- 6 -
De VOORZITTER laat dit graag aan de beide voorzitters over.
Wethouder BERBERS kan ter geruststelling verklaren, dat b§w besloten
hebben, dat de gemeente in de verkooppolitiek een zakelijke lijn
zal gaan volgen. Beter als in het verleden is gebeurd. Er zijn wel eens
hiaten gevallen.
Inderdaag moeten de goedgekeurde besluiten zo snel mogelijk notarieel
worden afgewikkeld. Ook de waarborgsommen dienen tijdig te worden voldaan,
terwijl het rente-verlies tot het onvermijdelijke zal worden beperkt.
De heer HOENDERVANGERS zou hieraan toe willen voegen: het tijdig
herzien van de grondprijzen, d.w.z. jaarlijks.
Wethouder BERBERS beaamt dit.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
11. Votering krediet van 4.500,=
t.b.v. revisie torenuurwerkinelverlichting,van het gemeen
tehui s
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig
het voorstal.
12. Vaststelling "Verordening tot 5e wijzigino van de Verordening
reinigingsrechten.
Opmerking COMMISSIE GEMEENTEWERKEN:
"Boewei het voorstel de instemming heeft van de commissie, wordt door de
heer Beijmans de vraag gesteld of de dienstverlening inzake het ophalen
van grof huisvuil niet kan worden vergroot tot 2 maal per maand (thans 1
maal per maand).
Meegedeeld wordt dat bij controle is gebleken dat bij diegene die niet
voldoen aan de gestelde normen inzake het aanbieden van grof huisvuil
in de regel geen 2e emmer aanwezig is, terwijl bovendien vaak opgespaard
huisvuil wordt aangeboden i.p.v. grof huisvuil. Een 2e huisvuilemmer zou
hier meer op zijn plaats zijn.
Ter zake van de zgn. populaire emmer wordt door de heer Beijmans vervolgens
de vraag gesteld of hier niet meer publiciteit aan behoort te worden ge
geven,. omdat veel mensen hier nog steeds niet mee bekend zijn".
Opmerking COMMISSIE FINANCIEN:
"Ten aanzien van punt 12 merkt de VOORZITTER op, dat door alleen de eerste
emmer te belasten, alweer de minst-draagkrachtigen getroffen worden.
Bij ziet liever een aangepast tarief waarbij voor de 1e emmer b.v. 33,=
wordt gerekend eh voor de volgende emmer telkens 1,= meer. Of dit in
de exploitatie-opzet uitkomt zou nader bekeken moeten worden, maar daarvoor is
nog tijd genoeg.
De overige commissieleden kunnen zich hiermede verenigen".
De VOORZITTER citeert het antwoord van b&w:
"Bet hele systeem inzake de reinigingsdienst en het reinigingsrecht is ge
baseerd op de popularisering van de 2e en volgende emmer. Bet moet eenieder
duidelijk worden gemaakt, dat het geen zin heeft om een eind met de auto
te gaan rijden en dan ergens het vuil weg te werpen, omdat die 2e emmer
het mogelijk maakt om voor ëén dubbeltje per keer die emmer te laten ophalen.
Wij zijn van mening, dat het hierin neergelegde principe juist is en dat we
alleen daarom al het tarief voor die 2e en volgende emmer moeten handhaven.
Wij kunnen echt niet inzien, dat door ons voorstel juist de minst draag-
krachtigen worden getroffen; wij hebben daarover geen cijfers maar onze
indruk is beslist toch wel, dat de 2e emmers ge&preid zijn over alle lagen
van de bevolking en dat meer de gezinsgrootte dan het inkomen bepalend
is voor het al of niet nemen van een 2e emmer".