Roosendaal of Bergen op Zoom maar om het scheppen van een stuk na tionale werkgelegenheid en wat daar mee in verband staat. Het gaat om meer bestaanszekerheid niet alleen voor werknemers uit Steenbergen maar uit geheel West Brabant en ver daarbuiten. Het betekent een ver groting van de nationale welvaart. Tussen het gereedkomen van het Schelde-Rijnkanaal in 1975 en de afsluiting van de Oosterschelde ligt een termijn van drie jaar (1978). fn 1962 heeft de minister van verkeer en waterstaat een ministeriele werk groep opgericht en deze heeft met kennis van zaken in 1964 ter ver vanging van het gelanceerde kreek- rakplan (N.B. in het nieuwe westen) het Reimerswaalplan gepresenteerd, intussen was in maart 1963 tussen de minister en G. S. van N. Brabant overeenstemming bereikt voor een gekombineerd zee- en binnenhaven- komplex in het oostelijk Scheldebek- ken. De 14e oktober 1966 op de ha vendag te Middelburg waar u mijn heer de voorzitter en ook ik aanwe zig was, heeft de heer Margry, direk- teur van de Prov. Planologise dienst van N. B. t.a.v. de zeehavenonwik- keling in Z. W. Nederland meege deeld dat het basiskanaal in ow. richting is ontworpen juist om daar mede de bevolkingsspreiding over Zeeland en W. Brabant na te streven. Aangezien dit geschied is op Prov. technisch niveau van beide provin cies bestaat ook hierover volkomen overeenstemming. Samenvattend is het zo dat thans in 1969 G. S. van Noord-Brabant en G. S. van Zee land het eens zijn (ik meen dat dhr V Liende in Bouvigne dit nog heeft bevestigd) dat beide provincies met machtiging van de respektievelijke Prov. Staten van deze beide provin cies en ik citeer kommissaris Kort man bij de behandeling van de nota voorbereiding havenschap Reimers- waal (ik ben van mening dat aan de toezegging van de regering die schrif 20

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 134