telijk vastligt, door ons kollege mocht worden vastgehouden als een zware troef voor de toekomst van Bra bant) Thans nu op 28 maart 1969 het streekplan voor ons ligt en het kollege van G. S. onverkort vast houdt aan de voor Brabant direkt bereikbare zeehaven Reimerswaal, waarin 5000 ha industrieterrein, waar deze en volgende generaties hier een rijk stuk brood kunnen verdienen acht onze fraktie dit pro- jekt een levensbelang voor de gehele westrand van Brabant. Ik wil be sluiten met te vragen als de provin cie Groningen con amore achter haar havenschap Delfzijl staat en Zuid Holland achter Europoort en Botlek moeten wij in Steenbergen dan meehuilen met de wolven in het bos die van oordeel zijn dat bij het vaststellen van een plan alleen de eigen stad bewierookt dient te wor den. Onze fraktie spreekt zich voor wat de hoofdlijnen betreft uit voor het streekplan, impliciet het haven schap Reimerswaal - het Eendracht- schap en de Delta spoorweg. De heer HOENDERVANGERS spreekt als volgt Mijnheer de voorzitter, Wij kunnen het met u eens zijn dat de ont wikkeling van Steenbergen tot Sub Regionaal Centrum, niet enkel en alleen afhankelijk behoeft te zijn van het „Reimerswaalplan". Andere pluspunten zijn voor ons, de vestigingen aan de Dintelmond en de verdere uitstralingsmogelijkheden van de randstad Holland, waardoor het niet uitgesloten moet worden geacht dat er meer indusrie komt op de zuidelijke Volkerakoever. Zaak is dan echter dat met spoed begonnen wordt met een stadsuitbrei ding in die richting, waardoor de af stand wordt teruggebracht tot 5 a 7 km met de Dintelmond. Verder kan niet ontkent worden dat ook het zeeuwse St Philipsland in belangrijke maten is aangewezen op Steenber gen. 21

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 135