noemen factoren er mede oor zaak van, dat de huisvuilop haaldienst in een zeer labiele situatie is te komen te verkeren: 1. de door de stadsuitbreiding steeds groter wordende route; 2. de structuurverandering van het huisvuil (meer volume, min der gewicht); 3. de uit sub 2 voortvloeiende te geringe capaciteit van de thans in gebruik zijnde wagen; 4. het uit de hiervoor vermelde punten voortvloeiende tijdver lies, door het diverse malen moeten onderbreken van 't op halen om te gaan lossen op de belt. Om aan bovengenoemde be zwaren tegemoet te kunnen ko men en dus a. meer ruimte te krijgen in het nu volledig uitgenutte werkpro gramma; b. meer tijd te krijgen voor noodzakelijk onderhoud en her stel; c. een vermelde slijtage tegen te gaan; moet bij de aanschaf van een nieuwe vuilniswagen gezocht worden naar een systeem-op- bouw met pers/breekinstallatie. De cijfers uit de praktijk tonen aan, dat een kubieke meter nor maal huisvuil gemiddeld 200 kg weegt. Bij een systeemopbouw wordt door de pers/breekinstal latie een veel grotere vullings graad bereikt en wel 2 1/2 a 3 maal zo groot als bij ongeperst huisvuil. In een systeemwagen wordt door het comprimeren een verdichting bereikt, waarbij het gewicht per m3 rond de 500 kg gaat bedragen. De nuttige in houd van de laadbak van een laadsysteem bedraagt 14 m3, zo dat zonder meer een laadvermo gen wordt verkregen van 6500 a 7000 kg. Omdat een volle huisvuilemmer 7 kg huisvuil bevat, betekent dit dat 900 a 19

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1964 | | pagina 81