- 6 - De hear VAN POPPEL heeft in de verklaring gemist het be sproken punt, dat de streek beter af is met een vliegveld dan met luchtverontreinigende industrieën. Hij verwijst naar het Ruhrgebied. De VOORZITTER erkent dit en zal de opmerking graag als aanvulling van de verklaring noteren. De heer HOENDERVANGERS wijst op het grote belang stra de 300.000 arbeidskrachten een plaats te kunnen aanbieden. Daar komt nog bij het feit, dat alleen al West-Brabant 10.000 pendelaars kent. De VOORZITTER heeft in zijn verklaring aan de pendel aan dacht besteed De heer VOGELAAR staat eveneens volledig achter de verkla ring en betreurt het, dat de duidelijk gestelde voorwaarden zo slecht uit de verf zijn gekomen. De geruchten over even tuele afbraak memorerend merkt spreker op, dat eerst de be langen en nadelen worden afgewogen. Als daaruit zou volgen dat het vliegveld er zou moeten komen eerst dan is het de tijd op het punt van de amovering te gaan bezien. De VOORZITTER wijst er nadrukkelijk op, dat de gemeente zich krachtig zal verzetten tegen afbraak van levenskrach tige kernen, Men mag het bestaansrecht van dergelijke ker nen niet onderschatten. Het zijn organismen; unieke contact leggers, bases van verenigingen, clubjes, vriendenkringen, café's ed die eigenlijk èn onmisbaar èn onvervangbaar zijn. Daarom is verplaatsing geen oplossing. Het zou immers voor een groot percentage op onoverkomelijke bezwaren stui ten. Gebleken is dat veel mensen elders niet kunnen wennen, met alle gevolgen van dien. Te veel ligt menig leven te zeer verankerd in een bepaalde kern om die te kunnen opoffe ren. Het zij dus nogmaals gezegd; "Men mag nog zo in vage termen spreken en schrijven, steeds meer zullen wij worden ingelicht en kan onze mening genuan ceerd meegroeien. De heer VOGELAAR stelt ue leefbaarheid als punt nr. 1. Is het daarom niet goed nu reeds een terzake deskundige in te schakelen? De VOORZITTER meent, dat dit thans weinig zin heeft. Dp de eerste plaats is van belang de lokatie van het vliegvelo teweten. De heer VOGELAAR wil daarbij in één adem genoemd zien de juiste ligging van de startbanen. De heer HOENDERVANGERS verwijst voor studiemateriaal naar het rapport van de commissie Losten. Daar is z.i. toch al heel veel uit te halen, ook details, b.v. de decibellen. Voor prettig wonen zijn normen opgesteld, zoals ook t.a.v. geluidshinder van auto's, stofzuigers e.d. De VOORZITTER vindt in dit kader heel voornaam het gegeven in .de brief van minister Bakker als antwoord op het telegram van Dinteloord en Steenbergen, Minister Bakker schrijft het navolgende "In antwoord op uw telegram van 18 maart 1971 waarin u mij verzoekt maatregelen te nemen of feiten openbaar te maken, die de onrust moeten wegnemen veroorzaakt door de recente persberichten inzake de vestigingsplaats van een tweede na tionale luchthaven in uw gemeenten moge ik u het volgende berichten

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1971 | | pagina 25