-10-
5. OPENBARE VOORZIENINGEN
Na de ingebruikname van nieuwe gebouwen van de dienst ge
meentewerken in het voorjaar, bracht het najaar ons de opening
van ons nieuwe gemeenschapshuis 't Cromwiel.
Beide accommodaties voorzien in een dringende behoefte.
Door de totstandkoming van het gemeenschapshuis zullen on
getwijfeld nieuwe impulsen gegeven worden aan het gemeenschaps
leven, een ontwikkeling die wij graag zullen ondersteunen.
Wij prijzen ons gelukkig, dat al wel heel spoedig begonnen ^za1
worden met de realisering van de 2e fase van het drie-in-n-p1 an
nl. de sporthal. De subsidietoezegging is binnen, het door u ge
voteerde crediet is goedgekeurd en op 15 januari a.s.,dus volgen
de week al, vindt de aanbesteding plaats. De nu nog wat gebrek
kige ontsluiting zal naarmate het project naar zijn voltooiing
aroeit, worden verbeterd en uitgebreid.
Onder de openbare voorzieningen wil ik ook de parkeervoor
zieningen rekenen.
In de nadagen van vde actiegroepen is een paar maanden gele
den ook onze raad getuige geweest van het optreden van de actie
groep "Blauwe zone". Er bestaat geen verschil van mening, als ik
zeg dat in grote en in kleine steden het oplossen van het parkeer
probleem geen sinecure is. Ook voor het college van bSw, aan wie
de raad de bevoegdheid heeft verleend hierover naar eer en gewe
ten te beslissen, was dit niet gemakkelijk en is dit, nu voorlo
pig minder auto's in de straten zullen verschijnen nog moeilij
ker geworden. De vraag luidt namelijk of het verschijnen in de
raadzaal van de actiegroep gezien kan worden als een middel ter
oplossing van de gesignaleerde kwaal, te veel auto's in de winkel
straten op de spitsuren. Een tweede vraag is of zij met dit op
treden een effectieve en legitieme bijdrage hebben geleverd
voor een oplossing die rechtvaardig en juist is. Een derde vraag
is of deze actie geen krachten heeft losgeslagen die, met gewij
zigde inzichten van enkele raadsleden, gepaard zullen moeten gaan
willen de detaillisten volledig aan hun trekken komen. Zoals be
kend is om diverse redenen het advies van de ANWB «geen blauwe
zone voor de Kerk- en Kaaistraat - maar parkeerverbod voorde
Kleine Kerkstraat en de Blauwstraat. Het advies van de verkeers
politie is indentiek, nl. geen blauwe zone in de Kerk- en Kaai
straat, maar een parkeerverbod voor de Kleine Kerk- en Blauw
straat. In november is door een der fracties uit onze raad de
eis gesteld vóór januari 19 7^ voor de Blauwstraat een volledig
parkeerverbod in te voeren. Onmiddellijk 'hebben de zelfstandige
ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf een bijeenkomst ge
houden, waarvan bekend is dat men zich in geen geval zou neer
leggen bij een'besluit, dat voor de zojuist genoemde straten
parkeergelegenheid verbiedt.