6. Uit milieu-technisch oogpunt totaal onaanvaardbaar. Men propageert
van bovenaf: wees zuinig op wat we nog hebben aan natuur.
De gemeente zou nu het slechte voorbeeld geven door willekeurig
ergens in een praktïge polder maar troep te gaan dumpen. Denk aan de
grond-, lucht-, water-, esthetische- en ethische verontreiniging."
Wethouder HERBERS antwoordt de heer Rademakers en de heer Bakx,
dat er geen sprake is van verloren gaan van cultuurgrond. Na korte
tijd komt de grond immers weer voor de landbouw beschikbaar.
Ten aanzien van de onaanvaardbaarheid van de bestemming merkt
hij op, dat de Graaf de Chambuur en de N.V.van Loon schriftelijk heb
ben meegedeeld niet tot verkoop van grond bereid te z ijn. Bovendien
blijkt de grond voor een gedeelte agrarisch en voor een gedeelte na
tuurgebied, zodat een hinderwetsvergunning moeilijk te verkrijgen is.
Daarnaast heeft de Stichting Landbouwgronden 8.000,== voor de grond
geboden, dat is veel meer als het de gemeente kost.
Doorverkoop zal dus winst betekenen als de grond weer tot cultuurgrond
is teruggebracht.
T.a.v. de verwijzing door de heer Hoendervangers naar "het Laag"
kan hij zeggen, dat dit gebied geheel natuurgebied is en dus niet in
aanmerking komt.
Als er geen geschikte stortplaats kan worden gevonden is het enige
alternatief: aansluiting bij de vui1 verbrandingsdienst Roosendaal.
De consequentie daarvan voor Steenbergen, Dinteloord en Nieuw-Vossemeer is
bekend
Op de vraag van de heer van Meer kan hij antwoorden, dat eerst na
aankoop de commissie ruimtelijke ordening zal worden geraadpleegd.
De heer VAN MEER vindt dit onjuist. Aan de aankoop liggen toch
voornemen en planning ten grondslag, anders koopt men niet.
Wethouder HERBERS acht de door b&w gevolgde procedure in overeen
stemming met de gebruikelijke gang van zaken.
De heer RADEMAKERS is blij met de verdediging van"het groene front"
door de heer Bakx. Hij kan zich daarmee vooreen groot deel verenigen.
Hij wil een technische uiteenzetting voorkomen, maar wijst er wel op,
dat lezing van wethouder HERBERS over het terugbrengen van een stort
plaats tot cultuurgrond niet kan kloppen. De grondwaterstand bevindt
zich normaal één meter onder het maaiveld. Als na ophoging dit drie me
ter wordt dan kan alleen doorlopende bewatering voor groei zorgen, van
volwaardige cultuurgrond is dan ook geen sprake meer.De aankoop tegen
de overeengekomen prijs is een goede transactie. Tegen inrichting van een
stortplaats op deze grond zal hij zich blijven verzetten.
De heer HOENDERVANGERS weet wel, dat midden in een polder een stuk
grond twee meter ophogen, de natuur geweld aandoen betekent.
Hij suggereert om samen met Dinteloord en Nieuw-Vossemeer uit te
kijken naar een geschikte plaats. Als Steenbergen die niet heeft, waarom
dan in Dinteloord en Nieuw-Vossemeer niet eens gezocht? Hij is het met
de aankoop eens, omdat het beschikken over ruilgrond steeds van belang
is. Hij is tegenstander van vestiging van een stortplaats op deze grond.
De heer HEIJMANS is het met de heren. Rademakers en Hoendervangers
eens. Hij is bereid om informeel mogelijkheden voor vestiging van een
stortplaats aan te geven.
De VOORZITTER acht dit een zaak voor de commissie ruimtelijke orde
ning.
De heer RADEMAKERS wijst op een type-fout in het voorstel. Perceel
P1209 is niet 1.00.40 ha., maar 2.00.40 ha. groot.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het con
cept, met dien verstande, dat de aankoop geschiedt t.b.v. een nieuwe
stortplaats;