-10-
De VOORZITTER verklaart, dat b&w van mening zijn, dat
deze vereniging gelijk is aan soortgelijke verenigingen en
clubs in Steenbergen, die voornamelijk een ontspannend ka
rakter hebben, Deze komen evenmin voor subsidie in aanmer
king
De heer HOENDERVANGERS vindt, dat dergelijke verenig
ingen toch wel van algemeen nut zijn. Feit is dat De Heen
vergrijsd en het daardoor bijzonder moeilijk is activitei
ten te ontplooien
De VOORZITTER vraagt wie het idee van de heer Hoender-
vangers steunt
De heer VOGELAAR, gewend zijnde aan een andere behandel-
procedure, wil toch graag wat meer informatie. Het is de
eerste maal, dat subsidie gevraagd wordt. Spreker is er toch
wel voor om OVDH een hart onder riem te steken.
De heer VAN DE KAR zou eerst een nadere toelichting
over de doelstellingen van de vereniging willen horen
De VOORZITTER antwoordt dat de stukken waarover b&w en
de raad beschikken alleen spreken over ontspanning in meest
uitgebreide zin, zoals biljartenba 1s e.d.
Wethouder HERBERS erkent dat de raad beslist en daar
legt hij zich bij neer. Persoonlijk ziet hij een levensgroot
precedent als men er toe overgaat een ontspanningsvereniging
te subsidiëren. Weldra zullen er biljartclubs, duivenvereni
gingen enz. enz. volgen.
De heer HOENDERVANGERS vindt de naam van de vereniging
onduidelijk. Het houdt immers veel meer in.
De VOORZITTER ontkent dit. Los van de naam duidt de in
houd van het verzoek louter op ontspanning.
De heer VAN POPPEL mist waarover de heren Hoendervangers
en Vogelaar wel beschikken, n.l. informatie. Ook de raad
weet onvoldoende. Hij stelt voor, dat bSw eerst een nader
onderzoek instellen.
De VOORZITTER lijkt dit een goed idee. Met alle res
pect voor de kleine gemeenschap De Heen, welke een extra be
nadering ten volle waard is, moet men toch voorzichtig zijn
met subsidiëring in de ontspanningssector.
Bij de behandeling van de begroting 1972, post subsidies, zal
de raad zich kunnen uitspreken.
De RAAD gaat hiermee zonder hoofdelijke stemming akkoord.
20. Nederlandse Vereniging voor Afvalwaterzuivering
De heer VOGELAAR vraagt of het nog wel zin heeft dit
instituut te subsidiëren nu het waterschap West-Brabant er
i s
De VOORZITTER verklaart, dat dergelijke research-inste1-
lingen niet kunnen worden gemist, ook niet bij de nieuwe wa
terschapsstructuur. De vereniging is vergelijkbaar met het
norma 1isat ie - instituut en het R.I.Z.A. Dit zijn superdiens
ten, die eigen laboratoria voor elk waterschap overbodig ma
ken. Het is dus een vorm van samenwerking, waarin juist in
deze tijd grote behoefte bestaat.
De RAAD besluit vervolgens tot toekenning van de subsi
dies overeenkomstig de voorgelegde lijst, voorzover niet tij
dens de behandeling van dit agendapunt anders is beslist.
-11-
14. VASTSTELLING"VERORDENING TOT
18e WIJZIGING VAN DE ALGEMENE
POLITIEVERORDENING VOOR DE
GEMEENTE STEENBERGEN"
Opmerking COMMISSIE OPENBARE WERKEN:
Met het voorstel om mbthet reinigen van trottoirs en
dan voornamelijk het opruimen van sneeuw en ijs door de
hoofdbewoners van gebouwen en de gebruikers van onbewoonde
gebouwen, de hierover opgenomen bepalingen in de A.P.V.
(art. 126 t/m 126e) in zijn totaliteit te laten vervallen,
kan de commissie zich niet verenigen.
Hoewel de commissie wel inziet dat de bepalingen hierover
in de A.P.V. enigszins aan het verouderen zijn verzet zij
zich tegen het zonder meer laten vervallen, zolang hier
niets tegenover staat.
Wanneer men meent dat een oplossing zou kunnen zijn het over
nemen van deze taak door de gemeente dan moet dit om de vol
gende reden worden afgeraden:
1het schoonhouden van trottoirs en het ruimen van sneeuw
en ijs e.d, door gemeentelijk personeel moet als een onmo
gelijkheid worden gezien.
2. het mechanisch reinigen van trottoirs is technisch moge
lijk doch in practische zin een zeer omvangrijke zaak waar
voor naast de voorgestelde aan te schaffen veegmachine
andere machines zullen moeten worden aangeschaft, terwijl
bovendien personeelsuitbreiding zal moeten plaatsvinden.
3. het t.b.v. de gïadheidsbestrijding mechanisch strooien van
trottoirs met het voor de wegen gebruikelijke mengsel van
zand en zout, zal in het geheel niet effectief zijn en
bovendien in de praktijk vaak onmogelijk door de vele
geparkeerde auto's en de aanwezige voortuinen. Reeds
thans moet in dergelijke straten met een verminderde
strooibreedte worden gestrooid waarbij vaak alleen het
midden van de weg op de juiste wijze behandeld wordt.
4. Het beschikbaar stellen van strooizout en/of chloorcalcium
door de gemeente om de trottoirs in een voor de voetgan
gers veilige staat te houden, betekent een uiterst kost
bare aangelegenheid welke in de praktijk moeilijk is te
realiseren en waarvan eveneens aan het effect moet worden
getwijfeld.
Zolang geen alternatieve oplossing aanwezig is die
voldoende waarborg inhoudt zullen bij het wegvallen der be
treffende bepalingen, bevuilde, gladde en/of besneeuwde
trottoirs geaccepteerd worden.
De commissie acht dit in strijd met de aan de gang zijn
de ontwikkeling t.a.v. een goed milieubeheer en verzet
zich dan ook tegen dit deel-voorstel zolang geen redelijk
alternatief wordt geboden.
De VOORZITTER wil voorop stellen, dat het voorstel van
- de commissie mode 1-po 1itieverordening van de V.N.G. afd.
Noord-Brabant komt. De idee van schrapping van de artikelen
over het verplicht sneeuwvrij houden spreken hem als juist
en ook de betrokken afdeling ter secretarie sterk aan. Het
is n.l. onjuist om bepalingen, die niet nageleefd worden en
tegen welke overtreding niet wordt of kan worden opgetreden
te handhaven. Onzerzijds is er alle begrip voor van techni
sche dienst en -commissie, die menen deze bepalingen niet
te kunnen missen.