ft I i e 13 s Het betreft een uitbesteed plan, dat dus niet door de eigen dienst is ontworpen en berekend. Het lijkt hem wel nodig na te gaan, waarom men zich zó heeft kunnen vergissen. De raad zal van het resultaat op de hoogte worden gesteld. Dan kan worden bezien of dit werk wel of niet met subsidie dient te worden uitgevoerd. De heer EVERAERT vraagt of toch zeker vóór 1 april a.s. de aan besteding kan plaatsvinden. Wethouder JANSEN merkt op, dat b&w niet weten of het ministerie op korte termijn een aanvullend subsidie zal toezeggen. De heer EVERAERT begrijpt dit wel, maar hoe is deze gang van zaken aan de betrokken mensen duidelijk te maken. Daar is geen uitleggen aan. Wethouder HERBERS wijst er op, dat de raad bij de gratie van kri tiek bestuurt. Dat is duidelijk te merken aan de houding van de heren Everaert en Hoendervangers. Als deze heren een vraag stellen willen wij deze con amore naar hun zin beantwoord hebben. Zij verzuimen wel eens om alternatieven te geven. Het is gemakkelijk om uit te lokken wat wel en wat niet kan, maar de oudere raadsleden weten hoe moeilijk het is om bij diverse instanties subsidies te verkrijgen. Op bepaalde gebieden komt de raad tegenwoordig met vrijwel geen enkel alternatief, ffen pint het college vast aan een bepaalde uitspraak omtrent een streef-» datum waarvan men zeker weet, dat deze door de afhankelijkheid van andere instanties, niet te garanderen is. Hij vindt dat erg goedkoop. De heer HOENDERVANGERS wil dan wel een alternatief geven. Z.i. heeft de gemeente haar plannen niet besteksklaar liggen, waardoor bij subsidietoezeggingen nacalculaties moeten plaatsvinden met alle gevolgen, zoals overschrijdingen, van dien. De reden van de aanzienlijke kosten stijging t.a.v. de demping van de Ligne is een normale zaak als men bedenkt, dat het plan uitging van plaatsing van rioolbuizen op een modderlaag. Hij vraagt zich af hoeveel subsidies de gemeente al door haar neus geboord zijn, omdat er geen panklare plannen voorradig bleken. De VOORZITTER gaat hier scherp tegen in. Het hebben van plannen "in de ijskast" houdt altijd in, dat nacalculatie noodzakelijk is. Het enige middel om dat laatste te voorkomen is het praktisch dage lijks aanpassen. Dat is voor een gemeente als Steenbergen onmogelijk. Het is altijd een race tegen de tijd, als vernomen wordt, dat een be paald plan subsidiabel is. Niet alleen moet de prijs aangepast worden, maar vaak zijn inmiddels de prijzen gewijzigd, zodat ook hierin moet worden bijgestuurd en berekend. Inderdaad ontgaan door deze handel wijze vaak subsidies. Typisch voorbeeld vindt hij het zwembad, dat destijds binnen drie weken besteksklaar gemaakt moest zijn. Dat was onmogelijk, omdat de termijn veel te scherp was gesteld. Zoiets doet denken aan een politieke stunt. Dat is een tragische zaak, waaraan in vele gevallen niet de gemeentebesturen schuldig zijn. De beschuldi ging van de heer Hoendervangers wijst hij van de hand. omdat daarin iets gevraagd wordt wat niet mogelijk is. Wel is hij het er mee eens, dat die "race tegen de klok" steeds weer ondernomen moet worden en daar heeft Steenbergen nogal eens succes mee gehad Waar het nu om gaat is een misrekening in een uitbesteed werk, waarvan thans niet kan worden gegarandeerd, dat dit plan voor 1 april a.s. wordt aanbesteed. Onmogelijk is het niet; meer daarover zeggen dan er hard voor te werken kan niet. De heer EVERAERT heeft de datum 1 april genoemd, omdat anders wellicht de subsidie-toezegging vervalt. De VOORZITTER ziet hierin geen gevaar, als er maar een duidelijk aanwijsbare reden van overmacht is aan te tonen. In het verleden is dat ervaren. Wethouder HERBERS wil in dit verband benadrukken hoe moeilijk het is juiste bedragen te ramen. Hij doelt hier weer op de investerings staat. Bij het opstellen van deze lijst kan men van gemeentewerken

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1975 | | pagina 51