- 13 -
Desondanks benadrukt hij, dat hij zich open zal opstellen en tegemoet zal
komen aan de wens van de meerderheid. Wel moet men beseffen, dat de actie
voerders niet de Steenbergse bevolking vertegenwoordigen.
instellen vragenuurtje voor het publiek na de openbare raadsvergadering
(mej.v.d.Wielen)
De VOORZITTER citeert de schriftelijke vraag varmej.V.D.WIELEN (ved.
aan de agenda toegevoegd)
De Voorzitter vindt het een goed opgesteld stuk en voegt hieraan toe, dat
bSw te kort de gelegenheid hebben gehad om dit stuk te bediscussiëren.
Hij zegt toe, dat dit zeker in een van de komende vergaderingen zal geschie
den, waarna b&w in de raadsvergadering van november of toch zeker december
hun antwoord zullen geven.
Mej.V.D.WIELEN vraagt of het mogelijk is reeds nu een principe-besluit te
nemen.
De VOORZITTER acht dit minder gewenst, omdat ook de raadsleden zich nog
niet over dit punt hebben kunnen beraden. Het zou naar zijn mening wel kunnen.
De heer HOENDERVANGERS verklaart, dat dit onderwerp ook binnen zijn
fractie al meermalen aan de orde is geweest. Gok hij vindt, dat er meer con
tact moet zijn tussen kiezer-gekozene en bestuurder-burger. Hij wil echter
op enkele moeilijkheden wijzen, zoals:moet het publiek tijdens de vergadering
worden ingeschakeld of daarna. Lopen de raadsvergaderingen niet te lang uit.
Meer mogelijkheden ziet spreker in hoorzittingen, zoals bij de uitbreiding
naar het noorden zo duidelijk is bewezen. In principe is zijn fractie het
wel met de suggestie van mej.v.d.Wielen eens, maar de wijze waarop zou hij
toch graag in zijn fractie willen bespreken.
De VOORZITTER kan dat heel goed begrijpen. Men zal toch wel eens over
deze betrekkelijk ingrijpende vorm van inspraak willen nadenken. Overigens
lijkt hem het alternatief van hearings al daarom niet interessant, omdat de
ervaring leert, dat daarvoor weinig belangstelling is.
Als er echter een hearing is op de plaats waar de raad zijn beslissingen
neemt, dan klimt ineens de interesse. Het bewijs is de grote belangstelling
vanavond i.v.m. de "blauwe-zone"-kwestie. Hij is er van overtuigd, dat als
men dit had georganiseerd in een willekeurige zaal, zonder het beslissende
lichaam, nog ni6t de helft van de nu aanwezigen zou zijn gekomen.
De onlosmakelijkheid met de gemeenteraad zelf is, dacht hij, een essentieel
punt voor het vragenuurtje.
De heer HOENDERVANGERS vraagt zich af of, nu de verkiezingen al zo nabij
zijn, dit niet overgelaten moet worden aan de nieuwe raad.
De VOORZITTER dacht dat deze redenering voor een algemeen punt als het
onderhavige niet opgaat.
Mej.V.D.WIELEN heeft er begrip voor, dat de raad niet reeds nu een uit
spraak wil doen. Ook haar fractie heeft er een maand over gedaan om zich
voldoende te informeren. Zij is graag bereid de ter beschikking staande
documentatie t.b.v. de raad te dupliceren.
De VOORZITTER maakt van dit aanbod graag gebruik. De gemeente-secretarie
zal voor copiëring en verzending zorgen.
Wethouder HERBERS is van mening, dat het beter is, dat de spelregels onder
het voorzitterschap van de burgemeester tot stand komen. Die regels zullen
namelijk zeer belangrijk blijken,"omdat ook profesionele dwarsliggers en vrije-
tijdsbesteders met geldingsdrang hun rolletjes graag zullen willen aflopen
zonder daarbij het belang van de gemeente op het oog te hebben".
De spelregels zullen nauwgezet moeten worden opgezet, omdat anders het prac-
tiscffH^rijwel nihil zal zijn. Hij zou er dan ook meer voor voelen om niet de
fracties afzonderlijk te laten beraadslagen, maar in onderlinge ruggespraak
onder leiding van de raadsvoorzitter, een standpunt te bepalen en de spel
regels op te stellen.