- 15 -
Onze gemeente heeft enkele jaren geleden beslot enmee
te doen aan de Regio Bergen op Zoom en het door die Regio
in ontwikkeling gebrachte Struktuurplan Scheldezoom. Toen
wij toetraden had een daartoe gevormde werkgroep -waartoe
ook dhr. Kuijpers behoorde- van de Regio de opdracht ge
kregen een struktuurplan te ontwerpen, gebaseerd op het
Reimerswaalplan. Dat was dus zonder meer een opdracht en
voor de ontwerpers een vast gegeven.
De onderscheidene tot die Regio behorende gemeenten dien
den toen hun stedebouwkundige verlangens, gebaseerd op
Reimerswaa1 als gegeven, in te brengen bij de werkgroep.
Bij onze gemeente gaf dat nog al wat moei lijkhedenmet
het gevolg, dat wij een andere stedebouwkundige adviseur
aanzochten, die voor ons de eerste struktuurschets maak
te. Deze' schets weer vormde de basis voor het gegeven
"Steenbergen" in het zoomplan. De feitelijke gang van
zaken is dus omgekeerd: het Zoomplan vloeit voort ui|Qt
onze eerste struktuurschets en niet omgekeerd. Maar onze
visie moest passen in dat Zoomplan, betekende dat tege
lijkertijd, dat onze struktuurschets uit moest gaan van
Reimerswaal
Dit- uitgaan van Reimerswaal gebeurde overigens niet zo
maar lukraak, maar was gebaseerd op uitspraken van Rijks-
èn Provinciale ^overheid, die zich daarin achter het be
wuste plan stelden.
Overigens zijn wij er ons van bewust, dat op dit moment
Reimerswaal nog geen vaststaand feit is. Daarom hebben
wij, samen met de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening,
een gedachte ontwikkeld, die er van uitgaat, dat het ne
men van een beslissing over grote uitbreidingen van Steen
bergen -dus naar oost, west of noord- moet worden uit
gesteld totdat op nationaal niveau de nodige beslissingen
zijn genomen t.a.v. Reimerswaal en Tweede Nationale
Luchthaven
De op rakende ruimte in Zuiddwingt dan echter om kleine
re bouwmogelijkheden te zoeken, die een toekomstige be
slissing t.a.v. Oost, Noord of West niet in de weg staan,
maar die voldoende mogelijkheden voor expansie bieden
totdat op nationaal niveau beslissende woorden zijn ge
vallen.
Op 27 november a.s. zal in de commissie Ruimtelijke Orde
ning deze zaak opnieuw aan de orde zijn, waarna wij de
gehele raad in informeel overleg met deze problematiek
zullen confronteren.
Als we dan in eigen huis tot een eenstemmig of meerder
heidsstandpunt zijn gekomen ligt het in onze bedoeling
dat standpunt te gaan bepraten met al de groeperingen,
die getoond hebben belang te stellen in de toekomstige
ontwikkeling van onze stad.
Het is ons inziens een onjuiste vergelijking om voor een
luchthaven, juist zoals bij industrieterreinen, het aan
tal arbeidsplaatsen per ha. te gaan bepalen. Dat aantal
arbeidsplaatsen bij de Tweede Nationale Luchthaven wordt
geschat op 10 a 15.000, welk aantal door allerlei afge
leide activiteiten moet worden verdubbeld en daardoordus
in totaal op 20 a 30.000 arbeidsplaatsen komt. Hoeveel
terrein efficiënt daarvoor nodig zal zijn wordt in de