De werkgelegenheid bleef op
hetzelfde - te lage - peil. Enkele
lichtpuntjes waren de vestiging
van twee kleinere bedrijven, nl.
carosseriefabriek „Jaro", N.V.
Wolders' Kopergieterij en de be
staande plannen voor de uit
bouw van enkele reeds geves
tigde bedrijven, die hopelijk in
1966 enige armslag kunnen ge
ven aan de te geringe werkge
legenheid in eigen omgeving.
De pendel bleef voor de werk
gelegenheid in onze gemeente
van groot belang. Naar onze me
ning neemt de lange-afstands-
pendel de laatste tijd niet meer
toe, het aantal pendelaars conso
lideert zich. Uitgaande van een
stijgende beroepsbevolking be
tekent dit dat de pendel relatief
iets afneemt, maar in absolute
zin gelijk blijft.
Een feit is overigens, dat de
reeds enige jaren geleden ge
constateerde herwaardering
van de pendel, vooral met het
oog op de binnen enkele jaren
tot stand komende verkeers
technische voorzieningen, alle
reden heeft. Straks immers,
wanneer de verbinding tussen
de Brabantse wal en het Helle
gatsplein tot stand zal zijn ge
komen en de nieuwe verbinding
tussen Hellegatsplein en het
waterweggebied is voltooid, be
draagt de afstand tussen Steen
bergen en de meest zuidelijke
uitbreiding van Rotterdam nog
slechts 26 km, een afstand,
waarbij bepaald niet meer van
„lange-afstandspendel" kan ge
sproken worden, maar waarbij
het gaat om een bijna onuitput
telijke werkgelegenheid op een
alleszins bereisbare afstand.
Dit neemt niet weg, dat alles in
het werk zal worden gesteld,
om de plaatselijke werkgelegen
heid, waar mogelijk, op te voe
ren, hetzij door het aantrekken
van nieuwe bedrijven, hetzij
3