financieren door het bedrag per leer
ling (exploitatievergoeding) met ƒ2,-
te verhogen.
Dhr. L. DELHEZ meent, dat het dan
wellicht mogelijk is althans een ge
deelte van de kosten onder de ex
ploitatievergoeding van de scholen
te laten vallen, of b.v. de aanschaf
van leermiddelen te laten vallen on
der art. 72 der l.o.-wet.
Wethouder JANSEN ziet deze mo
gelijkheid niet. Het gaat immers niet
via de schoolbesturen, maar recht
streeks door een aparte dienst.
Dhr. VAN DE KAR vraagt of er
kontakt bestaat tussen de school
psychologische dienst en het op-
bouworgaan.
Wethouder JANSEN antwoordt, dat
hier een dergelijke dienst nog niet
bestaat. Dat zou ook een partiku-
liere dienst kunnen zijn. Hij meent,
dat men in Kruisland al wel op dit
gebied werkzaam is.
De SEKRETARIS beaamt dit. Van
uit Roosendaal worden er in een
gedeelte van Kruisland aktiviteiten
ontplooit.
Dhr. VAN DE KAR kent graag de
motieven van burgemeester en wet
houders en de noodzaak om met de
ze dienst in zee te gaan.
De VOORZ. verwijst naar het voor
stel, waar de argumenten zijn ge
noemd. Met name wordt hier voor
zien in een leemte, indien ouders met
de moeilijkheden worden gekonfron-
teerd.
Dhr.- L. DELHEZ dacht, dat de
Mammoetwet die funktie aan de
brugklas toekent.
Mej. VAN EEKEREN ontkent dit,
want het is heel goed mogelijk, dat
een kind b.v. niet naar de Mavo kan.
De tests zijn juist belangrijk voor de
twijfelgevallen.
De SEKRETARIS voegt hieraan
toe, dat er niet één algemene brug
klas is, maar dat elk schooltype een
dergelijke klas heeft. Een algemene
brugklas voor alle schooltypen be
staat dus niet en dat is ook de be-
21