zakelijkerwijs komende ontwikkeling
tussen beide polen moeten aktiveren.
De hierbedoelde infrastrukturele
werken zullen met spoed moeten
worden aangelegd om in Brabants'
Westrand tijdig te kunnen beschik
ken over voldoende stedelijk poten
tieel. Alleen dan zullen de gevolgen
van de industriële ontwikkeling in
Oost-Zeeuws-Vlaanderen en de lin
ker Schelde-oever en mogelijk ook
die van de realisering van het Rot
terdamse plan 2000 op de natuurlijk
meest geëigende plaats kunnen wor
den opgevangen.
Tot deze infrastrukturele werken be
horen op de eerste plaats de gepro-
jekteerde wegen, waarvan die wegen,
welke de noord-zuid verbinding vei
lig stellen, als uitvloeisel van de as
Rotterdam-Antwerpen, als uiterst
belangrijk moeten worden aange
merkt. Daarom achten wij een fase
aanduiding tav de in het ontwerp
opgenomen wegen zeer belangrijk.
Met name dient oi de weg Steenber
gen-Bergen op Zoom-Korteven
(Randweg - Oost van B op Zoom)
onmiddellijk te worden aangelegd in
aansluiting op de omleiding Steen
bergen, wil men in de eerstkomende
jaren een verkeerschaos voorkomen.
Voor de oplossing van het probleem
van de voor onze gemeente onhoud
bare situaite t.a.v. de regionale oost
west-verbinding missen wij in het
plan de door ons Teeds enkele jaren
geleden voorgestelde weg Steenber
gen-Kruisland-Rijksweg 17, waar
door ook voor Kruisland een aanslui
ting samen met Steenbergen
op de Zoomweg zou kunnen worden
verkregen en een goede verbinding
met het Regionaal Centrum Roo
sendaal wordt gewaarborgd.
In het algemeen merken wij t.a.v. de
geplande autowegen op, dat op de
kaart de aansluitpunten ontbreken.
Het aanduiden hiervan is beslist
noodzakelijk omdat de waarde van
een autosnelweg voor een bepaalde
plaats staat of valt met het al of niet
13