m
N/erbfndftogen
5
Het voorbije jaar bracht op dit punt weinig nieuws. Juist voor
de jaarwisseling kwam de nieuwe autoweg tussen de Zoomweg en Rijks
weg 17 gereed, waardoor de verbinding met oaDordrecht duidelijk
werd verbeterd. Daar bleef het in 1972 wel bij.
Onze vorig jaar geuite wensen werden niet vervuld.
De verbinding oostwaarts, via de gammele brug bij het Gasteis-
veer, bleef even slecht; de absoluut noodzakelijke verbetering
van de laatste fase van de Stoofdijk - nu een provinciale weg -
bleef nog steeds achterwege. Wij zullen op deze zeer zwakke scha
kels blijven hameren.
Het vele andere Brabantse instanties meen ik ook te moeten aandrin
gen op spoedige afbouw van de totale Zoomweg, al verheel ik mij
niet dat de hopelijk dit jaar tot een oplossing komende Mark-\/i iet
kanaal kwestie daarbij een rol speelt.
De verbinding met Bergen op Zoom en daardoor zuidwaarts wordt door
de overbelasting van de weg Tholen - Bergen op Zoom zodanig moei
lijk dat een oplossing geboden is.
De onzekerheden t.a.v. de Vliet blijven nog steeds bestaan, ook
al omdat nog geen definitieve gegevens bekend zijn over het toe
komstige peil van het Zeeuwse Meer en over het al of niet totstand
komen van het zgn. Volkerakkanaa1dat mogelijk net Schelde-Rijn-
kanaal gaat afscheiden van het Zeeuwse Meer.
Wat wel zeker is, is de voortgaande afname van het scheepvaartver
keer, waarvan onderstaand overzicht getuigt:
Jaar
Benedensas
Bovensas
Steenbergen
-
(Roosendaal
tonnage
tonnage
tonnage
1965
853.811
558.725
297.086
1966
847.085
563.027
284.058
1967
1.035.294
669.238
388.056
1968
1.030.479
631.982
398.497
1969
844.501
510.036
334.485
1970
753.005
450.195
302.810
1971
611.833
328.893
282.940
1972
507.177
245.890
261.287