zakelijkerwijs komende ontwikkeling tussen beide polen moeten aktiveren. De hierbedoelde infrastrukturele werken zullen met spoed moeten worden aangelegd om in Brabants' Westrand tijdig te kunnen beschik ken over voldoende stedelijk poten tieel. Alleen dan zullen de gevolgen van de industriële ontwikkeling in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en de lin ker Schelde-oever en mogelijk ook die van de realisering van het Rot terdamse plan 2000 op de natuurlijk meest geëigende plaats kunnen wor den opgevangen. Tot deze infrastrukturele werken be horen op de eerste plaats de gepro- jekteerde wegen, waarvan die wegen, welke de noord-zuid verbinding vei lig stellen, als uitvloeisel van de as Rotterdam-Antwerpen, als uiterst belangrijk moeten worden aange merkt. Daarom achten wij een fase aanduiding tav de in het ontwerp opgenomen wegen zeer belangrijk. Met name dient oi de weg Steenber gen-Bergen op Zoom-Korteven (Randweg - Oost van B op Zoom) onmiddellijk te worden aangelegd in aansluiting op de omleiding Steen bergen, wil men in de eerstkomende jaren een verkeerschaos voorkomen. Voor de oplossing van het probleem van de voor onze gemeente onhoud bare situaite t.a.v. de regionale oost west-verbinding missen wij in het plan de door ons Teeds enkele jaren geleden voorgestelde weg Steenber gen-Kruisland-Rijksweg 17, waar door ook voor Kruisland een aanslui ting samen met Steenbergen op de Zoomweg zou kunnen worden verkregen en een goede verbinding met het Regionaal Centrum Roo sendaal wordt gewaarborgd. In het algemeen merken wij t.a.v. de geplande autowegen op, dat op de kaart de aansluitpunten ontbreken. Het aanduiden hiervan is beslist noodzakelijk omdat de waarde van een autosnelweg voor een bepaalde plaats staat of valt met het al of niet 13

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 127