- 15 - Onze gemeente heeft enkele jaren geleden beslot enmee te doen aan de Regio Bergen op Zoom en het door die Regio in ontwikkeling gebrachte Struktuurplan Scheldezoom. Toen wij toetraden had een daartoe gevormde werkgroep -waartoe ook dhr. Kuijpers behoorde- van de Regio de opdracht ge kregen een struktuurplan te ontwerpen, gebaseerd op het Reimerswaalplan. Dat was dus zonder meer een opdracht en voor de ontwerpers een vast gegeven. De onderscheidene tot die Regio behorende gemeenten dien den toen hun stedebouwkundige verlangens, gebaseerd op Reimerswaa1 als gegeven, in te brengen bij de werkgroep. Bij onze gemeente gaf dat nog al wat moei lijkhedenmet het gevolg, dat wij een andere stedebouwkundige adviseur aanzochten, die voor ons de eerste struktuurschets maak te. Deze' schets weer vormde de basis voor het gegeven "Steenbergen" in het zoomplan. De feitelijke gang van zaken is dus omgekeerd: het Zoomplan vloeit voort ui|Qt onze eerste struktuurschets en niet omgekeerd. Maar onze visie moest passen in dat Zoomplan, betekende dat tege lijkertijd, dat onze struktuurschets uit moest gaan van Reimerswaal Dit- uitgaan van Reimerswaal gebeurde overigens niet zo maar lukraak, maar was gebaseerd op uitspraken van Rijks- èn Provinciale ^overheid, die zich daarin achter het be wuste plan stelden. Overigens zijn wij er ons van bewust, dat op dit moment Reimerswaal nog geen vaststaand feit is. Daarom hebben wij, samen met de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, een gedachte ontwikkeld, die er van uitgaat, dat het ne men van een beslissing over grote uitbreidingen van Steen bergen -dus naar oost, west of noord- moet worden uit gesteld totdat op nationaal niveau de nodige beslissingen zijn genomen t.a.v. Reimerswaal en Tweede Nationale Luchthaven De op rakende ruimte in Zuiddwingt dan echter om kleine re bouwmogelijkheden te zoeken, die een toekomstige be slissing t.a.v. Oost, Noord of West niet in de weg staan, maar die voldoende mogelijkheden voor expansie bieden totdat op nationaal niveau beslissende woorden zijn ge vallen. Op 27 november a.s. zal in de commissie Ruimtelijke Orde ning deze zaak opnieuw aan de orde zijn, waarna wij de gehele raad in informeel overleg met deze problematiek zullen confronteren. Als we dan in eigen huis tot een eenstemmig of meerder heidsstandpunt zijn gekomen ligt het in onze bedoeling dat standpunt te gaan bepraten met al de groeperingen, die getoond hebben belang te stellen in de toekomstige ontwikkeling van onze stad. Het is ons inziens een onjuiste vergelijking om voor een luchthaven, juist zoals bij industrieterreinen, het aan tal arbeidsplaatsen per ha. te gaan bepalen. Dat aantal arbeidsplaatsen bij de Tweede Nationale Luchthaven wordt geschat op 10 a 15.000, welk aantal door allerlei afge leide activiteiten moet worden verdubbeld en daardoordus in totaal op 20 a 30.000 arbeidsplaatsen komt. Hoeveel terrein efficiënt daarvoor nodig zal zijn wordt in de

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1972 | | pagina 147