24 en verleden) akkoord gaat 2 met punt b (meer mogelijkheden tot akties dan alleen Reimerswaal) zich gedeeltelijk kan aansluiten. 3 zich van punt c (Roosendaal kern van het gebied) moet distanciëren, omdat het krachtenveld Rotter dam - Antwerpen een feit is 4 punt d (Deltaspoorlijn) uiteraard voor Steenbergen heel mooi zou zijn. Men kan toch niet verwach ten, dat Steenbergen van een der gelijk voor het woon- en werk klimaat uiterst belangrijk infra- struktureel facet afstand neemt. Bovendien is deze spoorlijn toch wel een haalbare kaart. Men moet Reimerswaal niet als ver onderstelling op zich zelf zien, maar als een logisch gevolg van het krach tenveld, dat tussen Rotterdam en Antwerpen in ontwikkeling is. Daar om ook onze stelling, dat er plaats moet zijn voor meer dan alléén en eerder dan Reimerswaal. punt 2 ontwikkeling Steenbergen naast en buiten Reimerswaal Het is daarom, dat burgemeester en wethouders punt 2 (niet alléén Rei merswaal) hebben opgenomen. Wel blijven wij al onze aandacht aan Rei merswaal besteden, maar tevoren moet er ook iets kunnen gebeuren. Dhr HOENDERVANGERS ziet niet zoveel in een groei van 1340 inwoners tot 1980. Bij de bevolkings prognose in 1960, opgesteld door het E.T.I.N.. werd voor 1968 gerekend op 13.400 zielen, exclusief de ge stichtsbevolking. De gemeente blijft dus achter, vandaar dat spreker heeft betoogd, dat Steenbergen injekties van buitenaf nodig heeft. De VOORZ. wijst op de landelijke cijfers, waaruit blijkt, dat de be volkingstoename over de gehele linie is achtergebleven. De bedoeling is, dat na 1980 impulsen worden gege ven om Steenbergen samen met Ze venbergen kans te geven uit te groe ien tot streekcentra in het zeeklei gebied. De opmerking van de heer Hoen-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 138