weer hebben aangeschaft - de nieuwe gemeentewerkplaats die zijn voltooiing
nadert - de bibliotheek die in volle bloei floreert - het park - West-Dam
en nog meer en M.a.V. dat wij ondanks dat alles nog meer geld hebben over
gehouden dan uitgegeven en nog wat financieringsmiddelen hebben voor nieuwe
investeringen, dan vraag ik u of de tijd al rijp is nu tot dit Kruimel-
gewest toe te treden. Ik sta positief tegenover gewestvorming maar niet op
deze manier. Binnen afzienbare tijd zullen van de zijde van de regering nog
een aantal zaken op ons afkomen. Het ontwerp van de Wet op de Gewestvorming
dat in de maak is en de richtlijnen die dan de staatssecretaris aan G.S.
zal -geven zullen wij ons eerst eigen moeten maken. De subsidies van Rijk
en Provincie zullen voor het nieuwe gewest eerst moeten worden vastgesteld.
Twee uur geleden ontving ik uit mijn postbus van het gemeentehuis van
de gemeente Nw-Vossemeer.de begroting met toelichting 1972-1973 van het Ka
naalschap De Eendracht met wie wij een gemeenschappelijke regeling hebben.
Omdat ook hier van tevoren geen orde op zaken is gesteld, betreffende de
subsidie van het ministerie van C.R.M. (geweigerd), dat nu in gebreke
blijft, staat er onder post 10 van deze begroting, ik heb het voor
ik mij naar de raad begaf nageslagen een extra uitgavenpost van 131.000,=
die elk jaar hoger wordt en waarvan 35% ten laste van de gemeente Steenbergen
komt
b zult zich herinneren dat ik bij de start van dit samenwerkingsverband,
5 jaar geleden, de nodige vraagtekens heb geplaatst. Ik heb zojuist nog even
nageslagen wat ik toen gezegd heb. Ik citeer letterlijk:
Op ons beleid moet op dit moment niet alleen het stempel gedrukt worden van
riskant oppertunisme, wij dienen te weten welke lasten wij op onze schouders
nemen. En dan is er nog iets heb ik gezegd.
Als ik nu uitga van de tijd die het Bestuur moet bepalen voor de realisering
van het plan, dan bekruipt mij de vrees, dat wij nog wel eens voor verrassingen
zullen komen te staan en die verrassingen zullen dan bepaald niet liggen in
hét vlak van een meevaller op financieel gebied. Vijf jaar geleden heb ik
mijn mening gewijzigd en ben er toch ingestapt. In dit geval denk ik er niet
over. Mijn overtuiging is, dat onze gezonde gemeente zich niet in dit avon
tuur moet begeven.
M.d.V. wacht uw tijd af, over twee jaar zal er meer duidelijkheid zijn".
De VOORZITTER schorst de vergadering voor nader onderling beraad.
Na vijf minuten heropent de VOORZITTER de vergadering met dank uit te
brengen aan wethouder Herbers voor diens uitvoerige toelichting.
Graag geeft hij thans de raad de gelegenheid terzake een en ander naar
voren te brengen.
Vooraf Wil spreker stellen, dat dit agendapunt belangrijk is, hoewel men
het niet moet overschatten. Het gaat niet om het wegnemen van de gemeentelijke
autonomie; wel is het de aanzet naar andere structuren in de maatschappij-
de eerste sinds Thorbecke in 1851 de gemeentewet .maakte.
De heer VAN GEEL verzoekt, vóórdat na de discussies tot sterrming wordt
overgegaan, schorsing opdat fractieberaad mogelijk is.
De VOORZITTER heeft zich de volgende procedure voorgesteld.
1afleggen stemverklaringen, waarmede wethouder Herbers begonnen is;
2. een kort woord door de voorzitter;
3. 10 minuten overlegpauze;
4. mondelinge stemming.
De heer HOENDERVANGERS ziet liever, dat eerst de meerderheid van b&w
ingaat op hetgeen door wethouder Herbers, als minderheid, is aangevoerd.
Eerst dan ware de raadsleden het woord te geven, zodat deze het hoe en
waarom van de verschillen in opvatting kunnen afwegen en beoordelen.