gen. Het is een Instituut dat
zeer nuttig werkt en men kan
geen vergelijking trekken bij
het toekennen van subsidie aan
het middelbaar of hoger onder
wijs. Deze stichting krijgt geen
subsidie van het Rijk. Leerlin
gen die deze school hebben ge
volgd worden steeds meer ge
vraagd.
VOORZ. Ons voorstel blijft
100,—. Ditzelfde bedrag ken
nen wij ook toe bij opleiding tot
een geestelijk ambt.
Dhr KOENRAADT. Als ik
goed ben ingelicht, dan wordt
in andere gevallen 25,— toe
gekend. Toekenning van 100,-
schept konsekwenties.
VOORZ. Wij houden ons aan
dit bedrag, allereerst omdat het
gevraagd wordt, hetgeen wel
een zwak argument is, en ver
der omdat wij het grote nut er
van inzien.
Dhr KOENRAADT. Er moet
toch een bijzondere reden zijn,
om van de algemene regel af te
wijken.
VOORZ. Naar mate het aan
tal van deze instituten kleiner
is, zijn de kosten groter en moet
er een extra stimulering plaats
hebben. Het is voor een school
erg moeilijk een wervingsgebied
van een dergelijke grootte tq
bestrijken.
Dhr HOENDERVANGERS.
Ik voel er ook niet veel voor
om met twee maten te meten.
Er is maar één zo'n school in
Nederland. Als ze van iedere
gemeente 100,— krijgen, dan
zitten ze wel op fluweel.
Dhr HERBERS. De argumen
ten vind ik niet juist. Het gaat
hierom, of de opleiding al dan
niet gewenst is. De ouders van
de leerlingen betalen pension
kosten en schoolgeld en nog is
er aanmerkelijk tekort.
Dhr VOGELAAR. Als dit te
kort blijkt is het dan omdat er
27