Het feit dat de traverse door Steenbergen thans als vervangende route kan gelden voor het langzame verkeer, is de reden, dat de nieuwe rondweg als autoweg is uitgevoerd. Wanneer opnieuw beperkingen t.a.v. het door gaand verkepr worden opgelegd, zou de aanlegging van deze omlegging zijn doel missen. Naar onze mening heeft de provincie dan ook juist gehandeld en wij kunnen dan ook niet - tegen onze eigen overtuiging in - de provin cie vragen om het anders te doen. Dat o.a. op de Dinteloordseweg wel lang zaam verkeer wordt toegelaten is bittere noodzaak wegens het ontbreken van een vervangende weg voor langzaam verkeer De heer OOMS vindt het antwoord toch vreemd. Wanneer men de weg van Putte tot Fijnaart, een afstand van 40 a 45 km, bekijkt, dan is daarop alle verkeer toegelaten, behalve net dat stukje bij Steenbergen. Dat kan wel niet anders, maar in Steenbergen lukt het door de zware kolossen door de binnenstad te duwen. Dat is ook levensgevaarlijk. De VOORZITTER merkt op, dat elk stuk, waar gevaar weggenomen kan worden, moet worden benut. Het vervoer door Steenbergen is niet levensgevaarlijk te noemen, hooguit lastig. De heer VAN TILBURG denkt, dat meerdere raadsleden het standpunt van b&w niet steunen. Een stemming over dit punt lijkt hem gewenst. De heer VAN POPPEL is het met de mening van b&w eens. De rondweg laat immers de mogelijkheid om het langzaam verkeer te passeren, waardoor ge vaarlijke files worden opgelost. Dit ook gezien de grote toename van het verkeer op de Halsteren - Zoomweg. De heer VAN DE KAR wil in herinnering roepen de geslaagde pogingen van de raad om waarschuwingslichten op het kruispunt rondweg-Afgeslechtedijk. Laat men het langzame Verkeer op de rondweg toe „dan krijgt men afslaand verkeer op dit kruispunt. Het gevolg zal zeker zijn opnieuw verkeerson gevallen. De heer VOGELAAR merkt op, dat hij enige tijd geleden deze kwestie reeds ter vergadering heeft gebracht. Hij had zich reeds verzekerd van de steun van een lid van de provinciale verkeerscommissie. Ook toen hebben b&w echter afwijzend op zijn suggestie gereageerd. De heer VAN TILBURG wil nog verklaren, dat op de eerste plaats, zonder de rest te verwaarlozen, de raad er op uit moet zijn de veiligheid in Steenbergen te bevorderen. De veiligheid op de rondweg moet dan ieder voor zich maar oplossen. De VOORZITTER vraagt de raad bij handopsteking kenbaar te maken hoeveel leden, vóór .toelating van. langzaam verkeer op de rondweg zouden zijn. Hij concludeert dat 5 leden wensen, dat b&w zich in die zin tot gedeputeer de staten richten. B&w zullen dus geen verzoek doen uitgaan. Mej.VAN EEKEREN vraagt of het niet mogelijk is om b.v. alleen tijdens de bietencampagne tractoren toe te laten. De VOORZITTER ontraadt dit. Dat zou de veiligheid nog meer in gevaar brengen, omdat onderbreking van de continuïteit van de maatregel alleen maar verwarring veroorzaakt. De heer VAN GEEL is hier daarom al tegen, omdat gedurende de bietencam1- pagne het gevaar op de weg juist het grootst is. Hij sluit zich volledig aan op hetgeen de heren van Poppel en van de Kar hierover hebben gezegd. De VOORZITTER zal de kwestie in b&w brengen, waarna de raad zal wor den geïnformeerd 4. Autowrakken langs Doornedijkje (hr.Heijmans in cie gemeentewerken) "Wat is het resultaat geweest van het gesprek d-'at zou plaats vinden tussen het gemeentebestuur en de eigenaar van de autowrakken langs het Doorne dijkje? Mag thans worden verwacht dat aan de opslag van bedoelde wrak ken een einde komt cq wordt gereguleerd?

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 34