telijk vastligt, door ons kollege mocht
worden vastgehouden als een zware
troef voor de toekomst van Bra
bant) Thans nu op 28 maart 1969
het streekplan voor ons ligt en het
kollege van G. S. onverkort vast
houdt aan de voor Brabant direkt
bereikbare zeehaven Reimerswaal,
waarin 5000 ha industrieterrein,
waar deze en volgende generaties
hier een rijk stuk brood kunnen
verdienen acht onze fraktie dit pro-
jekt een levensbelang voor de gehele
westrand van Brabant. Ik wil be
sluiten met te vragen als de provin
cie Groningen con amore achter
haar havenschap Delfzijl staat en
Zuid Holland achter Europoort en
Botlek moeten wij in Steenbergen
dan meehuilen met de wolven in het
bos die van oordeel zijn dat bij het
vaststellen van een plan alleen de
eigen stad bewierookt dient te wor
den. Onze fraktie spreekt zich voor
wat de hoofdlijnen betreft uit voor
het streekplan, impliciet het haven
schap Reimerswaal - het Eendracht-
schap en de Delta spoorweg.
De heer HOENDERVANGERS
spreekt als volgt
Mijnheer de voorzitter, Wij kunnen
het met u eens zijn dat de ont
wikkeling van Steenbergen tot Sub
Regionaal Centrum, niet enkel en
alleen afhankelijk behoeft te zijn van
het „Reimerswaalplan".
Andere pluspunten zijn voor ons, de
vestigingen aan de Dintelmond en
de verdere uitstralingsmogelijkheden
van de randstad Holland, waardoor
het niet uitgesloten moet worden
geacht dat er meer indusrie komt
op de zuidelijke Volkerakoever.
Zaak is dan echter dat met spoed
begonnen wordt met een stadsuitbrei
ding in die richting, waardoor de af
stand wordt teruggebracht tot 5 a
7 km met de Dintelmond. Verder
kan niet ontkent worden dat ook het
zeeuwse St Philipsland in belangrijke
maten is aangewezen op Steenber
gen.
21