De werkgelegenheid bleef op hetzelfde - te lage - peil. Enkele lichtpuntjes waren de vestiging van twee kleinere bedrijven, nl. carosseriefabriek „Jaro", N.V. Wolders' Kopergieterij en de be staande plannen voor de uit bouw van enkele reeds geves tigde bedrijven, die hopelijk in 1966 enige armslag kunnen ge ven aan de te geringe werkge legenheid in eigen omgeving. De pendel bleef voor de werk gelegenheid in onze gemeente van groot belang. Naar onze me ning neemt de lange-afstands- pendel de laatste tijd niet meer toe, het aantal pendelaars conso lideert zich. Uitgaande van een stijgende beroepsbevolking be tekent dit dat de pendel relatief iets afneemt, maar in absolute zin gelijk blijft. Een feit is overigens, dat de reeds enige jaren geleden ge constateerde herwaardering van de pendel, vooral met het oog op de binnen enkele jaren tot stand komende verkeers technische voorzieningen, alle reden heeft. Straks immers, wanneer de verbinding tussen de Brabantse wal en het Helle gatsplein tot stand zal zijn ge komen en de nieuwe verbinding tussen Hellegatsplein en het waterweggebied is voltooid, be draagt de afstand tussen Steen bergen en de meest zuidelijke uitbreiding van Rotterdam nog slechts 26 km, een afstand, waarbij bepaald niet meer van „lange-afstandspendel" kan ge sproken worden, maar waarbij het gaat om een bijna onuitput telijke werkgelegenheid op een alleszins bereisbare afstand. Dit neemt niet weg, dat alles in het werk zal worden gesteld, om de plaatselijke werkgelegen heid, waar mogelijk, op te voe ren, hetzij door het aantrekken van nieuwe bedrijven, hetzij 3

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1966 | | pagina 5