verkrijgen van een geschikte aan sluiting daarop. Voor wat betreft de geplande pri maire oost-west-wegen zouden wij op de grootst mogelijke spoed willen aandringen, omdat met name voor het zeekleigebied de situatie beslist onhoudbaar is en een belang rijke rem zal blijken te vormen voor de nauurlijke ontwikkeling van dat gebied. Het is wel erg opvallend, dat in het gehele streekplangebied geen enkele autosnelweg in de rich ting oost-west aanwezig is, behou dens enkele kilometers tussen Roo sendaal en Bergen op Zoom. Ten aanzien van de voorgestelde tra cering van de Midden-Brabant-route zouden wij graag zien dat dit tracé ter hoogte van de kom Steenbergen wat meer naar het noorden werd ver legd om op die mnaier geen belem mering te vormen voor een verant woorde uitbouw van de kom Steen bergen. Overigens zijn wij van oordeel dat een brede aandacht voor juist het noord-westelijke zeekleigebied een eerste eis is, een eis die in het plan onvoldoende tot uiting komt. De struktuurwijzigingen, die zich vooral in de landbouw voltrekken, zullen leiden tot een aanzienlijke verminde ring van het aantal arbeidsplaatsen in die sektor. Tegenover deze ver mindering staan te weinig positieve alternatieven, waarbij wij met name denken aan stimulering van de ver zorgende diensten, vooral in de vorm van rekreatieve diensten. In dit ver band vermelden wij het ontbreken in het plan van de mogelijkheden die het „Eendrachtschap" nastreeft en ook die welke liggen aan de Vliet- monding en langs die rivier, zodra die een open verbinding met het Volkerak gaat vormen. Op zijn minst zal toch rekening gehouden moeten worden met de resultaten van de studie, die vanwege het Kanaalschap op dit punt wordt gemaakt. Een rapport daarover is binnenkort te 14

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 128