10 - Hij vindt dat het voorstel moet worden teruggenomen en eerst een priori teitenschema moet worden vastgesteld. De raad wordt zomaar geconfronteerd met de mededeling van b&w, dat 60.000.= beschikbaar is voor sportuitbreiding. Zonder de raad erin te kennen vinden b&w nodig dit geld aan tennisbanen te besteden. Het algemeen belang is vol gens zijn fractie op dit moment meer gediend met verwarming van het zwembad. Dit ook gezien de slechte bezoekresultaten van het vorig seizoen. Als het bad nl. verwatrmj geweest was zouden de resultaten aanmerkelijk beter zijn ge weest Wethouder HERBERS spreekt als volgt: "Met enige verbazing heb ik de stemverklaring van de heer Hoendervangers gelezen, dat zijn fractie tegen het voorstel zal stemmen, ondanks dat hij erkent, dat uitbreiding van de tennisbanen nodig is. De verklaring dat de ver warming van het zwembad'voorrang verdient is in wezen arbitrair. De een vindt nu eenmaal de moeder leuker dan de dochter. Zo vindt de Kruislandse vertegenwoordiger de heer van de Kar en van zijn standpunt bezien terecht de uitbreiding van het sportveld Kruisland urgenter dan de uitbreiding van de tennisbanen te Steenbergen. Ik meen er echter de heer van de Kar op te moeten wijzen, dat de aanleg van de tennisbanen geen enkele vertraging van de aanleg van sportvelden in Kruisland in de weg staan. Wanneer ik nu nog een opmerking mag plaatsen ten aanzien van de hartkreten van de heren Hoendervangers, Heijmans en Vogelaar dan ben ik van mening dat een urgentieschema gewenst is doch dat men er niet aan vast moet houden als aan een wet van Meden en Perzen. In het bedrijfsleven kan men dit doen maar in het gemeentevlak fieeft men steeds met alle eventualiteiten rekening te houden. Zowel op het financiële, economische, sociale en sub- sidfebele vlak. Een urgentieschema moet door b&w flexibel behandeld kunnen worden. Een voorbeeld is deze tennisvereniging. Vorig jaar met 12 man be gonnen staan nu reeds 150 leden te springen er met het voorjaar gebruik van te maken. Een 2e voorbeeld is de aanvraag die wij als laatst bijge voegd agendapunt dienen te behandelen en waarvan de raad en de wethouders niet voldoende weet hebben. Het bestuur van de neutrale school van het iM.H.Weeshuis is van oordeel dat plotseling de school te klein is en een voorstel voor een semi-permanent lokaal ligt voor u en ik kan uverzekeren, dat men-volgende maand vind dat een tweede semi-permanent lokaal urgent is. Tot besluit vraag ik uw aandacht voor een principiële zaak die zijdelings te maken heeft met de vaststelling van een urgentie-schema. In de notulen van de vorige vergadering heeft de heer Vogelaar bezwaren gemaaktover de technische en financiële voorbereiding in de raadscommissie. Dit heeft tot misverstanden geleid met andere raadsleden. Daarom blijf ik het niet juist vinden dat de Steenbergse wethouders in hun positie als volksvertegenwoordiger niet voor de commissie vergaderingen worden uitgenodigd. In Den Haag vind men de minister in de Kamercommissie, in den Bosch vind men de Gedeputeerde in de Statencommissie. In de raden van Noord-Brabant vind men de wethouders in de raadscommissies. Alleen in Steenbergen rommelt men maar wat aan Als de wethouders in de raadscommissies op de hoogte zouden worden gesteld over wat er ten aanzien van een urgentie-schema leeft, was het reeds samen gesteld. Dit is zuiver een gebrek aan communicatie tussen b&w en de raad." De heer HOENDERVANGERS dacht dat het o.a. door de vaststelling van een prioriteitenschema mogelijk is een visie voor de ontwikkeling van de ge meente te hebben. Iedere groepering streeft naar een optimale behoefte-be vrediging en dus" ook de gemeente. Het gaat dus om de samenstelling van een goed voorzieningenpakket, die de leefbaarheid in de gemeente vergroot. Daar horen uiteraard ook sportaccommodaties bij. Het stellen van prioriteiten is noodzakelijk, omdat niet alles ineens kan worden gerealiseerd.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 41