m N/erbfndftogen 5 Het voorbije jaar bracht op dit punt weinig nieuws. Juist voor de jaarwisseling kwam de nieuwe autoweg tussen de Zoomweg en Rijks weg 17 gereed, waardoor de verbinding met oaDordrecht duidelijk werd verbeterd. Daar bleef het in 1972 wel bij. Onze vorig jaar geuite wensen werden niet vervuld. De verbinding oostwaarts, via de gammele brug bij het Gasteis- veer, bleef even slecht; de absoluut noodzakelijke verbetering van de laatste fase van de Stoofdijk - nu een provinciale weg - bleef nog steeds achterwege. Wij zullen op deze zeer zwakke scha kels blijven hameren. Het vele andere Brabantse instanties meen ik ook te moeten aandrin gen op spoedige afbouw van de totale Zoomweg, al verheel ik mij niet dat de hopelijk dit jaar tot een oplossing komende Mark-\/i iet kanaal kwestie daarbij een rol speelt. De verbinding met Bergen op Zoom en daardoor zuidwaarts wordt door de overbelasting van de weg Tholen - Bergen op Zoom zodanig moei lijk dat een oplossing geboden is. De onzekerheden t.a.v. de Vliet blijven nog steeds bestaan, ook al omdat nog geen definitieve gegevens bekend zijn over het toe komstige peil van het Zeeuwse Meer en over het al of niet totstand komen van het zgn. Volkerakkanaa1dat mogelijk net Schelde-Rijn- kanaal gaat afscheiden van het Zeeuwse Meer. Wat wel zeker is, is de voortgaande afname van het scheepvaartver keer, waarvan onderstaand overzicht getuigt: Jaar Benedensas Bovensas Steenbergen - (Roosendaal tonnage tonnage tonnage 1965 853.811 558.725 297.086 1966 847.085 563.027 284.058 1967 1.035.294 669.238 388.056 1968 1.030.479 631.982 398.497 1969 844.501 510.036 334.485 1970 753.005 450.195 302.810 1971 611.833 328.893 282.940 1972 507.177 245.890 261.287

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 22