10 Dat is een essentiële verandering, in die zin, dat het "gehoord worden" vervangen wordt door "inspraak hebben". De heer HOENDERVANGERS wil beamen, dat de onderlinge verstand houding te wensen overlaat. Ook de vuilverbrandingskwestie wordt niet benaderd, zoals zou moeten. Dit alles is echter een reden temeer om het straks mogelijk te maken, via een gewest een bepaalde gezamenlijke belangenbehartiging af te dwingen. Er wachten zoveel problemen, zoals Zoomweg, infra-structuur, 2e luchthaven en andere West-Brabantse be langen, dat een samenbundeling dwingende eis is. Wethouder BERBERS wil nog een benadrukken, dat juist de belangen behartiging het hem juist zo moeilijk maakt. Hij wil de belangen van Steenbergen veilig stellen en deze niet over leveren aan de diensten van beurtelings Roosendaal en Bergen op Zoom. Twee jaar wachten is helemaal niet erg, zolang kan Steenbergen het zelf wel. Bovendien gebeurt er die twee jaar toch niets. Alle gemeenten kunnen dan wel "ja" zeggfen tegen de regeling, maar wat daarna komt, daar gaat het om. Dan moet er niet gepraat, maar dienen er zaken gedaan te worden. En dat laatste ziet spreker niet. Ook de voorzitter weet dat, nu men bezig is aan het vormen van een gewest, Roosendaal en Bergen op Zoom gewoon hun eigen weg gaan. De vuiverbranding- en gezondheidsregeling zijn hiervan ongelooflijke, maar ook typerende voorbeelden. Wethouder JANSEN sluit zich aan bij de gedachtengang van de heer Hoendervangers. Steenbergen vond het steeds een vreemde situatie met twee regio's te moeten werken. Het gevolg hiervan is, dat beide regio's worden samengevoegd. Men kan het alléén niet meer en schaalvergroting is noodzakelijk om de grote problemen, die op West-Brabant afkomen, het hoofd te kunnen bieden. Hij waarschuwt voor het isolement, waarin teenbergen zich zou plaatsen, als het niet mee doet. Overigens zullen de taken, die de gemeente zelf aan kan, niet overgedragen behoeven te worden. en aanzien van Reimerswaal moet worden opgemerkt, dat deze gemeente de keus zal hebben toetreden of niet, met alle consequenties, zoals voor de andere. De VOORZITTER beaamt, dat het auditorschap van Reimerswaal ophoudt, zodra de gewestregeling tot stand komt. Bij toetreding gelden ook voor Reimerswaal de financiële gevolgen, verbonden aan het lidmaatschap. Wethouder JANSEN acht de nadruk, die wethouder Herbers op het tijdelijke voorzitterschap en vice-voorzitterschap legt, onverdiend. Buiten de voorzitter bestaat het dagelijks bestuur nog uit zeven anderen. De achttien adviseurs, zijnde de burgemeesters, hebben in wezen niets ili te brengen; zij adviseren, maar het dagelijks bestuur beslist. Door de voorlopige structuur wordt ook bereikt, dat de vorming van een groot gewest West-Brabant niet wordt gehinderd door het bestaan van een eigen apparaat van het streekgewest. Het inbrengen van mensen, gebouwen en administratie geeft vele financiële en andere moeilijkheden. Tot slot moet de gemeenschappelijke regeling nog goedgekeurd worden Als er van hogerhand bezwaar tegen de thans voorgestelde gebiedsgrenzen of andere bepalingen zijn, zal dit heus wel naar voren worden gebracht. ^thouder HERBERS heeft reeds uitvoerig verslag gebracht van hetgeen in de Provinciale Staten is besproken. De Staten hebben Gedeputeerde Staten uitdrukkelijk geadviseerd alleen goedkeuring te verlenen aan een regeling, die tot doel heeft het stichten van één groot gewest. Mej.V.D.WIELEN heeft geen angst voor de grote broers Bergen op Zoom en Roosendaal. Tegenover de 18 vertegenwoordigers van deze gemeenten staan immers 30 leden uit de overige gemeenten. Het ia^us zaak, dat de kleinere gemeenten deskundige mensen kiezen en deze ./nodig vervangen. voorts is het^alleen maar nadelig voor Steenbergen, als zij niet toetreedt. Het is immers zo goed als zeker, dat buiten Rucphen en wellicht Steenbergen, geen enkele gemeente zich afzijdig houdt.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1973 | | pagina 10