noemen factoren er mede oor
zaak van, dat de huisvuilop
haaldienst in een zeer labiele
situatie is te komen te verkeren:
1. de door de stadsuitbreiding
steeds groter wordende route;
2. de structuurverandering van
het huisvuil (meer volume, min
der gewicht);
3. de uit sub 2 voortvloeiende te
geringe capaciteit van de thans
in gebruik zijnde wagen;
4. het uit de hiervoor vermelde
punten voortvloeiende tijdver
lies, door het diverse malen
moeten onderbreken van 't op
halen om te gaan lossen op de
belt.
Om aan bovengenoemde be
zwaren tegemoet te kunnen ko
men en dus
a. meer ruimte te krijgen in het
nu volledig uitgenutte werkpro
gramma;
b. meer tijd te krijgen voor
noodzakelijk onderhoud en her
stel;
c. een vermelde slijtage tegen
te gaan;
moet bij de aanschaf van een
nieuwe vuilniswagen gezocht
worden naar een systeem-op-
bouw met pers/breekinstallatie.
De cijfers uit de praktijk tonen
aan, dat een kubieke meter nor
maal huisvuil gemiddeld 200 kg
weegt. Bij een systeemopbouw
wordt door de pers/breekinstal
latie een veel grotere vullings
graad bereikt en wel 2 1/2 a 3
maal zo groot als bij ongeperst
huisvuil. In een systeemwagen
wordt door het comprimeren
een verdichting bereikt, waarbij
het gewicht per m3 rond de 500
kg gaat bedragen. De nuttige in
houd van de laadbak van een
laadsysteem bedraagt 14 m3, zo
dat zonder meer een laadvermo
gen wordt verkregen van 6500
a 7000 kg. Omdat een volle
huisvuilemmer 7 kg huisvuil
bevat, betekent dit dat 900 a
19