een nog niet geheel vaststaand en
pas ver in de toekomst te realiseren
element Reimerswaal. Nu het over
legorgaan regio Roosendaal waarbij
ook onze gemeente is aangesloten in
een 11 blz. tellend memorandum
voor het gehele streekplan praktisch
geen goed woord over heeft, het be
lang van Reimerswaal niet onder
kent en de gemeente Steenbergen en
de andere aangesloten gemeenten
heeft gesuggereerd duidelijk afstand
te nemen van de Deltaspoorlijn, als
zijnde niet reëel en onuitvoerbaar,
acht onze fraktie het nodig, in het
belang van west Brabant en in het
belang van onze gemeente, onze visie
kenbaar te maken. Wij stellen voorop
dat er een vruchtbare en goed geco
ördineerde samenwerking tussen on
ze gemeenten en de gemeente Roo
sendaal bestaat en wij willen die
samenwerking gaarne kontinueren
doch medewerking aan hun opvat
ting en steilingname ten aanzien van
Reimerswaal-industriegebied en Del
ta-spoorlijn kunnen wij niet en wij
betreuren de definitieve geluiden uit
de regio die ons via de pers hebben
bereikt. Wat zijn nu de alternatieve
mogelijkheden van Reimerswaal
Wat zijn de feiten
fe Het Schelde-Rijnkanaal, dat bij
Zandvliet aansluit op het Antwerp
se zeehavenkomplex, vervolgens naar
de Oosterschelde loopt, zich voort
zet door de Eendracht, dan de Slaak-
dam en de Prins Hendrikpolder ten
oosten van St Philpsland en ten wes
ten van Steenbergen doorsnijdt en
uitmondt in de Krammer.
Dit kanaal komt in 1975 gereed. Dat
is dus over ruim 5 jaar.
Voorts is gebleken dat de prognose
waarvan men in de zeehavennota is
uitgegaan - 11000 ha voor de perio
de 1960 - 1980 reeds in 1967 voor
meer dan de helft aan oppervlakte
was verbruikt waarom de behoefte
aan een Reimerswaal steeds meer in
het licht komt.
Het gaat bij Reimerswaal niet om
19