een nog niet geheel vaststaand en pas ver in de toekomst te realiseren element Reimerswaal. Nu het over legorgaan regio Roosendaal waarbij ook onze gemeente is aangesloten in een 11 blz. tellend memorandum voor het gehele streekplan praktisch geen goed woord over heeft, het be lang van Reimerswaal niet onder kent en de gemeente Steenbergen en de andere aangesloten gemeenten heeft gesuggereerd duidelijk afstand te nemen van de Deltaspoorlijn, als zijnde niet reëel en onuitvoerbaar, acht onze fraktie het nodig, in het belang van west Brabant en in het belang van onze gemeente, onze visie kenbaar te maken. Wij stellen voorop dat er een vruchtbare en goed geco ördineerde samenwerking tussen on ze gemeenten en de gemeente Roo sendaal bestaat en wij willen die samenwerking gaarne kontinueren doch medewerking aan hun opvat ting en steilingname ten aanzien van Reimerswaal-industriegebied en Del ta-spoorlijn kunnen wij niet en wij betreuren de definitieve geluiden uit de regio die ons via de pers hebben bereikt. Wat zijn nu de alternatieve mogelijkheden van Reimerswaal Wat zijn de feiten fe Het Schelde-Rijnkanaal, dat bij Zandvliet aansluit op het Antwerp se zeehavenkomplex, vervolgens naar de Oosterschelde loopt, zich voort zet door de Eendracht, dan de Slaak- dam en de Prins Hendrikpolder ten oosten van St Philpsland en ten wes ten van Steenbergen doorsnijdt en uitmondt in de Krammer. Dit kanaal komt in 1975 gereed. Dat is dus over ruim 5 jaar. Voorts is gebleken dat de prognose waarvan men in de zeehavennota is uitgegaan - 11000 ha voor de perio de 1960 - 1980 reeds in 1967 voor meer dan de helft aan oppervlakte was verbruikt waarom de behoefte aan een Reimerswaal steeds meer in het licht komt. Het gaat bij Reimerswaal niet om 19

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 133