- 9
Het betreft meestal van gemeenten, provincie en zuiveringsschappen
overgenomen werken en alleen deze stuiten al op financiële moeilijk
heden, laat staan zelf uit te voeren objecten.
De planning komt dus bijzonder in de knel en daarvan is ook de ge
meente Steenbergen de dupe.
De heer HeSjMANS vraagt zich af hoelang het nog kan duren al
vorens Kruisland en Steenbergen zullen kunnen aansluiten op de pers
leiding of een eigen zuivering krijgen. Als hij de voorzitter goed
heeft gehoord dan kan de smeerprijp straks wel eens bijna onbenut
blijven.
De VOORZITTER en niemand van het waterschap kan hier thans iets
van zeggen. Er is maar één instantie, die de kwestie kan oplossen
en dat is het Rijk. Gezien het grote tekort in de staatskas van 9,9
miljard ziet hij van daar ook geen redding. Probleem is, dat de pro
vincie destijds met de aanleg van de persleiding Breda-Volkerak is
begonnen, gebaseerd op een inwoner-equivalentdeelname van voldoende
grootte. Het werk is tijdens de aanleg overgedragen aan het Water
schap West-Brabant, dat nu zit met een afbrokkelend "I.E.".
Wethouder HERBERS meent, dat de nu ontstane statusquo niet mag en
kan voortduren. Geheel West-Brabant en elke belastingbetaler is an
ders gedupeerd. Hij wil ook nog eens wijzen op de scheepvaartberichten
van de Vliet, waarover al evenmin uitsluitsel komt.
Spreker acht de provincie verantwoordelijk. Die heeft de perslei
ding in handen van het Waterschap gegeven en dient dan ook een "brand
brief" naar de regering te zenden en dit met een persoonlijk bezoek te
ondersteunen.
De VOORZITTER is met de opmerkingen van de heren Heijmans en Her-
bers blij, omdat de kwestie dan in de publiciteit blijft en een steun
voor de heemraden betekent. Dit temeer, omdat het apparaat van het
waterschap uitsluitend de zuivering tot taak heeft en niets anders.
Voor een dergelijk groot orgaan moet dat frust^rend werken.
De heer EVERAERT zou graag een inzicht hebben in hoeverre het
Steenbergse water van buiten de gemeente wordt vervuild.
De VOORZITTER zal er voor zorgen, dat het Waterschap een over
zicht verstrekt van de kwaliteit van het water in Steenbergen.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het
voorstel.
15. Intrekking "Verordening geldelijke steun bewoners bij
krotontruiming, doorstroming en woningverbetering, 1972"
De heer HOENDERVANGERS merkt op, dat aan de intrekking een over
gangsregeling moet worden verbonden, omdat er anders wellicht aanvra
gers gedupeerd worden.
Wethouder JANSEN antwoordt, dat op een voorlichtingsdag in Goes
minister Gruyters een nieuwe regeling aankondigde en de gemeenten
adviseerden de bestaande verordeningen per 1 juli in te trekken. Diegene,
die vóór 1 juli verhuist valt dus nog onder de thans in te trekken gemeen
telijke regeling. Hoe de nieuwe rijksregeling er uit zal zien is nog niet
bekend; daarover wist ook de minister nog niets te vertellen. De intrek
king geschiedt om te voorkomen, dat men van twee regelingen tegelijk kan
profiteren. Verhuist men na 1 juli dan is de nieuwe regeling van toe
passing, ook al moet men wellicht even op uitkering wachten.
De heer HOENDERVANGERS vindt wel, dat er nu een stuk onzekerheid
ontstaat, omdat niet bekend is of de nieuwe regeling gunstiger of on
gunstiger zal zijn. Z.i. zou de aanvrager die omstreeks juli ver
huist moeten uitmaken of hij onder de oude of de nieuwe regeling zal
vallen.