verleden is de gemeentelijke bijdrage als regel gekoppeld aan de rijksbij drage en gesteld op 40% daarvan. Deze werkwijze heeft het voordeel dat, als van rijkswege het overheids belang middels een hoger rijkssubsi die hoger wordt gewaardeerd dan normaal, ook de gemeentelijke bij drage stijgt. Wij achten geen termen aanwezig om voor het onderhavige verzoek van deze wijze van berekening af te stappen en stellen u daarom voor het gemeentelijk aandeel in de kos ten te stellen op 40% van het rijks subsidie, d.i. 20% van de subsidiale kosten. Nu die kosten zijn bepaald op 45.000,- zal het gemeentelijk aandeel dus 9.000,- bedragen. Dhr. VOGELAAR. Hoewel uw col lege geen termen aanwezig acht om af te wijken van de regel om het ge meentelijk percentage te stellen op 40% van de rijksbijdrage, wil ik het verzoek van de kerkvoogdij nog eens extra onder uw aandacht bren gen. De totale kosten bedragen 62.500,-, inclusief de niet-renda- beie kosten van schilder en pleister werk. Wanneer we daar de subsidie bedragen van rijk en gemeente af trekken, dan blijft er voor de ker kelijke gemeente nog 26.500,- o- ver. Binnen niet al te lange tijd zal ook het dak gerepareerd moeten worden. Al deze kosten kunnen door deze kleine gemeenschap niet gedra gen worden. Bovendien staat deze kerk op de ontwerp-monumenten- lijst. Ik verzoek uw college het ontwerp te willen herzien en het gemeentelijk aandeel in de kosten alsnog te wil len stellen op 6Q% van de rijksbij drage of 30% van de subsidieële kosten. VOORZ. We hebben het voorge stelde percentage zo maar niet uit de mouw geschud. Ook voor andere ge vallen, voorkomende op de monu mentenlijst, hebben wij dit stand punt ingenomen. Wanneer de raad van mening is, dat we een hogere 10

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1968 | | pagina 92