gelijk voorzieningen op redelijke af stand aanwezig zijn. Voor deze streek is Breda dan absoluut te ver. Wethouder HERBERS merkt op, dat daarom juist bezwaren worden geopperd tegen de wijze, waarop Breda thans wordt vastgelegd. Wan neer het streekplan deze materie op dezelfde wijze overneemt dan is Bre da hoofdcentrum en dan zal het uit gesloten zijn om Roosendaal of Ber gen op Zoom voorzieningen van eni ge importantie te geven. Wij moe ten er naar streven, dat alles wat losser wordt gemaakt, zodat niet bij voorbaat andere plaatsen zijn uitge schakeld. De VOORZ. acht daarom zoveel reden tot dankbaarheid jegens de provincie. Vóórdat de wettelijke pro cedure is ingezet kunnen alle ge meenten hun standpunten kenbaar maken. Dhr HOENDERVANGERS is in dit verband wat bang voor de plano loog, die in meerdere gemeenten binnen dezelfde regio werkzaam is. Het gevaar bestaat dan, dat hij, in dien er tegenstrijdige belangen in het spel zijn, de ene gemeente voor de andere laat gaan. De VOORZ. ziet daarin eerder voor- dan nadelen. Enig nadeel zou kun nen zijn, dat de planoloog de ene ge meente belangrijker ziet als de an dere. Voor de rest zijn er slechts voordelen. Bovendien treedt de pla noloog alleen in regionaal verband op bij infra-strukturele problemen en met name geeft hij zijn inbreng bij het aanhaken op wegenstrukturen. De gemeentebesturen hebben tot taak om voldoende inzicht in de si tuaties te hebben om zo te onderken nen of de belangen van de gemeente worden behartigd en gewaarborgd. KONKLUSIE De VOORZ. stelt de raad voor om, gelet op de algemene beschouwin gen van wethouder Herbers, pagina 2, 3e alinea, zo te wijzigen, dat het plan Reimerswaal zeer sterk naar voren wordt gebracht als een drin- 2!)

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 143