijds bewust gekozen is en dat om gewoon praktische re
denen. Daarbij mag niet vergeten worden, dat het een regi
onale taakvervulling betreft, die liefst acht gemeenten
omvat. Een dergelijke organisatie, met een aanzienlijk ge
meentelijk belang, onderbrengen in één vereniging lijkt
hem vooralsnog onmogelijk. Elke gemeente zou daarin ver
tegenwoordigd moeten zijn, waardoor een te omvangrijk en
dus moeilijk werkbaar bestuur zou ontstaan. Getracht is
om uit alle gemeenten niet alleen gemeentebesturen, maar
ook andere groeperingen vertegenwoordigd te krijgen.
De heer HOENDERVANGERS heeft niet de bedoeling gehad
de verdiensten van de stichting te ontkennen, maar dat
wil niet zeggen, dat t.a.v. de struktuur geen opmerkingen
kunnen worden gemaakt.