-10- De VOORZITTER verklaart, dat b&w van mening zijn, dat deze vereniging gelijk is aan soortgelijke verenigingen en clubs in Steenbergen, die voornamelijk een ontspannend ka rakter hebben, Deze komen evenmin voor subsidie in aanmer king De heer HOENDERVANGERS vindt, dat dergelijke verenig ingen toch wel van algemeen nut zijn. Feit is dat De Heen vergrijsd en het daardoor bijzonder moeilijk is activitei ten te ontplooien De VOORZITTER vraagt wie het idee van de heer Hoender- vangers steunt De heer VOGELAAR, gewend zijnde aan een andere behandel- procedure, wil toch graag wat meer informatie. Het is de eerste maal, dat subsidie gevraagd wordt. Spreker is er toch wel voor om OVDH een hart onder riem te steken. De heer VAN DE KAR zou eerst een nadere toelichting over de doelstellingen van de vereniging willen horen De VOORZITTER antwoordt dat de stukken waarover b&w en de raad beschikken alleen spreken over ontspanning in meest uitgebreide zin, zoals biljartenba 1s e.d. Wethouder HERBERS erkent dat de raad beslist en daar legt hij zich bij neer. Persoonlijk ziet hij een levensgroot precedent als men er toe overgaat een ontspanningsvereniging te subsidiëren. Weldra zullen er biljartclubs, duivenvereni gingen enz. enz. volgen. De heer HOENDERVANGERS vindt de naam van de vereniging onduidelijk. Het houdt immers veel meer in. De VOORZITTER ontkent dit. Los van de naam duidt de in houd van het verzoek louter op ontspanning. De heer VAN POPPEL mist waarover de heren Hoendervangers en Vogelaar wel beschikken, n.l. informatie. Ook de raad weet onvoldoende. Hij stelt voor, dat bSw eerst een nader onderzoek instellen. De VOORZITTER lijkt dit een goed idee. Met alle res pect voor de kleine gemeenschap De Heen, welke een extra be nadering ten volle waard is, moet men toch voorzichtig zijn met subsidiëring in de ontspanningssector. Bij de behandeling van de begroting 1972, post subsidies, zal de raad zich kunnen uitspreken. De RAAD gaat hiermee zonder hoofdelijke stemming akkoord. 20. Nederlandse Vereniging voor Afvalwaterzuivering De heer VOGELAAR vraagt of het nog wel zin heeft dit instituut te subsidiëren nu het waterschap West-Brabant er i s De VOORZITTER verklaart, dat dergelijke research-inste1- lingen niet kunnen worden gemist, ook niet bij de nieuwe wa terschapsstructuur. De vereniging is vergelijkbaar met het norma 1isat ie - instituut en het R.I.Z.A. Dit zijn superdiens ten, die eigen laboratoria voor elk waterschap overbodig ma ken. Het is dus een vorm van samenwerking, waarin juist in deze tijd grote behoefte bestaat. De RAAD besluit vervolgens tot toekenning van de subsi dies overeenkomstig de voorgelegde lijst, voorzover niet tij dens de behandeling van dit agendapunt anders is beslist. -11- 14. VASTSTELLING"VERORDENING TOT 18e WIJZIGING VAN DE ALGEMENE POLITIEVERORDENING VOOR DE GEMEENTE STEENBERGEN" Opmerking COMMISSIE OPENBARE WERKEN: Met het voorstel om mbthet reinigen van trottoirs en dan voornamelijk het opruimen van sneeuw en ijs door de hoofdbewoners van gebouwen en de gebruikers van onbewoonde gebouwen, de hierover opgenomen bepalingen in de A.P.V. (art. 126 t/m 126e) in zijn totaliteit te laten vervallen, kan de commissie zich niet verenigen. Hoewel de commissie wel inziet dat de bepalingen hierover in de A.P.V. enigszins aan het verouderen zijn verzet zij zich tegen het zonder meer laten vervallen, zolang hier niets tegenover staat. Wanneer men meent dat een oplossing zou kunnen zijn het over nemen van deze taak door de gemeente dan moet dit om de vol gende reden worden afgeraden: 1het schoonhouden van trottoirs en het ruimen van sneeuw en ijs e.d, door gemeentelijk personeel moet als een onmo gelijkheid worden gezien. 2. het mechanisch reinigen van trottoirs is technisch moge lijk doch in practische zin een zeer omvangrijke zaak waar voor naast de voorgestelde aan te schaffen veegmachine andere machines zullen moeten worden aangeschaft, terwijl bovendien personeelsuitbreiding zal moeten plaatsvinden. 3. het t.b.v. de gïadheidsbestrijding mechanisch strooien van trottoirs met het voor de wegen gebruikelijke mengsel van zand en zout, zal in het geheel niet effectief zijn en bovendien in de praktijk vaak onmogelijk door de vele geparkeerde auto's en de aanwezige voortuinen. Reeds thans moet in dergelijke straten met een verminderde strooibreedte worden gestrooid waarbij vaak alleen het midden van de weg op de juiste wijze behandeld wordt. 4. Het beschikbaar stellen van strooizout en/of chloorcalcium door de gemeente om de trottoirs in een voor de voetgan gers veilige staat te houden, betekent een uiterst kost bare aangelegenheid welke in de praktijk moeilijk is te realiseren en waarvan eveneens aan het effect moet worden getwijfeld. Zolang geen alternatieve oplossing aanwezig is die voldoende waarborg inhoudt zullen bij het wegvallen der be treffende bepalingen, bevuilde, gladde en/of besneeuwde trottoirs geaccepteerd worden. De commissie acht dit in strijd met de aan de gang zijn de ontwikkeling t.a.v. een goed milieubeheer en verzet zich dan ook tegen dit deel-voorstel zolang geen redelijk alternatief wordt geboden. De VOORZITTER wil voorop stellen, dat het voorstel van - de commissie mode 1-po 1itieverordening van de V.N.G. afd. Noord-Brabant komt. De idee van schrapping van de artikelen over het verplicht sneeuwvrij houden spreken hem als juist en ook de betrokken afdeling ter secretarie sterk aan. Het is n.l. onjuist om bepalingen, die niet nageleefd worden en tegen welke overtreding niet wordt of kan worden opgetreden te handhaven. Onzerzijds is er alle begrip voor van techni sche dienst en -commissie, die menen deze bepalingen niet te kunnen missen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1971 | | pagina 107