- 6 -
De hear VAN POPPEL heeft in de verklaring gemist het be
sproken punt, dat de streek beter af is met een vliegveld
dan met luchtverontreinigende industrieën. Hij verwijst
naar het Ruhrgebied.
De VOORZITTER erkent dit en zal de opmerking graag als
aanvulling van de verklaring noteren.
De heer HOENDERVANGERS wijst op het grote belang stra
de 300.000 arbeidskrachten een plaats te kunnen aanbieden.
Daar komt nog bij het feit, dat alleen al West-Brabant 10.000
pendelaars kent.
De VOORZITTER heeft in zijn verklaring aan de pendel aan
dacht besteed
De heer VOGELAAR staat eveneens volledig achter de verkla
ring en betreurt het, dat de duidelijk gestelde voorwaarden
zo slecht uit de verf zijn gekomen. De geruchten over even
tuele afbraak memorerend merkt spreker op, dat eerst de be
langen en nadelen worden afgewogen. Als daaruit zou volgen
dat het vliegveld er zou moeten komen eerst dan is het de
tijd op het punt van de amovering te gaan bezien.
De VOORZITTER wijst er nadrukkelijk op, dat de gemeente
zich krachtig zal verzetten tegen afbraak van levenskrach
tige kernen, Men mag het bestaansrecht van dergelijke ker
nen niet onderschatten. Het zijn organismen; unieke contact
leggers, bases van verenigingen, clubjes, vriendenkringen,
café's ed die eigenlijk èn onmisbaar èn onvervangbaar
zijn. Daarom is verplaatsing geen oplossing. Het zou immers
voor een groot percentage op onoverkomelijke bezwaren stui
ten. Gebleken is dat veel mensen elders niet kunnen wennen,
met alle gevolgen van dien. Te veel ligt menig leven te
zeer verankerd in een bepaalde kern om die te kunnen opoffe
ren. Het zij dus nogmaals gezegd;
"Men mag nog zo in vage termen spreken en schrijven, steeds
meer zullen wij worden ingelicht en kan onze mening genuan
ceerd meegroeien.
De heer VOGELAAR stelt ue leefbaarheid als punt nr. 1. Is
het daarom niet goed nu reeds een terzake deskundige in te
schakelen?
De VOORZITTER meent, dat dit thans weinig zin heeft. Dp
de eerste plaats is van belang de lokatie van het vliegvelo
teweten.
De heer VOGELAAR wil daarbij in één adem genoemd zien de
juiste ligging van de startbanen.
De heer HOENDERVANGERS verwijst voor studiemateriaal naar
het rapport van de commissie Losten. Daar is z.i. toch al
heel veel uit te halen, ook details, b.v. de decibellen.
Voor prettig wonen zijn normen opgesteld, zoals ook t.a.v.
geluidshinder van auto's, stofzuigers e.d.
De VOORZITTER vindt in dit kader heel voornaam het gegeven
in .de brief van minister Bakker als antwoord op het telegram
van Dinteloord en Steenbergen, Minister Bakker schrijft het
navolgende
"In antwoord op uw telegram van 18 maart 1971 waarin u mij
verzoekt maatregelen te nemen of feiten openbaar te maken,
die de onrust moeten wegnemen veroorzaakt door de recente
persberichten inzake de vestigingsplaats van een tweede na
tionale luchthaven in uw gemeenten moge ik u het volgende
berichten