te keuren, en zo te demonstre ren dat ze hun geld waard zijn. Ik ben de tolk van veel aanne mers en particulieren als ik vraag te bevorderen, dat we uittreden. VOORZ. Volgens bestaande voorschriften moet er esthe tisch toezicht zijn op bouwwer ken. De grotere gemeenten heb ben veelal zelfstandig een per soon aangetrokken, die de plan nen beoordeelt. Andere gemeen ten, zoals ook wij, zijn aange sloten bij een regionale dienst. We kunnen deze dienst verlaten en een andere figuur zoeken om het toezicht op andere wijze te regelen. De fouten van Wel standstoezicht Breda, wat de muggenzifterij betreft, wil ik vergeven. De laatste tijd werd na gezamenlijk overleg de dienst soepeler. Toch hebben ook wij ons afgevraagd, of het geen tijd wordt dat we een eigen adviseur nemen. Voorop stel ik, dat dit zeker niet goedkoper zal zijn. Ook hij moet elk plan beoorde len en advies uitbrengen. Toch zal dit gemakkelijker kunnen worden en de verhouding met de architecten zal mogelijk ook beter zijn vanwege het direkte kontakt. We kunnen drie instanties on derscheiden. 1. Een eigen bouwpolitie, die moet nagaan of de plaatselijke bouwverordening wordt nage leefd. 2. Een Welstandstoezicht, dat nagaat of de bouw esthetisch verantwoord is, en 3 Een planologische dienst wel ke uitbreidings- en sanerings plannen bekijkt en hiervoor ad vies uitbrengt. Sommige gemeenten, welke een nlanoloog hebben, combineren die funktie wel met die van ambtenaar welstandstoezicht. Dhr BAARENDSE. In feite is 33

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1960 | | pagina 423