10
Dat is een essentiële verandering, in die zin, dat het "gehoord
worden" vervangen wordt door "inspraak hebben".
De heer HOENDERVANGERS wil beamen, dat de onderlinge verstand
houding te wensen overlaat. Ook de vuilverbrandingskwestie wordt niet
benaderd, zoals zou moeten. Dit alles is echter een reden temeer om
het straks mogelijk te maken, via een gewest een bepaalde gezamenlijke
belangenbehartiging af te dwingen. Er wachten zoveel problemen, zoals
Zoomweg, infra-structuur, 2e luchthaven en andere West-Brabantse be
langen, dat een samenbundeling dwingende eis is.
Wethouder BERBERS wil nog een benadrukken, dat juist de belangen
behartiging het hem juist zo moeilijk maakt.
Hij wil de belangen van Steenbergen veilig stellen en deze niet over
leveren aan de diensten van beurtelings Roosendaal en Bergen op Zoom.
Twee jaar wachten is helemaal niet erg, zolang kan Steenbergen het zelf wel.
Bovendien gebeurt er die twee jaar toch niets. Alle gemeenten kunnen
dan wel "ja" zeggfen tegen de regeling, maar wat daarna komt, daar gaat
het om. Dan moet er niet gepraat, maar dienen er zaken gedaan te worden.
En dat laatste ziet spreker niet. Ook de voorzitter weet dat, nu men
bezig is aan het vormen van een gewest, Roosendaal en Bergen op Zoom
gewoon hun eigen weg gaan. De vuiverbranding- en gezondheidsregeling
zijn hiervan ongelooflijke, maar ook typerende voorbeelden.
Wethouder JANSEN sluit zich aan bij de gedachtengang van de heer
Hoendervangers. Steenbergen vond het steeds een vreemde situatie met
twee regio's te moeten werken. Het gevolg hiervan is, dat beide regio's
worden samengevoegd. Men kan het alléén niet meer en schaalvergroting
is noodzakelijk om de grote problemen, die op West-Brabant afkomen,
het hoofd te kunnen bieden. Hij waarschuwt voor het isolement, waarin
teenbergen zich zou plaatsen, als het niet mee doet. Overigens zullen
de taken, die de gemeente zelf aan kan, niet overgedragen behoeven te
worden.
en aanzien van Reimerswaal moet worden opgemerkt, dat deze
gemeente de keus zal hebben toetreden of niet, met alle consequenties,
zoals voor de andere.
De VOORZITTER beaamt, dat het auditorschap van Reimerswaal ophoudt,
zodra de gewestregeling tot stand komt. Bij toetreding gelden ook voor
Reimerswaal de financiële gevolgen, verbonden aan het lidmaatschap.
Wethouder JANSEN acht de nadruk, die wethouder Herbers op het
tijdelijke voorzitterschap en vice-voorzitterschap legt, onverdiend.
Buiten de voorzitter bestaat het dagelijks bestuur nog uit zeven anderen.
De achttien adviseurs, zijnde de burgemeesters, hebben in wezen niets
ili te brengen; zij adviseren, maar het dagelijks bestuur beslist.
Door de voorlopige structuur wordt ook bereikt, dat de vorming
van een groot gewest West-Brabant niet wordt gehinderd door het bestaan
van een eigen apparaat van het streekgewest. Het inbrengen van mensen,
gebouwen en administratie geeft vele financiële en andere moeilijkheden.
Tot slot moet de gemeenschappelijke regeling nog goedgekeurd worden
Als er van hogerhand bezwaar tegen de thans voorgestelde gebiedsgrenzen
of andere bepalingen zijn, zal dit heus wel naar voren worden gebracht.
^thouder HERBERS heeft reeds uitvoerig verslag gebracht van hetgeen
in de Provinciale Staten is besproken. De Staten hebben Gedeputeerde
Staten uitdrukkelijk geadviseerd alleen goedkeuring te verlenen aan een
regeling, die tot doel heeft het stichten van één groot gewest.
Mej.V.D.WIELEN heeft geen angst voor de grote broers Bergen op Zoom
en Roosendaal. Tegenover de 18 vertegenwoordigers van deze gemeenten
staan immers 30 leden uit de overige gemeenten. Het ia^us zaak, dat
de kleinere gemeenten deskundige mensen kiezen en deze ./nodig vervangen.
voorts is het^alleen maar nadelig voor Steenbergen, als zij niet
toetreedt. Het is immers zo goed als zeker, dat buiten Rucphen en wellicht
Steenbergen, geen enkele gemeente zich afzijdig houdt.