De VOORZITTER kan zich deze vraag voorstellen.
Oorspronkelijk was er een andere opzet, nl. de prioriteitenlijst,
waarbij de raad gevraagd werd om binnen de bestaande marge een
keuze te maken. Later is terecht door de raad verzocht om de
lijst wat zinvoller te maken door een inzicht te geven van de
kosten. Anders bestaat het gevaar, dat er b.v. twee projecten urgent
worden verklaard, waarvan het ene financieel in geen verhouding
staat tot het andere. De bedoeling was om alleen aan grote werken
bepaalde prioriteiten toe te kennen.
Spreker vindt ook, dat de verschillen tussen de ruwe raming en de
uitgewerkte begroting niet te groot moet zijn.
Inderdaad zijn de objecten, die deze vergadering aan de orde komen,
alle aan de zwaar onderschatte kant.
De heer EVERAERT gaat het er om, dat bij de behandeling van de
investeringsstaat er met de globale ramingen is gerekend en die be
dragen gebruikt zijn om het haalbare van de objecten af te stemmen
op het beschikbare budget. En dit nu heeft geen enkele zin als de
ramingen zo sterk worden overschreden. Is het de bedoeling alleen
een ruwe indicatie te geven dan is hij akkoord, maar dan moet met
de cijfers verder niets gedaan worden.
De VOORZITTER is het hiermee eens.
De heer HOENDERVANGERS memoreert, dat tijdens de behandeling
van de investeringsstaat werd aangenomen, dat alle werken, die
voor 19 75 waren gepland ook dit jaar konden worden uitgevoerd.
Iedereen was dus erg tevreden. Als bij de eerste 5 a 6 objecten
echter al een aanzienlijke overschrijding noodzakelijk blijkt, dan
komt men voor twee vervelende consequenties:
1e verschillende werken blijken achteraf niet te kunnen worden ge
realiseerd;
2e had men dan nit?^pf?óriteiten moeten stellen.
De VOORZITTER zal b&w voorstellen wat dieper in te gaan over
de aard van de omstandigheden, waaronder deze overschrijdingen hebben
plaatsgevonden. De investeringsstaat is amper behandeld of men komt'
voor dergelijke verrassende verschillen. Eerlijk gezegd intrigeert
bSw dit ook. Inderdaad zou er een andere prioriteit gesteld zijn,
als de raad had gapeten, dat het gemeentelijk budget ontoereikend
voor de uitvoering van de opgesomde werken is. Daar kan hij het mee
eens zijn. Tegen votering van het crediet behoeft z.i. geen bezwaar
te bestaan. Dat behoeft niet geheel uitgegeven te worden.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig
het voorstel.
Wethouder HERBERS wil nog benadrukken, dat het niet zo belangrijk
is, dat de wethouder gemeentewerken bij de aanbesteding is als wel
bij de vóórrekening. Dan wordt er gerekend, geschrapd en bijgestuurd.
12. Votering crediet van 15.000,=
t.b.v. vernieuwing controlepost zwembad "De ffeermin"
(26e wijziging begroting 1975)
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming over
eenkomstig het voorstel.
13. Verlening medewerking aan het bestuur van de RK Scholen
De Heen
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming over
eenkomstig het voorstel.