kest en de provincie vraagt aan
de gemeenten een bijdrage, on
geacht of van dit orkest gebruik
gemaakt wordt. We doen nooit
tevergeefs een beroep op hen,
en daarom hebben we gemeend
bij de andere gemeenten niet te
moeten achterblijven.
Dhr HERBERS. Van uw
standpunt bezien kan ik mij in
denken, dat u er voor bent.
Schoorvoetend ben ik enketle
malen naar een uitvoering ge
weest. De laatste jaren ga ik er
echter niet meer heen, omdat
Jordans, ondanks verzoek om de
muziek wat meer populair te
maken, blijft doorgaan met,
voor een grote bevolkingsgroep,
onbevattelijke muziek te bren
gen. Zolang hiermee wordt
doorgegaan blijf ik tegen het
verlenen van subsidie. Ik bedoel
niet te wilen afdalen tot Bo-
caccio of la belle Hélène, maar
het Steenbergse publiek zal
in plaats van zwaar te verteren
werken meer prijs stellen op
de toneelmuziek bij Rosamunde
of op de 3 balletten van Tjai-
kowski met name fosse Jvbisette.
En neem er voor de bon ton
Debusy en Kodaly nog bij.
VOORZ. U begeeft zich op
gevaarlijk terrein. Ook bij het
Rotterdams toneelgezelschap
heeft dit gespeeld. Getracht
werd, vanwege het artistieke
peil, het om zeep te brengen.
Dhr HERBERS. Ook voor
de kleine man moet de muziek
bevattelijk zijn.
VOORZ. Door uw uitlatin
gen ben ik diep geschokt en vre
selijk teleurgesteld.
Dhr BAARENDSE. Ik deel
het betoog van dhr Herbers he
lemaal niet. Ik heb het gezel
schap ook een paar maal belui
sterd. Dhr Jordans geeft uitleg
en zodoende is de muziek be
grijpelijk voor iedereen.
Dhr HERBERS. Het zou voor
38