- 7 1. WelbergsedijK verlengen tot bijna aan café Bosmans. 2. Aanpassing Zuid tot de rondweg en verlenging van de Franseweg tot even voorbij de toekomstige krui sing Zuid-West 1Langewegj 3. "Samenvoeging" bebouwde kommen Steenbergen en Wel berg ter plaatse van de Wipstraat, uitgezonderd de omleggingsweg zelf; 4 Aanpassing bouwrijp industrieterrein, zijnde een kleine uitbreiding, Gehoopt wordt op korte termijn het voorstel te kunnen inzenden De heer HEIJMANS wil het We 1bergswegje ook in de kom- uitbreiding betrekken, juist omdat bij de kruising Welbergsedijk-Welbergswegje de situatie het gevaarlijkst is De VOORZITTER weet niet of gedeputeerde staten zover willen gaan, maar wil het wel proberen. De heer VAN GEEL vindt deze aanvulling goed verdedig baar. Het verkeer uit het Welbergswegje nadert vaak met grote snelheid. Tijdige matiging van die snelheid is beslist gewenst. 2. Trottoir KapKoekstraat (heren Heijmans en Bakx in comm0W "De heren HEIJMANS en BAKX pleiten voor een. aanleg van een trottoir langs de oostzijde van de Kap. Kockstraat, vanaf de Past.Kerckerstraat in zuidelijke richting." De VOORZITTER antwoordt, dat deze reeds eerder gestel de vraag in behandeling is. Het antwoord zal spoedig volgen. 3. Schadeloosstelling gedupeerden i.v.m. plaatsing woon wagens aan Witte Ruiterweg (hr. Ooms) "Is de gemeente verplicht haar inwoners schadeloos te stellen die schade hebben ondervonden, aangericht door woonwagenbewoners? Zo niet, tot welke instantie kan men zich dan wenden? Zou u een verklaring willen afleggen aangaande de moei lijkheden die zijn ontstaan door de woonwagenbewoners, en met alle gevolgen van dien?" De VOORZITTER antwoordt, dat de gemeente zeker niet verplicht is, tot schadeloosstelling. Formeel zijn dit schadeposten hooguit voor verzekeringsmaatschappijen. Iets anders is of de schade is ontstaan als gevolg van bepaalde acties, zoals door spreker in het onder havige geval Ondernomen Dan 'kan er van een morele ver plichting sprake zijn. Optredend als hoofd van de plaatselijke politie zijn op zijn verzoek woonwagens naar een bepaalde plaats gedirigeerd. Hij heeft een bewuste keuze gedaan, omdat een explosie verwacht kon worden. Spreker meende, dat het beter was schade te veroorzaken dan menselijke ellende te weeg te brengen. Het actief optreden, in overleg met het college van burgemeester en wethouders, kan in bepaalde gevallen en binnen redelijke grenzen tot het veroorzaken van schade leiden. Een vergoeding is dan billijk. 8 De heer OOMS vraagt waarom de woonwagenbewoners van de IJzeren Put naar de Witte Ruiter zijn verwezen. De VOORZITTER wijst er op, dat het 40 woonwagens be treft, bewoond door 250 mensen, in het stadscen trum, temidden van 40 a 50 woningen. Ook door gebrek aan sanitaire en andere voorzieningen ontstond grote irritatie aan de kant van de omwonenden. Daardoor was een explosie te voorzien en was het brengen naar een punt buiten de stad absolute noodzaak. Deze ver wijdering hield mogelijkheden in tot toebrenging van meer schade, maar in ieder geval ook vermindering van het explosis-gevaar. Met andere woorden het was het stellen van geld tegenover persoonlijke ongelukken. De heer OOMS vraagt zich af of als het kamp, dat plaats biedt aan 16 wagens vol is de gemeente ver plicht is vervangende terreinen aan te wijzen. Kan er in dergelijke gevallen niet doorgestuurd worden? De VOORZITTER ziet deze laatste mogelijkheid niet. De wet is pas toe te passen, als er een A-kamp is. Deze streek dreigt de laatste te zijn, waar een der gelijk kamp gereed komt. In Limburg worden op grote schaal woonwagens de gemeente en zelfs de provincie uitgesleept. Spreker heeft acht jaar geleden voor speld dat wie het laatst met zijn A-kamp klaar is wel eens met een groot woonwagenprobleem geconfronteerd zou worden. Het gaat er helaas op lijken, dat hij gelijk krijgt en dat deze streek de laatste is. Wethouder HERBERS wil nog even terugkomen op de scha declaims. In het verleden is steeds positief gerea geerd op schadeclaims op morele gronden. Graag wil hij de mening van de raad of hiermee moet worden door gegaan. Waar blijft men. Hij heeft op een der reke ningen, welke thans zijn ingediend, b.v. zien staan: "twee katten gedood 10,,--". Dat is toch niet redelijk meer! Waar ligt de grens? De VOORZITTER wijst er op, dat zodra het A-kamp klaar is, er veel geregeld zal zijn. Een goed ding is ook, dat per 1 augustus 1971 de uitkeringen aan de woonwa genbevolking is gecentraliseerd. De aanvragen wor den voortaan door de gemeente Roosendaal behandeld. Dat zal een aanzienlijke vermindering van woonwagen bewoners, die van de gemeenschap leven, tot gevolg hebben. De groep, die in deze gemeente verbleef was een andere. Die kwam niet voor geld, maar gaf aanlei ding tot andere moeilijkheden. Tegen het "kermisbe zoek" kon hij niet optreden. Als hoofd van de politie heeft spreker ze naar een andere plaats gelokt, waar een watervoorziening werd aangebracht De heer OOMS is van mening, dat door het lokken naar de Witte Ruiterweg de gemeente de morele plicht heeft de gedupeerden te betalen. De heer HOENDERVANGERS heeft de voorzitter gedurende die tijd drie maal aan het werk gezien. De manier waarop dit%gebeurde heeft hem en vele anderen goed gedaan.Het kon niet anders en ook hij vindt, dat de gemeente een schadevergoeding moet uitkeren, maar dan wel binnen alle redelijkheid.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1971 | | pagina 68