3. Gemeentelijke accommodaties
Als ik aan kretologie zou doen, zou ik 1976 het "jaar van de accommo
daties" willen noemen. Er zal in de Steenbergse historie wel geen jaar aan
te wijzen zijn, waarin in een zo omvangrijke mate, zowel naar aantal als in
geld, tot allerlei voorzieningen werd besloten of tot stand gebracht. Ik
noem ze:
- bouw nieuwe 12-klassige basisschool in Zuid
- uitbreiding van de basisschool aan de Stadshillen
- uitbreiding van de kleuterschool "De Parkrakkers"
- uitbreiding basisschool Kruisland
- verbouw voormalige Gumma russchool t.b.v. TCS en jeugdwerk
- aankoop pand kade t.b.v. definitieve voorziening jeugdwerk
- bouw bejaardensociëteit
- kleedgebouwen sportpark Seringenlaan
- materialenberging zwembad t.b.v. De Meermin
- kantine c.a. tennispark
- kleedgelegenheid en kantine sportpark Kruisland
- jeugdgebouw Kruisland
- verb 1ijfsruimte K.P.J.
- gemeenschapshuis "De Vaert"
Het zal U duidelijk zijn, dat een dergelijke veelheid van grote objecten
beslist niet elk jaar kan worden gehaald, technisch niet, maar ook financieel
niet. Dat dit in 1976 wel lukte, was, omdat geprofiteerd kon worden van enkele
werkgelegenheidsprogramma's en doordat enkele verfijningsregelingen op grond
van de "Wet op de financiële verhouding" voor Steenbergen bijzonder gunstig
ui tvielen.
Omdat er op dit terrein nog een aantal verlangens ter tafel liggen - de
finitief jeugdgebouw, uitbreiding De Stelle, gebouw voor Scoutifig - zal, van
wege de beperktheid der middelen, bij de nog te nemen beslissingen degelijk
afgewogen moeten worden tegen andere verlangens, willen we een tè eenzijdige
belangenbehartiging voorkomen. De behandeling van de U aangeboden Investerings
staat is voor die afweging een goede gelegenheid.
De vele kantines, ontmoetingsruimten, gemeenschapshuizen e.d. die gedu
rende de laatste jaren tot stand zijn gekomen hebben een nieuw probleem doen
ontstaan, nl. de verhouding tussen die vaak met overheidsmiddelen tot stand
gekomen of door de overheid gesubsidiëerde instellingen tot de particuliere
horeca-bedrijvenDe overheidsdeel name in de Stichting en/of de exploitatie
kosten kan concurrentievervalsend werken en daarom is het moeilijk om de grens
te trekken wat nu wel en wat nu niet in die kantines en gemeenschapshuizen ka
worden toegelaten. Het gaat dan vooral over de zgn. bruiloften en partijen.
Bij de in voorbereiding'zijnde regeling inzake de normering van de subsidies
voor de gemeenschapshuizen, bij welke voorbereiding ook de Financiële Commis
sie uit Uwe raad zal worden betrokken, zou ook die kwestie kunnen worden be
trokken. Leidraad daarbij zou kunnen zijn het onlangs getroffen gentleman's-
agreement tussen CRM, als overkoepeling van de sociaa1-culturele instellingen
en de landelijke horeca-organisaties
Overigens zou ik in dit verband toch ook nog een beroep willen doen op
het plaatselijk verenigingsleven. De gemeenschap getroost zich bijzonder zware
offers om de verenigingen goede accommodaties te geven. Het lijkt me niet
overdreven om van de verenigingen te vragen die accommodaties goed te behe
ren, zuinig te exploiteren en niet voor allerlei kleinigheden een beroep op