wezen. Maar bovendien ligt dit vraagstuk ook nog in het prin cipiële vlak. Het is mijn over tuiging, dat het hoogst ongezond is, dat dezelfde dienst die plan nen ontwerpt, deze ook contro leert, indient en laat uitvoeren. Dit is principiëel onjuist. Hier behoort een functiescheiding. En wanneer in het verleden de bestaande toestand geen aanlei ding heeft gegeven tot moeilijk heden, dan kan ik U daarmee slechts feliciteren, maar het doet niets af aan het onjuiste van die toestand. Ik kom dan ook niet terug op mijn stand punt en ik sta er op, dat de ar chitect een ander is dan de be oordelaar, de toezichthouder en de uitvoerder. Ik wil er verder nog op wijzen, dat het niet de taak van een ge meentebestuur is te bevorderen, dat werkzaamheden, die door particuliere instanties of onder nemingen normaliter dienen te worden uitgevoerd, door ge meentelijke diensten worden verricht. U als raad staat er op, dat bij leveringen de midden stand en de plaatselijke handel worden ingeschakeld, wel dan dient U op een zelfde standpunt te staan ten aanzien van de vrije beroepen, en die werkzaamhe den, die door een particulier ar chitect dienen te worden ver richt, niet voor te behouden aan Uw eigen dienst. Ik wil hier een uitzondering maken voor enke le onderwerpen, die men als bij zonder kan aanmerken. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een tehuis voor alleenstaande dames. Dit is typisch een taak voor onze dienst openbare werken, maar daar vallen beslist niet onder een sectie van 18 woningwetwo ningen. U ziet, ik sta dus princi piëel op een heel ander stand punt dan de heer Hoendervan gers. 51

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1960 | | pagina 53