tl* be VOORZITTER vindt dit idee ook juist en geeft daaraan graag gevolg. Hij wil aan cjb hand van tijdens de rede van wethouder Herbers gemaakte notities ingaan. Tijdens de voorbereidingsvergaderingen in Wouw zijn verschillende knelpunten aan het licht gekomen. Dit heeft geleid tot wijziging van ar tikelen. vooral waar het zeer belangrijke punten betrof, die tevoren afdoende geregeld moesten zijn. Daarom heeft de voorzitter van die vergaderingen zich beperkt totde werkelijk grote punten, waar de samenwerking op vast zou kunnen lopen. De kleinere, minder belangrijke punten, kunnen altijd nog en dan door het bevoegde orgaan, bijgeschaafd worden. Het grootste probleem bleek tg zijn, dat jaen de ontwerpregeling te veel als een -product van de burgemeestersclub zag. Hoewel verklaarbaar is deze opvatting toch niet juist. De hele teneur van het ontwerp is juist: democratisering. En dat niet alleen, omdat wordt behaald, dat de burgemeesters niet als afgevaardigde kunnen worden aangewezen - overigens een vreemde' figuurals men weet, dat een burgemeester wel tot raadslid kan worden gekozen-. Een andere zaak, die wethouder Herbers dwars zit, nl. het voor zittersschap, is juist overgelaten aan de gedemocratiseerde gewestverga dering, De voorlopige waarneming van die functie door resp.de burgemees ters van Roosendaal en Bergen op Zoom is slechts bedoeld als "aanzwen geling' van het streekgewest. Zij hebben immers direct een apparaat ter beschikking. Déze ce?i3st.e?ilati8 ie -o»k zo nuttig, omdat over enige tijd het gedemocratiseerde lichaam zelf kan gaan uitmaken hoe hij het voor zitterschap vervuld wil zien. Dat de burgemeesters als een soort adviesorgaan zullen fungeren acht spreker wel een positief element. Wethouder Herbers ziet ook liever de "Brabantse stedenrug", lopende van Bergen op Zoom t/m Oosterhout, als gebied bepalend voor een gewest. Dit zou volgens hem ook in de Staten uitdrukkelijk naar voren zijn ge bracht. Uit informatie uit diezelfde Staten weet spreker echter ook, dat, tot onze grote verwondering de Minister de provincies heeft gevraagd een ontwerp-structuur van een gewestelijke indeling te suggereren. Hierbij moet.worden opgemerkt, det de toekomstige gewestwet niet precies de grenzen van de -gewesten ^9-1 g»an voorschrijven... Dat zou trouwens een te ver döörgevoerdé centralisatie zijn. Gedeputeerde Staten is uiteindelijk gekomen tot acht kleinere gewesten. De Prov.Staten hebben dit terug willen brengen tot vier. Na druk beraad is toen de concept-brief aan de regering teruggenomen en tenslotte kwam men tot zeven gewesten. Daarbij ontstond de vreemde situ atie, dat de zes kleine gewesten in Oost-Brabant mochten blijven bestaan maar daarentegen de twee van West-Brabant op zo kort mogelijke termijn tot één moesten worden samengevoegd. Men vraagt zich dan toch wsl af, waarom wel handhaving t.a.v. het oosten en midden en niet in West-Brabant. Blijkbaar hebben de Statenleden wel voldoende inzicht in de gewestvormings- problematiek in Oost- en Midden-Brabant. Het op afstand gelegen West- Brabant moest dan maar wel worden samengevoegd. Oe VOORZITTER wil hierbij aantekenen, dat er ook inWsat-Brabant t.a.v. de gewestvorming moeilijkheden Zijn, die eerst overwonnen moeten worden om tot een goede keuze te kunnen komen. Het is een fictie om te denken, dat door de beoogde samenvoeging de moeilijkheden wbI minder zullen worden. Integendeel, velen zij ervan overtuigd, dat het aantal problemen groter zullen worden. - Spreker meent, dat door overbrugging van de historische kloof Roo sendaal - Bergen op Zoom de eerste stap gezet wordt om de problematiek in groter verband te benaderen en daarna in een topoverleg met het stads gewest Breda te zien wat de verdere gang van zaken zou kunnen of moeten zijn. De door wethouder Herbers aangevoerde kostenoverschrijding van het Rei- merswaalplan kan hij verklaren, dat ook Bergen op Zoom daar krom onder ligt en erkend heeft, dat hier iets uit de hand gelopen is.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 7