ni 13jtitysleb sb jnsv inivb nidni »o«
>1 ne ui' ieiav re 0 4
- 12 -
Voorts.vraagt hij zich af waarom het instellen van een blauwe zóne
zoveel moet kosten.
Wethouder JANSEN antwoordt, dat de bebording intensief moet zijn, terwijl
men dan ook een parkeerwachter moet aanstellen. Bij de rijkspolitie ont
breekt voldoende mankracht.
De heer VAN^TILBURG meent, dat overtreding van het parkeerverbod een
verkeersovertreing is, die door de rijkspolitie moet worden verbaliseerd.
Het ontbreken van mankracht is altijd het excuus. Als de politie de be
treffende straat passeert, dan kan en moet zij het normale toezicht uit
oefenen. Daarom is er geen parkeerwachter nodig.
Spreker is bang, dat een parkeerverbod de Dlauwstraat enigszins "dood" maakt.
Hij dacht, dat het beter was daarmee te wachten, totdat door afbraak van het
Weeshuis, een betere verbinding parkeerterrein-Blauwstraat is tot stand ge
komen.
De VOORZITTER hoopt, dat de raad inmiddels heeft begrepen, dat het pro
bleem twee kanten kent, die een beslissing moeilijk maken. Het is dan ook
verklaarbaar, dat vlotte effectuering van de genomen verkeersmaatregel
toch een wat experimenterend karakter zou hebben gehad, dat bovendiBn nog
veel geld kost. Hen moet toch overtuigd zijn van en vooraf inzicht hebben
in het effect van de beslissing. In dit licht is ook de reden van het lange
duren te zien en te motiveren.
De heer HOENDERVANGERS vraagt speciale aandacht voor hetgeen staat in
het voorgelezen rapport over de par+yeerschijf of -meter in de Kaaistraat
en de Grote Kerkstraat als waarborg voor een goede verkeersstroming. Daar is
hij het mee eens. Hetzelfde zegt de A.N.W.B. met de opmerking, dat het alleen
van belang is voor de winkelier en het kort-winkelend publiek. Dit laatste
wil hij b&w bij hun overwegingen voorhouden.
Voorts is hij het niet eens met de opmerking van de heer van Tilburg,
als zou een parkeerverbod de Blauwstraat tot een dode straat degraderen. Immers
het berijden, in- en uitstappen en lossen en laden blijft. Juist de mensen
die rustig willen winkelen en flaneren krijgen daartoe eindelijk de gelegen
heid. Daarbij is toch ook de middenstand gebaat? Is het niet meer een kwestie
van wennen?
De heer VOGELAAR wil hieraan toevoegen, dat de huidige situatie levensge
vaarlijk is. Vlakbij de Blauwstraat zijn er nota bene twee flinke parkeer
terreinen, t.w. de Markt en de IJzeren Put.
Mej.V.D.WIELEN zou ook de kwestie vanuit het oogpunt van de winkelende
huisvrouw bekeken willen hebben. Zij kan het niet als bezwaar zien om bij
het gaan winkelen de auto enkele minuten gaans te parkeren. Men loopt toch
van winkel na winkel en dat kost veel meer tijd. Daarom kan zij ook de tegen
stand van de winkelïeFi5.et begrijpen.
De VOORZITTER antwoordt, dat het probleem zit in de poging van de winkelier
om de auto van de klant |VQPr zijn deur te kunnen lokken, omdat men anders
bang is, dat het publiekeelders gaat zoeken in een stad, waar het overigens
niet veel beter, ja zelfs meestal slechter is. Hij meent, dat de geopperde
punten allemaal tijdens een hearing besproken en gewogen kunnen worden.
Daarna, hoopt hij, zal het college in staat zijn een besluit te nemen
overeenkomstig de, ook al hopelijke, grote meerderheid van raad en midden
stand.
Als men een en ander binnen een maand afgewerkt wil hebben dan geeft hij
het voorzitterschap van het overleg graag in handen van de loco-burgemeester,
omdat hij een drietal weken buitenlands zal vertoeven.
Wethouder HERBERS belooft in dat geval, dat, hoewel hij het een arbi
trair en lucratief geval vindt, hij objectief zal trachten deze kwestie te
regelen. Toch vreest hij - en dat is zijn eerlijke en vaste overtuiging -
dat er in wezen bij een blauwe zóne niets verandert. Tijdens drukke winkel-
dagen en spitsuren zal die maatregel geen enkel effect sorteren, waarbij
ook niet uit oog mag worden verloren, dat het publiek een hekel heeft aan het
gebruik van parkeerschijven.
gij66m 3I
d