weer hebben aangeschaft - de nieuwe gemeentewerkplaats die zijn voltooiing nadert - de bibliotheek die in volle bloei floreert - het park - West-Dam en nog meer en M.a.V. dat wij ondanks dat alles nog meer geld hebben over gehouden dan uitgegeven en nog wat financieringsmiddelen hebben voor nieuwe investeringen, dan vraag ik u of de tijd al rijp is nu tot dit Kruimel- gewest toe te treden. Ik sta positief tegenover gewestvorming maar niet op deze manier. Binnen afzienbare tijd zullen van de zijde van de regering nog een aantal zaken op ons afkomen. Het ontwerp van de Wet op de Gewestvorming dat in de maak is en de richtlijnen die dan de staatssecretaris aan G.S. zal -geven zullen wij ons eerst eigen moeten maken. De subsidies van Rijk en Provincie zullen voor het nieuwe gewest eerst moeten worden vastgesteld. Twee uur geleden ontving ik uit mijn postbus van het gemeentehuis van de gemeente Nw-Vossemeer.de begroting met toelichting 1972-1973 van het Ka naalschap De Eendracht met wie wij een gemeenschappelijke regeling hebben. Omdat ook hier van tevoren geen orde op zaken is gesteld, betreffende de subsidie van het ministerie van C.R.M. (geweigerd), dat nu in gebreke blijft, staat er onder post 10 van deze begroting, ik heb het voor ik mij naar de raad begaf nageslagen een extra uitgavenpost van 131.000,= die elk jaar hoger wordt en waarvan 35% ten laste van de gemeente Steenbergen komt b zult zich herinneren dat ik bij de start van dit samenwerkingsverband, 5 jaar geleden, de nodige vraagtekens heb geplaatst. Ik heb zojuist nog even nageslagen wat ik toen gezegd heb. Ik citeer letterlijk: Op ons beleid moet op dit moment niet alleen het stempel gedrukt worden van riskant oppertunisme, wij dienen te weten welke lasten wij op onze schouders nemen. En dan is er nog iets heb ik gezegd. Als ik nu uitga van de tijd die het Bestuur moet bepalen voor de realisering van het plan, dan bekruipt mij de vrees, dat wij nog wel eens voor verrassingen zullen komen te staan en die verrassingen zullen dan bepaald niet liggen in hét vlak van een meevaller op financieel gebied. Vijf jaar geleden heb ik mijn mening gewijzigd en ben er toch ingestapt. In dit geval denk ik er niet over. Mijn overtuiging is, dat onze gezonde gemeente zich niet in dit avon tuur moet begeven. M.d.V. wacht uw tijd af, over twee jaar zal er meer duidelijkheid zijn". De VOORZITTER schorst de vergadering voor nader onderling beraad. Na vijf minuten heropent de VOORZITTER de vergadering met dank uit te brengen aan wethouder Herbers voor diens uitvoerige toelichting. Graag geeft hij thans de raad de gelegenheid terzake een en ander naar voren te brengen. Vooraf Wil spreker stellen, dat dit agendapunt belangrijk is, hoewel men het niet moet overschatten. Het gaat niet om het wegnemen van de gemeentelijke autonomie; wel is het de aanzet naar andere structuren in de maatschappij- de eerste sinds Thorbecke in 1851 de gemeentewet .maakte. De heer VAN GEEL verzoekt, vóórdat na de discussies tot sterrming wordt overgegaan, schorsing opdat fractieberaad mogelijk is. De VOORZITTER heeft zich de volgende procedure voorgesteld. 1afleggen stemverklaringen, waarmede wethouder Herbers begonnen is; 2. een kort woord door de voorzitter; 3. 10 minuten overlegpauze; 4. mondelinge stemming. De heer HOENDERVANGERS ziet liever, dat eerst de meerderheid van b&w ingaat op hetgeen door wethouder Herbers, als minderheid, is aangevoerd. Eerst dan ware de raadsleden het woord te geven, zodat deze het hoe en waarom van de verschillen in opvatting kunnen afwegen en beoordelen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 6