i
1. Opening
De VOORZITTER opent de vergadering met het gebruikelijke gebed en
heet de raadsleden en het publiek (red..: 10 personen) van harte welkom.
2. Vaststelling notulen van de openbare vergadering van 13 maart
1975
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming tot vast
stelling van de notulen overeenkomstig het concept.
3. Behandeling ingekomen stukken en mededelingen
I.INGEKOMEN STUKKEN
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeen
komstig het voorstel.
II. MEDEDELINGEN
10.verhouding globale raming investeringsstaat en werkelijke kosten
De VOORZITTER voegt dit punt, antwoord op in een vorige vergade
ring door de heer van Meer gestelde vragen, aan de mededelingen toe.
Het ging toen om een drietal objecten, waar een vrij groot verschil in
prijs tussen de investeringsstaat en de werkelijkheid leek te bestaan.
Spreker geeft het volgende overzicht:
a. Herstel bassins zwembad De Meermin
De toen uitgebrachte offerte behelsde een aanneemsom van
165.000,=, uiteindelijk bleek de laagste inschrijving 90.000,=,
zodat de oorspronkelijke taxatie, welke zelfs hoger was, als juist
moet worden aangemerkt
b. vervanging controle-post zwembad De Meermin
Dok hier een meevaller, want de globale raming bedroeg 15.000,=,
terwijl het werk voor 10.000,= kon worden gegund.
c. vernieuwing pompen van het gemaal te Kruisland
Hier is van een overschrijding van 40.000,= sprake, nl. van
50.000,= naar 90.000,=. Hier is echter een duidelijke reden aan
te wijzen. Oorspronkelijk was het de bedoeling alleen de pompen te
vernieuwen en enkele bouwkurdLge voorzieningen te treffen. Het nieuwe
basisrioleringsplan, dat bij de opstelling van de concept-investe
ringsstaat nog niet gereed was, geeft echter aan, dat de capaciteit
moet worden vergroot.
De heer VAN TILBURG meent, dat tijdens de discussies ook gepleit
is voor het betrekken van meer aannemers bij een aanbesteding. Het
juiste van deze wens is wel aangetoond door het verschil tussen de
inschrijvingen voor het herstel van de zwembadbassins.
De VOORZITTER merkt op, dat men daarbij wel in aanmerking moet
nemen de gewoonte om met z.g. "open.begrotingen" te werken. Waar de
heer van Tilburg op doelt is wellicht het onderhands gunnen aan aan
nemers, die reeds materiaal en personeel ter plaatse beschikbaar heb
ben, rft name in de wegefoouw. Dan is er sprake van voortzetting van
werk, hetgeen voor de gemeente financiële voordelen oplevert. Ook
hier wordt het systeem van de "open begroting" gehanteerd en is
de gemeente dus overtuigd van de juistheid van de kosten. Door
het lopend karakter van dergelijke werken, de vertrouwensbasis, waar
op wordt gewerkt, en de kostenbewaking is er voor de gemeente een
garantie voor een goede en goedkopere uitvoering.