-3- Eigenlijk vind ik het wel jammer, dat de inspraak niet wat verder gaat. De raad heeft hierover uitvoerig gediscussieerd. Een andere procedure is denkbaar, zoals het ophalen van de profielschets vóór de oproep, zodat deze daarin kan worden opgenomen. De raad zou dan na toetsing van de candidaten aan de profielschets met de geselecteerden en/of de commissaris van gedach ten moeten kunnen wisselen. Elke raad wil een schaap met vijf poten en daar aan voldoet natuurlijk niemand. Echter binnen de huidige procedure is een direct contact met de gega digden niet mogelijk. Daar staat weer wel tegenover, dat van U, mijnheer de Commissaris, bekend is, dat U zich erg veel gelegen laat liggen aan het door de raad uitgesproken oordeel en dat U dat oordeel ook tegenover de landelijke over heid verdedigt. Wij zien deze inspraak dan ook als een zeer serieuze zaak en dat vindt ook de bevolking van deze gemeente. Door een uit de verschillende partijen ontstaan initiatief, welke initiatief door de raad werd ondersteund, is er onder de gehele kiesgerechtigde bevolking een gerichte enquête gehouden inzake het profiel van de toekomstige burgemeester. Daartoe werden bijna 10.000 formulieren uitgereikt, waarvan er 1298 inge vuld werden terugontvangen. Weliswaar maar krap 13%, maar als men bedenkt, dat ongeveer 1300 ingezetenen er voor zijn gaan zitten om het formulier in te vullen en dat weggebracht hebben om ergens in een bus te stoppen, dan is de respons toch nog niet zo gering. Wij zijn uiteraard de werkgroep erg dankbaar voor het werk, dat zij heeft verricht. Q Vanzelfsprekend heeft deze door de bevoking opgestelde schets het door thans aan te bieden profiel beïnvloed, en terecht. Ik zou, zulks voor een goede verslaggeving, willen voorstellen om de uitslag van de bevolkings enquête als bijlage aan de notulen van deze vergadering toe te voegen. Ondanks het feit, dat deze raad 9 fracties telt, waaronder 5 eenmansfracties, wordt over een groot deel der U aan te bevelen profielonderdelen eensgezind ge dacht. Waar nodig zullen straks eventuele afwijkende gedachten of nadere pre ciseringen door de woordvoerders der betreffende fracties worden meegedeeld en toegeli cht. Het door ons opgestelde profiel luidt dan als volgt: PROFIELSCHETS 1. De nieuw te benoemen burgemeester dient bij voorkeur een gehuwde man te zijn, niet ouder dan ongeveer kS jaar. 2. Zijn levensbeschouwing dient een christelijke te zijn. 3. De raad is in meerderheid van oordeel, dat de nieuw te benomen burge meester een vooruitstrevend persoon moet zijn, in het algemeen de begin selen van het CDA onderschrijvend. De Werknemerspartij heeft op dit punt een andere mening, die ter vergade ring zal worden meegedeeld. k. De burgemeester dient bij voorkeur een Brabander te zijn, maar in ieder geval de mentaliteit van dit deel van West-Brabant aan te voelen en begrip te hebbben voor de bijzondere kenmerken daarvan. 5. De zakelijk ingestelde burgemeester dient afkomstig te zijn uit de bestuur lijke sfeer, daarbij met name gewerkt hebbend op het lokale of provinciale vlak. 6. Integriteit wordt als een eerste vereiste gevoeld, met daarnaast het ver mogen om goede contacten te leggen en te onderhouden op alle niveaus. 0

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1977 | | pagina 41