- 9 Het betreft meestal van gemeenten, provincie en zuiveringsschappen overgenomen werken en alleen deze stuiten al op financiële moeilijk heden, laat staan zelf uit te voeren objecten. De planning komt dus bijzonder in de knel en daarvan is ook de ge meente Steenbergen de dupe. De heer HeSjMANS vraagt zich af hoelang het nog kan duren al vorens Kruisland en Steenbergen zullen kunnen aansluiten op de pers leiding of een eigen zuivering krijgen. Als hij de voorzitter goed heeft gehoord dan kan de smeerprijp straks wel eens bijna onbenut blijven. De VOORZITTER en niemand van het waterschap kan hier thans iets van zeggen. Er is maar één instantie, die de kwestie kan oplossen en dat is het Rijk. Gezien het grote tekort in de staatskas van 9,9 miljard ziet hij van daar ook geen redding. Probleem is, dat de pro vincie destijds met de aanleg van de persleiding Breda-Volkerak is begonnen, gebaseerd op een inwoner-equivalentdeelname van voldoende grootte. Het werk is tijdens de aanleg overgedragen aan het Water schap West-Brabant, dat nu zit met een afbrokkelend "I.E.". Wethouder HERBERS meent, dat de nu ontstane statusquo niet mag en kan voortduren. Geheel West-Brabant en elke belastingbetaler is an ders gedupeerd. Hij wil ook nog eens wijzen op de scheepvaartberichten van de Vliet, waarover al evenmin uitsluitsel komt. Spreker acht de provincie verantwoordelijk. Die heeft de perslei ding in handen van het Waterschap gegeven en dient dan ook een "brand brief" naar de regering te zenden en dit met een persoonlijk bezoek te ondersteunen. De VOORZITTER is met de opmerkingen van de heren Heijmans en Her- bers blij, omdat de kwestie dan in de publiciteit blijft en een steun voor de heemraden betekent. Dit temeer, omdat het apparaat van het waterschap uitsluitend de zuivering tot taak heeft en niets anders. Voor een dergelijk groot orgaan moet dat frust^rend werken. De heer EVERAERT zou graag een inzicht hebben in hoeverre het Steenbergse water van buiten de gemeente wordt vervuild. De VOORZITTER zal er voor zorgen, dat het Waterschap een over zicht verstrekt van de kwaliteit van het water in Steenbergen. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. 15. Intrekking "Verordening geldelijke steun bewoners bij krotontruiming, doorstroming en woningverbetering, 1972" De heer HOENDERVANGERS merkt op, dat aan de intrekking een over gangsregeling moet worden verbonden, omdat er anders wellicht aanvra gers gedupeerd worden. Wethouder JANSEN antwoordt, dat op een voorlichtingsdag in Goes minister Gruyters een nieuwe regeling aankondigde en de gemeenten adviseerden de bestaande verordeningen per 1 juli in te trekken. Diegene, die vóór 1 juli verhuist valt dus nog onder de thans in te trekken gemeen telijke regeling. Hoe de nieuwe rijksregeling er uit zal zien is nog niet bekend; daarover wist ook de minister nog niets te vertellen. De intrek king geschiedt om te voorkomen, dat men van twee regelingen tegelijk kan profiteren. Verhuist men na 1 juli dan is de nieuwe regeling van toe passing, ook al moet men wellicht even op uitkering wachten. De heer HOENDERVANGERS vindt wel, dat er nu een stuk onzekerheid ontstaat, omdat niet bekend is of de nieuwe regeling gunstiger of on gunstiger zal zijn. Z.i. zou de aanvrager die omstreeks juli ver huist moeten uitmaken of hij onder de oude of de nieuwe regeling zal vallen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1975 | | pagina 87