-
32
4
4 het vaststellen van een gemeen
telijke tap- en slijtverbod (art
18 en 73);.
5 het vaststellen van een verbod
tot tewerkstelling of aanwezig
hebben van vrouwelijke perso
nen in een tapinrichting (art 20);
6 het verhogen van de leeftijds
grens van jeugdig personeel in
tapinrichtingen (art 21);
7 het vaststellen van voorwaarden,
beperkingen en voorschriften
ming (art 22, 6e lid verplicht
voorgeschreven
9 het vergunningsrecht (verplicht
voorgeschreven);
10 het in het algemeen vrijstelling
verlenen van het verbod tot tap
pen zonder vergunning (art 38).
Op aandrang van van verschillende
zijden heeft de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten zorggedragen
voor een tweetal modelverordenin
gen m.b.t- de hiervoor genoemde
punten. De modellen zijn tot stand
gebracht door een werkgroep, waar
in behalve meergenoemde vereniging
ook zitting hadden de Ministeries
Sociale Zaken en Volksgezondheid
en Economische Zaken, alsmede per
sonen uit de kring van direkteuren
van de Provinciale Raden voor de
Volksgezondheid en van de sekreta-
rissen van de Kamers van Koophan
del en Fabrieken-
Met uitzondering van de belasting
verordening zijn de gemeentelijke re-
geligen in één model samengebracht,
waarbij evenwel slechts die onder
werpen zijn opgenomen, waaraan re
delijkerwijs behoefte zou kunnen be
staan.
Het onderbrengen van verschillende
onderwerpen in één verordening
heeft het voordeel dat een voor de
betrokkenen gemakkelijk hanteer
baar geheel wordt verkregen, en dat
hoofdstukken kunnen worden opge
nomen met algemene bepalingen en
slotbepalingen, welke anders bij elke
verordening voor zoveel nodig her
haald zouden moeten worden. Hoe-