gelijk voorzieningen op redelijke af
stand aanwezig zijn. Voor deze streek
is Breda dan absoluut te ver.
Wethouder HERBERS merkt op,
dat daarom juist bezwaren worden
geopperd tegen de wijze, waarop
Breda thans wordt vastgelegd. Wan
neer het streekplan deze materie op
dezelfde wijze overneemt dan is Bre
da hoofdcentrum en dan zal het uit
gesloten zijn om Roosendaal of Ber
gen op Zoom voorzieningen van eni
ge importantie te geven. Wij moe
ten er naar streven, dat alles wat
losser wordt gemaakt, zodat niet bij
voorbaat andere plaatsen zijn uitge
schakeld.
De VOORZ. acht daarom zoveel
reden tot dankbaarheid jegens de
provincie. Vóórdat de wettelijke pro
cedure is ingezet kunnen alle ge
meenten hun standpunten kenbaar
maken.
Dhr HOENDERVANGERS is in
dit verband wat bang voor de plano
loog, die in meerdere gemeenten
binnen dezelfde regio werkzaam is.
Het gevaar bestaat dan, dat hij, in
dien er tegenstrijdige belangen in
het spel zijn, de ene gemeente voor
de andere laat gaan.
De VOORZ. ziet daarin eerder voor-
dan nadelen. Enig nadeel zou kun
nen zijn, dat de planoloog de ene ge
meente belangrijker ziet als de an
dere. Voor de rest zijn er slechts
voordelen. Bovendien treedt de pla
noloog alleen in regionaal verband op
bij infra-strukturele problemen en
met name geeft hij zijn inbreng bij
het aanhaken op wegenstrukturen.
De gemeentebesturen hebben tot
taak om voldoende inzicht in de si
tuaties te hebben om zo te onderken
nen of de belangen van de gemeente
worden behartigd en gewaarborgd.
KONKLUSIE
De VOORZ. stelt de raad voor om,
gelet op de algemene beschouwin
gen van wethouder Herbers, pagina
2, 3e alinea, zo te wijzigen, dat het
plan Reimerswaal zeer sterk naar
voren wordt gebracht als een drin-
2!)