financieren door het bedrag per leer ling (exploitatievergoeding) met ƒ2,- te verhogen. Dhr. L. DELHEZ meent, dat het dan wellicht mogelijk is althans een ge deelte van de kosten onder de ex ploitatievergoeding van de scholen te laten vallen, of b.v. de aanschaf van leermiddelen te laten vallen on der art. 72 der l.o.-wet. Wethouder JANSEN ziet deze mo gelijkheid niet. Het gaat immers niet via de schoolbesturen, maar recht streeks door een aparte dienst. Dhr. VAN DE KAR vraagt of er kontakt bestaat tussen de school psychologische dienst en het op- bouworgaan. Wethouder JANSEN antwoordt, dat hier een dergelijke dienst nog niet bestaat. Dat zou ook een partiku- liere dienst kunnen zijn. Hij meent, dat men in Kruisland al wel op dit gebied werkzaam is. De SEKRETARIS beaamt dit. Van uit Roosendaal worden er in een gedeelte van Kruisland aktiviteiten ontplooit. Dhr. VAN DE KAR kent graag de motieven van burgemeester en wet houders en de noodzaak om met de ze dienst in zee te gaan. De VOORZ. verwijst naar het voor stel, waar de argumenten zijn ge noemd. Met name wordt hier voor zien in een leemte, indien ouders met de moeilijkheden worden gekonfron- teerd. Dhr.- L. DELHEZ dacht, dat de Mammoetwet die funktie aan de brugklas toekent. Mej. VAN EEKEREN ontkent dit, want het is heel goed mogelijk, dat een kind b.v. niet naar de Mavo kan. De tests zijn juist belangrijk voor de twijfelgevallen. De SEKRETARIS voegt hieraan toe, dat er niet één algemene brug klas is, maar dat elk schooltype een dergelijke klas heeft. Een algemene brugklas voor alle schooltypen be staat dus niet en dat is ook de be- 21

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1969 | | pagina 103