te gaan tot het instellen van een voor onze gemeente, met toepassing van art. 252 der Gemeentewet over grondbedrijf. Het is u bekend dat bij toepassing van het aangehaalde artikel de door u aan te wijzen onroerende goederen afzonderlijk worden beheerd als een tak van dienst, met een eigen begro ting, een eigen boekhouding en een eigen jaarrekening. Voor onze gemeente heeft de ver mogensafscheiding reeds plaats ge had voor het gemeentelijk woning- bezit de vleeskeuringsdienst en voorheen ook het gasbedrijf. In het algemeen wordt als voordeel gezien dat de exploitatieuitkomsten en de veranderingen in de vermo gensbestanddelen direct waarneem baar worden en voor een grondbe drijf betekent zulks dat een goed in- en overzicht wordt verkregen in de in het bedrijf geinvesteerde kapita len, de aankoop of andere verwer ving van gronden, de bewerking daarvan, de verkoop van de gronden en de resultaten, welke worden ver kregen met de exploitatie van de gronden. Voor een juiste beleidsvoering en een slagvaardige grondpolitiek is het beslist noodzakelijk, dat de gegevens snel beschikbaar komen en betrouw baar zijn. Alhoewel dit ook bereikbaar is met een administratie, waarbij de ver werking van alle met grondtransak- ties samenhangende ontvangsten en uitgaven in de algemene dienst van de gemeente plaats vindt zal een af zonderlijk gevoerde en aan de speci fieke eisen aangepaste administratie effektiever werken. Wij zijn dan ook voorstander van een afzonderlijk grondbedrijf en een aanwijzing van dit bedrijf als tak van dienst. Wij ontveinzen ons niet, dat, wil het bedrijf beantwoorden aan de doel stelling, te weten een nauwkeurige, volledige, gedetailleerde registratie 12

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 94