Roosendaal of Bergen op Zoom maar
om het scheppen van een stuk na
tionale werkgelegenheid en wat daar
mee in verband staat. Het gaat om
meer bestaanszekerheid niet alleen
voor werknemers uit Steenbergen
maar uit geheel West Brabant en ver
daarbuiten. Het betekent een ver
groting van de nationale welvaart.
Tussen het gereedkomen van het
Schelde-Rijnkanaal in 1975 en de
afsluiting van de Oosterschelde ligt
een termijn van drie jaar (1978). fn
1962 heeft de minister van verkeer
en waterstaat een ministeriele werk
groep opgericht en deze heeft met
kennis van zaken in 1964 ter ver
vanging van het gelanceerde kreek-
rakplan (N.B. in het nieuwe westen)
het Reimerswaalplan gepresenteerd,
intussen was in maart 1963 tussen
de minister en G. S. van N. Brabant
overeenstemming bereikt voor een
gekombineerd zee- en binnenhaven-
komplex in het oostelijk Scheldebek-
ken. De 14e oktober 1966 op de ha
vendag te Middelburg waar u mijn
heer de voorzitter en ook ik aanwe
zig was, heeft de heer Margry, direk-
teur van de Prov. Planologise dienst
van N. B. t.a.v. de zeehavenonwik-
keling in Z. W. Nederland meege
deeld dat het basiskanaal in ow.
richting is ontworpen juist om daar
mede de bevolkingsspreiding over
Zeeland en W. Brabant na te streven.
Aangezien dit geschied is op Prov.
technisch niveau van beide provin
cies bestaat ook hierover volkomen
overeenstemming. Samenvattend is
het zo dat thans in 1969 G. S. van
Noord-Brabant en G. S. van Zee
land het eens zijn (ik meen dat dhr
V Liende in Bouvigne dit nog heeft
bevestigd) dat beide provincies met
machtiging van de respektievelijke
Prov. Staten van deze beide provin
cies en ik citeer kommissaris Kort
man bij de behandeling van de nota
voorbereiding havenschap Reimers-
waal (ik ben van mening dat aan de
toezegging van de regering die schrif
20