ni 13jtitysleb sb jnsv inivb nidni »o« >1 ne ui' ieiav re 0 4 - 12 - Voorts.vraagt hij zich af waarom het instellen van een blauwe zóne zoveel moet kosten. Wethouder JANSEN antwoordt, dat de bebording intensief moet zijn, terwijl men dan ook een parkeerwachter moet aanstellen. Bij de rijkspolitie ont breekt voldoende mankracht. De heer VAN^TILBURG meent, dat overtreding van het parkeerverbod een verkeersovertreing is, die door de rijkspolitie moet worden verbaliseerd. Het ontbreken van mankracht is altijd het excuus. Als de politie de be treffende straat passeert, dan kan en moet zij het normale toezicht uit oefenen. Daarom is er geen parkeerwachter nodig. Spreker is bang, dat een parkeerverbod de Dlauwstraat enigszins "dood" maakt. Hij dacht, dat het beter was daarmee te wachten, totdat door afbraak van het Weeshuis, een betere verbinding parkeerterrein-Blauwstraat is tot stand ge komen. De VOORZITTER hoopt, dat de raad inmiddels heeft begrepen, dat het pro bleem twee kanten kent, die een beslissing moeilijk maken. Het is dan ook verklaarbaar, dat vlotte effectuering van de genomen verkeersmaatregel toch een wat experimenterend karakter zou hebben gehad, dat bovendiBn nog veel geld kost. Hen moet toch overtuigd zijn van en vooraf inzicht hebben in het effect van de beslissing. In dit licht is ook de reden van het lange duren te zien en te motiveren. De heer HOENDERVANGERS vraagt speciale aandacht voor hetgeen staat in het voorgelezen rapport over de par+yeerschijf of -meter in de Kaaistraat en de Grote Kerkstraat als waarborg voor een goede verkeersstroming. Daar is hij het mee eens. Hetzelfde zegt de A.N.W.B. met de opmerking, dat het alleen van belang is voor de winkelier en het kort-winkelend publiek. Dit laatste wil hij b&w bij hun overwegingen voorhouden. Voorts is hij het niet eens met de opmerking van de heer van Tilburg, als zou een parkeerverbod de Blauwstraat tot een dode straat degraderen. Immers het berijden, in- en uitstappen en lossen en laden blijft. Juist de mensen die rustig willen winkelen en flaneren krijgen daartoe eindelijk de gelegen heid. Daarbij is toch ook de middenstand gebaat? Is het niet meer een kwestie van wennen? De heer VOGELAAR wil hieraan toevoegen, dat de huidige situatie levensge vaarlijk is. Vlakbij de Blauwstraat zijn er nota bene twee flinke parkeer terreinen, t.w. de Markt en de IJzeren Put. Mej.V.D.WIELEN zou ook de kwestie vanuit het oogpunt van de winkelende huisvrouw bekeken willen hebben. Zij kan het niet als bezwaar zien om bij het gaan winkelen de auto enkele minuten gaans te parkeren. Men loopt toch van winkel na winkel en dat kost veel meer tijd. Daarom kan zij ook de tegen stand van de winkelïeFi5.et begrijpen. De VOORZITTER antwoordt, dat het probleem zit in de poging van de winkelier om de auto van de klant |VQPr zijn deur te kunnen lokken, omdat men anders bang is, dat het publiekeelders gaat zoeken in een stad, waar het overigens niet veel beter, ja zelfs meestal slechter is. Hij meent, dat de geopperde punten allemaal tijdens een hearing besproken en gewogen kunnen worden. Daarna, hoopt hij, zal het college in staat zijn een besluit te nemen overeenkomstig de, ook al hopelijke, grote meerderheid van raad en midden stand. Als men een en ander binnen een maand afgewerkt wil hebben dan geeft hij het voorzitterschap van het overleg graag in handen van de loco-burgemeester, omdat hij een drietal weken buitenlands zal vertoeven. Wethouder HERBERS belooft in dat geval, dat, hoewel hij het een arbi trair en lucratief geval vindt, hij objectief zal trachten deze kwestie te regelen. Toch vreest hij - en dat is zijn eerlijke en vaste overtuiging - dat er in wezen bij een blauwe zóne niets verandert. Tijdens drukke winkel- dagen en spitsuren zal die maatregel geen enkel effect sorteren, waarbij ook niet uit oog mag worden verloren, dat het publiek een hekel heeft aan het gebruik van parkeerschijven. gij66m 3I d

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 39